Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 23 lipca 2018, 13:57

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Armie Kartaginy i Rzymu w II wojnie punickiej
PostNapisane: wtorek, 22 maja 2007, 20:50 
Tat-Aluf

Dołączył(a): wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Posty: 3640
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Tak sobie zbieram materiały do malowania armii do WAB'a więc pomyślałem że wrzucę coś na forum. Może znowu jakiś gorący spór wybuchnie albo coś w tym stylu :wink:

Rok 218, porównanie aktywnych sił bojowych stron:

I. Kartagina:

1. Afryka
- 4000 piechoty libijskiej (głównie ciężkozbrojnej) w samej Kartaginie
- główne siły armii afrykańskiej w okolicach Metagonii w Libii:
- 1200 hiszpańskich jeźdźców,
- 13 850 hiszpańskiej piechoty (scutarii i caetrati),
- 870 procarzy z Balearów,

2. Hiszpania - Hasdrubal Barca
a) siły lądowe:
- 21 słoni,
- 450 jeźdzców libijskich i libijsko-fenickich,
- 1800 konych Numidów (z czterech różnych plemion),
- 300 konnych Ilergetów (plemię z Hiszpanii),
- 12 650 piechoty (głównie afrykańskiej, ale w tym 300 Ligurów i 500 procarzy z Balearów),
- kontyngenty sprzymierzonych plemion hiszpańskich - brak danych o ilości,

b) flota:
- 55 pięciorzędowców,
- 2 czterorzędowce,
- 5 trójrzędowców.

3. Wyprawa lądowa do Italii - Hannibal Barca:
a) stan początkowy:
- 37 słoni,
- 90 000 piechoty,
- 12 000 kawalerii

z tego wydzielono:
b) korpus dowodzony przez Hanno, który został w dolinie rzeki Ebro:
- 10 000 piechoty,
- 1000 kawalerii,

dezercje i zwolnienia (podaje tylko pewne dane):
- 10 000 hiszpańskiej piechoty (zapewne rekrutów) przed przejściem Pirenejów,
- 3000 piechoty z plemienia Carpetów (Carpetani) zdezerterowało podczas przemarszu przez Pireneje.

c) przed Pirenejami stan armii (słonie bez zmian):
- 50 000 piechoty,
- 9 000 kawalerii,

d) przed Alpami stan armii:
- 38 000 piechoty,
- 8 000 jazdy

e) ostateczny stan armii po wkroczeniu do Italii:
- 12 000 piechoty afrykańskiej (ciężkozbrojnych Libijczyków, lekkiej piechoty z Libii i Numidii),
- 8 000 piechoty hiszapńskiej (scutarii i caetrati + procarze z Balearów),
- 6 000 jazdy (znalazłem dane o 4000 Numidów i 2000 Hiszpanów, pojawia się też enigmatyczne 450 jazdy libijsko-fenickiej, która chyba jednak została z Hasdrubalem w Hiszpanii),
- 37 słoni


II. Rzym

1. Armia do ataku na Hiszpanię - konsul Publius Cornelius Scipio:
a) siły lądowe:
- 2 legiony (8 000 piechoty, 600 jazdy)
- siły sprzymierzeńców - 14 000 piechoty, 1600 jazdy.
b) flota:
- 60 pięciorzędowców,


2. Armia do ataku na Afrykę - konsul Tiberius Sempronius Longus:
a) siły lądowe:
- 2 legiony (8 000 piechoty, 600 jazdy)
- siły sprzymierzeńców - 16 000 piechoty, 1800 jazdy.
b) flota:
- 160 pięciorzędowców,
- 20 mniejszych okrętów.

3. Siły w Galii Cisalpina (Przedalpejska jak mniemam :)) - pretor Lucius Manlius Vulso:
- 2 legiony (8 000 piechoty, 600 jazdy)
- siły sprzymierzeńców - 10 000 piechoty, 1000 jazdy.

Jako że pretorowi Vulso w Galii Cisalpinie nie szło najlepiej, z armii która zbierała sie na Hiszpanię wyłaczono:
- jeden legion i 5000 piechoty sprzymierzeńców
i pod wodzą pretora Caiusa Atiliusa Serranusa wysłano na pomoc.
Scipio miał stworzyć dla swojej armii nowy legion i powołać sprzymierzeńców, ale u Liwiusza nie jest jasne czy tego dokonano.

To tyle na razie, niedługo wrzucę coś więcej...


Ostatnio edytowano czwartek, 1 stycznia 1970, 02:00 przez kadrinazi, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 22 maja 2007, 22:11 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 27 listopada 2006, 12:00
Posty: 380
Lokalizacja: Warszawa
Wrzucaj, wrzucaj koniecznie. Bardzo ciekawe zestawienie. Jakbyś jeszcze źródełka podał, oczywiście pomijając Polibiusza :).

Jedno budzi moją kontrowersję. Z Twojego zestawienia widać, że podczas przekraczania Alp, nie zginęły żadne słonie!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 23 maja 2007, 16:35 
Tat-Aluf

Dołączył(a): wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Posty: 3640
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Dane zaczerpnąłem z 'The Fall of Carthage' (znane też pod tytułem 'The Punic Wars') Adriana Goldsworthy'ego. Opiera się on głównie o Polibiusza, Liwiusza i Appiana. Na życzenie mogę podac liste wszystkich starożytnych autorów których cytuje w swoje książce.
Posiłkuję się też 'Carthage and the Carthaginians' T.Bosworth Smitha (wydanie z 1913 roku :)) i 'Histoire ancienne de l'Afrique du Nord, t. III Histoire militaire de Carthage' Stephene'a Gsella (wydanie z 1920 roku) [tutaj czytanie idzie powoluuuutku, bo moja akademicka znajomość języka Asterixa jest mocno zakurzona), mam je jednak od niedawna i może coś przeoczyłem.

Co do słoni - otóż właśnie u wszystkich autorów nie ma informacji o ich stratach przy przeprawach. 37 wyruszyło z Hiszpanii i tyleż dotarło do Italii. Wzięły jeszcze udział w bitwie pod Trebią, ale już zapewne nie wszystkie - trudy wędrówki zebrały swoje żniwo. Appian podaje, że wszystkie poza jednym zmarły po bitwie (bardziej chyba z wycieńczenia niż ran) i przeżył tylko jeden. Katon nazywa go 'Syryjczykiem'.

_________________
Kontakt tylko na maila


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 24 maja 2007, 17:39 
Tat-Aluf

Dołączył(a): wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Posty: 3640
Lokalizacja: Karak Edinburgh
I. Siły punickie na Sardynii:
Hasdrubal Calvos (Łysy):
- 12 000 piechoty,
- 1 500 jazdy,
- 20 słoni
+ armia Sardów, dowodzona przez Hamspicorę:
- 12 000 piechoty

Armia ta została pokonana w bitwie pod Caralis, w roku 215 przez armię rzymską dowodzoną przez Titusa Manliusa Torquatusa.

II. Ekspedycja punicka na Sycylię w roku 213:
Himilco:
- 25 000 piechoty,
- 3 000 jazdy,
- 12 słoni

Próbowała się z nią połaczyć armia z Syrakuz:
Hippocrates:
- 8-10 000 piechoty,
- 500 jazdy
Armia ta została pokonana przez siły rzymskie dowodzone przez Marcusa Claudiusa Marcellusa w bitwie pod Acrillae, tylko kawaleria przedarła się do obozu punickiego.

Większość sprzymierzonej armii zmarła na zarazę (min. Himilco i Hippocrates). Niewielkie posiłki przysłał z Italii Hannibal, wśród nich utalentowanego dowódcę kawalerii Muttinesa (prawdopodobnie Libo-Fenicjanin). Nowym dowódcą sił punickich na wyspie został Hanno, wsparty przez wodza z Syrakuz Epicydesa.
Armia otrzymała ( w 212 lub 211 roku) posiłki z Afryki:
- 8 000 piechoty,
- 3 000 lekkiej jazdy numidyjskiej.

III. Posiłki dla armii Hannibala w Italii:
W 215 roku flota pod dowództwem Bomilcara przedarła się do Locri i przewiozła:
- 4 000 jazdy z Numidii,
- słonie - znalazłem dwie liczy - 40 lub 20 (może ktoś znalazł dokładne źródło gdzie jest to podane?)

_________________
Kontakt tylko na maila


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 24 maja 2007, 21:58 
Tat-Aluf

Dołączył(a): wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Posty: 3640
Lokalizacja: Karak Edinburgh
[przepraszam za kilka postów pod rząd, ale chciałem żeby było czytelniej. Niniejszy post bedzie uzupełniany]

Walki w Hiszpanii

I. Bitwy nad rzeką Baetis - 211 rok - bitwa pod Castulo, bitwa pod Ilorcą.

1. Armie punickie:
a) Hasdrubal Barca - 15 000 piechoty,
b) Mago Barca - 10 000 piechoty,
c) Hasdrubal Gisgo (Gisco) - 10 000 piechoty,
d) Massinissa - 3 000 - 3 500 jazdy z Numidii,
e) Indibilis - 7 500 piechoty z plemienia Suessetów (lub Illergetów)

2. Armie rzymskie:
Publius Cornelius Scipio (zginął pod Castulo),
Gnaeus Cornelius Scipio Calvus (zginął pod Ilorcą)
ich armie składały się z dwóch legionów i dwóch alae sprzymierzeńców, razem:
- 30 000 piechoty,
- 3000 jazdy.
Bracia mieli także 20 000 Celto-Iberów jako najemników, zostali oni jednak przekupieni przez Hasdrubala Barce i odeszli do domów :). Rozdzielone siły braci Scipionów zostały zniszczone przez połaczone armie punickie w dwóch starciach. Ocalałe resztki armii rzymskich (ok. 3000 żołnierzy) dowodzone przez Luciusa Marciusa (trybuna lub starszego centuriona) wycofały się w rejon doliny rzeki Ebro.

II. Bitwa pod Cissą - 218 rok.
Korpus dowodzony przez Hanno (10 000 piechoty, 1000 kawalerii) zostawiony przez Hannibala w dolinie Ebro zostaje rozbity przez armię rzymską dowodzoną przez Gnaeusa Corneliusa Scipio. Hanno i 2000 jego żołnierzy wziętych do niewoli, obóz pełen ciężkich bagaży pozostawionych przez Hannibal zostaje zdobyty przez Rzymian, ok. 6000 żołnierzy punickich ginie.

_________________
Kontakt tylko na maila


Ostatnio edytowano środa, 13 czerwca 2007, 14:29 przez kadrinazi, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 25 maja 2007, 02:56 
Tat-Aluf

Dołączył(a): wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Posty: 3640
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Straty w wybranych bitwach:
(to także będzie stopniowo uzupełniane)

I. Rzym:

1. Trebia – 218 rok:
- 20 000 zabitych i wziętych do niewoli,

2. Jezioro Trezymeńskie – 217 rok:
- 15 000 zabitych,
- 15 000 wzietych do niewoli

3. Ager Falernus – 217 rok:
- przynajmniej 1000 zabitych,

4. Kanny – 216 rok (według Liwiusza):
- 45 500 piechurów I 2700 kawalerzystów zabitych,
- ponad 20 000 wziętych do niewoli,

5. Silarus – 212 rok:
- 7 000 zabitych i wzietych do niewoli,

6. I Herdonea – 212 rok:
- 16 000 zabitych i wziętych do niewoli,

7. II Herdonea – 210 rok:
- 7-13 000 zabitych,
- 3-7 000 wzietych do niewoli

_________________
Kontakt tylko na maila


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 27 maja 2007, 19:18 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 6 maja 2007, 12:42
Posty: 144
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
może ktoś znalazł dokładne źródło gdzie jest to podane?
Na podstawie Lancela i Kęcieka - Liwiusz XXIII 41,10.
Z tym, że w tym ustępie nie ma okreslonej liczby słoni przysłanych Hannibalowi - generalnie obaj autorzy odwołują sie do faktu przysłania posiłków.
"It happened also, at the same time, that Bomilcar arrived at Locri with soldiers sent from Carthage as a reinforcement, bringing with him also elephants and provisions."
Przypuszczam, że liczba słoni jest okreslana na podstawie późniejszych ustępów Liwiusza (podaje później ile słoni zabito, schywtano itp.) - albo wcześniejszych (gdzie padają propozycje co gdzie wysłać i ile) i dlatego różne są szacunki.

_________________
"Teraz każdy władca, który będzie chciał mi dorównać, wszędzie tam, gdzie postawiłem stopę, będzie musiał postawić swoją!"


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 27 maja 2007, 21:07 
Tat-Aluf

Dołączył(a): wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Posty: 3640
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Dzięki :) Dziwi mnie tylko ta rozbieżnośc - od 20 do 40 :cool: Spróbuję jeszcze poszukać w tym co mam, ostatnio nie miałem czasu i dlatego temat leży odłogiem. Swoją drogą miło że się Wam chce to czytać, moje zarwane deszczowe szkockie nocki nie idą na marne :lol:

_________________
Kontakt tylko na maila


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.