DBA 3.0

Awatar użytkownika
Kretus
Baron
Posty: 1195
Rejestracja: niedziela, 31 grudnia 2006, 19:14
Lokalizacja: Lublin/Biłgoraj
Has thanked: 135 times
Been thanked: 75 times

Re: DBA 3.0

Post autor: Kretus »

W pracy mam blokadę, więc nie mogę sprawdzić.
To tylko zasady, czy też ostateczne listy armii ?
Z czasem nowa z nas powstanie wodzów rota
Uzbrojona w historyczne argumenty...
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: DBA 3.0

Post autor: GRZ »

Zasady
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
Kretus
Baron
Posty: 1195
Rejestracja: niedziela, 31 grudnia 2006, 19:14
Lokalizacja: Lublin/Biłgoraj
Has thanked: 135 times
Been thanked: 75 times

Re: DBA 3.0

Post autor: Kretus »

Dzięki, dalej zatem nie wiem czy zabiorą mi armatkę jak planowali. Od tego zależy czy banda Hawkwooda będzie występować jako Free Company czy Italian Condotta. :lol:
Z czasem nowa z nas powstanie wodzów rota
Uzbrojona w historyczne argumenty...
Awatar użytkownika
MichałeK
Sergent
Posty: 108
Rejestracja: sobota, 3 października 2009, 17:12
Lokalizacja: Wieliczka

Re: DBA 3.0

Post autor: MichałeK »

AWu pisze:http://f1.grp.yahoofs.com/v1/4CflTktp0Z ... 202011.pdf

Na grupie yahoo żona Barkera wrzuciła aktualną wersję 3.0
Mi link nie działa :(
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: DBA 3.0

Post autor: GRZ »

"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1040
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: DBA 3.0

Post autor: MiSiO »

Przejrzałem tekst i sporo mienili. Są nowe szybkości ruchu (LH ma 400, Kn ma 250 itp.). Dodatkowo zmieniono dodatkowe ruchu. LH może nie na obległość ZOC a na 100 kroków od przeciwnika się poruszać dodatkowym ruchem (podoba mi się). Ps mogą zrobić dodatkowy ruch (ale nie 3ci, 4ty... tylko w 1 turze ALBO jeśli drugi ruch skończy sie w trudnym terenie). Rydwany z kosami nie mają dodatkowych ruchów. Warbandy mają dodatkowy ale tylko na wprost (i to z ograniczeniami).

Wydaje mi się ze ZOC zamieniono na Danger Zone i ma teraz 100 kroków, czyli mniej niż ZOC.

Zamieniono statystyki słoni z +5 vs jazda na +4 i z +4 vs piechota na +5 (to są teraz nadal zabójcze dla rycesrwa a znacznie skuteczniejsze przeciwko Ps czy ostrzom).

Rydwan z kosami ma +3 vs piechota zamiast +4. Jak strzelasz do Ostrzy mają nie +5 a +4. W walce wręcz bez zmian.

Hordy mają +2/+2

Piki +3 przeciwko piechocie poza Ps i Bw ale tylko +1 vs Rycerstwo. Bez modyfikatorów przeciwko innym jednostkom (co ze słoniami)?

Podwójne elementy jak 6Kn mają +1 przeciwko piechocie poza Ps i Bw.

Odepchnięty element cofa się o 100 kroków albo o głębokość podstawki. Co więcej. Jazda wybiera czy o 100 czy całą bazę.

Podwójny element liczy się do zwycięstwa jak dwa stracone elementy.

To tak na szybko.

Wydaje mi się, że te zmiany sporo zmienią na stole i dadzą nowe pole do popisu naszym Ligowcom!
Awatar użytkownika
MichałeK
Sergent
Posty: 108
Rejestracja: sobota, 3 października 2009, 17:12
Lokalizacja: Wieliczka

Re: DBA 3.0

Post autor: MichałeK »

Dzięki!

A tak w ogóle to kiedy wchodzi w życie wersja 3,0? Czy jakieś modele trzeba będzie przepodstawkować?
Robson
Sous-lieutenant
Posty: 399
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 17:22
Lokalizacja: Las k. Żywca/Kraków

Re: DBA 3.0

Post autor: Robson »

"However, as a concession for the superstitious, a dice that scores 1 in six successive throws may be junked and replaced."
MiSiO, coś dla Ciebie, po ostatniej bitwie z Jarkiem ;)
Noc poślubna Sun-tzu. Młoda żona leży na łóżku obok zamyślonego stratega i mówi z wyrzutem:
- Czemu nic nie robisz?
- Obmyślam najbliższe posunięcia...
Robson
Sous-lieutenant
Posty: 399
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 17:22
Lokalizacja: Las k. Żywca/Kraków

Re: DBA 3.0

Post autor: Robson »

Z innych ciekawych zmian o których MiSiO nie pisał to to, że podwójne elementy (6Cv, 8Bw itp) mają +1 walcząc z piechotą inną niż łuki i psiloi w walce wręcz, oraz to, że 100kroków to teraz nie 2,5cm a po prostu szerokość podstawki (4cm) (stąd komentarz MiSiA o krótszym ZOC i bliższych podjazdach LH nie jest prawdziwy).

Z dalszego czytania: losowe rozmieszczanie terenu (broniący wybiera ile chce terenów i ustala kolejność rzutów, potem rzuca kostką 1-4 - numerowana ćwiartka, 5 - sam wybiera, 6 - ćwiartkę wybiera atakujący), teren musi być oddzielony od krawędzi stołu na szerokość podstawki, w arable można wystawiać pola uprawne (mogą być prostokątami, nie muszą być zaokrąglone).

LH mają zasięg generała 2000kroków, a normalne jednostki 800 lub jeśli generał za wzgórzem/lasem to 400 (generał za wzgórzem nie ma wpływu na LH).

Psiloi mogę chodzić grupą po trudnym terenie (nie tylko kolumną). Psiloi mogą przechodzić przez elementy jeśli stykały się z nimi przed ruchem (np. blade przed psiloiem, albo psiloi przed bladem).

Z walki wyrwać mogą się tylko Cv, LH, Kn, Mnt-X i tylko jesli walczą z piechotą.
(Mnt-X - nowy rodzaj jednostki, X stoi za dowolny typ piechoty. Ogólnie to dostają możliwość poruszania się 250krokow zamiast 200 więc niewiele).

Rozstawianie: 2 szerokości podstawki od bocznego brzegu mozna postawić tylko Cv, Lh lub Ps. Piechota, Kn, charioty muszą stać co najmniej 4 szerokosci od bocznego brzegu (w końcu charioty się czymś różnią od Cv i Kn). Rozstawia się minimalnie 200kroków od środka - wprowadzili to chyba ze względu na szybkość gier - teraz w dwóch rundach może rozpocząć się walka!

Zmiana w szybkości poruszania się (dla skali 15mm):
piechota: 8cm (do tej pory 5)
LH: 16cm (do tej pory 12,5)
Cv itp: 16cm (do tej pory 10)
Kn i pochodne: 10cm (do tej pory 7,5)

Strzela się dalej (w cm, ze względu na zmianę skali 100kroków na 4 cm). Artyleria strzela na 20 cm (do tej pory 12,5) a łuki na 8 (do tej pory 5) szerokość strzelania na boki to teraz pół podstawki (nie cała podstawka!). Mnt-Bw nie mogą strzelać po ruchu. Można strzelać do/z overlappingu! Można strzelać do/z lasu na 50kroków (2cm).

Haha: brzeg stołu daje overlapping w walce. Jesli elementy walczą ze sobą bliżej niż 50kroków od brzegu są traktowane jakby miały overlapping (oba, no chyba że jeden jest <50 a drugi >50 to wtedy tylko ten <50).

Siła mieszkanców BUA i Ciurów to teraz 0/0 nie 1/1 - w połączeniu z bardziej przystępym ruchem LH chyba dużo więcej opbozów będzie padać :)

Psiloi wspierające giną nawet po skosie. Mam nadzieje że zrozumiecie ;)

Strzelanie od tyłu nie zabija na miejscu po przegranej 1 punktem. Zamiast tego element się odwraca i dopiero wykonuje recoil (zazwyczaj w stronę wroga...)

Podwójne elementy (6Cv, itp) liczą się za 2 punkty do zwycięstwa. Obóz liczy się za 1 punkt, miasto za 2 chyba że obrońca wystawił obóz, to wtedy za 1.

Tabelki na wyniki wyglądają podobnie, ale pewnie coś pomieszali ;)

I chyba tyle... mam nadzieję że się przyda dla tych którym nie chce się czytać całości :)
Ostatnio zmieniony środa, 14 grudnia 2011, 02:58 przez Robson, łącznie zmieniany 1 raz.
Noc poślubna Sun-tzu. Młoda żona leży na łóżku obok zamyślonego stratega i mówi z wyrzutem:
- Czemu nic nie robisz?
- Obmyślam najbliższe posunięcia...
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: DBA 3.0

Post autor: GRZ »

MiSiO pisze:Podwójne elementy jak 6Kn mają +1 przeciwko piechocie poza Ps i Bw.
Ale zmiany są ogromne - umiera mój plan bitwy - "wyrzucić 5/6 i psiloiami zaszarżować obóz, potem się zobaczy" teraz to tylko "potem się zobaczy" ;)
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: DBA 3.0

Post autor: Greebo »

Robson

Wydaje mi sie że coś przekręciłeś. pisząc "Rozstawia się minimalnie 200kroków od środka"

Według mnie w przepisie jest "dalej niż" ("which must be further than 200 paces (2 BW) from the battlefield centre line, except that 1 element of foot may be used to garrison a BUA even if further forward.") co pewnie nalęzy rozumieć że rostawiam się nie bliżej niż 200 od środka. Czyli według moich obliczeń 550 kroków od wlasnej krawędzi. teoretycznie więc mniej niż dotychczas (bo było 600 od własnej krawedzi) ale faktycznie więcej (bo 100kroków to teraz 4cm a nie 2,5).

Tak więc według wersji 2.2 staje sie 15 cm od sowjej krawedzi a teraz będzie się stawać 22cm.
Czyli między armiami kiedyś było zawsze 30 cm odstępu a teraz moze byc tylko 16.

Ale trzeba pamiętać że to jest górna granica i mozna się rozstawiać jak dawniej.

No i moim zdaniem na razie to tylko jakiś projekt (choć obiecywano że wersja 3.0 będzie jeszcze w tym roku.)

Ciekawi mnie zwłaszcza co oznaczają rózne kolory czcionek uzyte w tekście.
Moga one oznaczać na przykład ze pewne zmiany sa już pewne (np zapisy na zielono), niektóre jeszcze rozważane (na niebiesko) a inne dopiero dyskutowane (te na czerwono).

Ale to tylko moje założenie!

Nikt też nie zwrócił jeszcze uwagi na jedną ciekawą rzecz:

Plansza do gry dla 15 mm może byc albo kwadratem 60x60cm albo 75x75cm!!!
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1040
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: DBA 3.0

Post autor: MiSiO »

Z innych ciekawych zmian o których MiSiO nie pisał to to, że podwójne elementy (6Cv, 8Bw itp) mają +1 walcząc z piechotą inną niż łuki i psiloi w walce wręcz, oraz to, że 100kroków to teraz nie 2,5cm a po prostu szerokość podstawki (4cm) (stąd komentarz MiSiA o krótszym ZOC i bliższych podjazdach LH nie jest prawdziwy).

Z dalszego czytania: losowe rozmieszczanie terenu (broniący wybiera ile chce terenów i ustala kolejność rzutów, potem rzuca kostką 1-4 - numerowana ćwiartka, 5 - sam wybiera, 6 - ćwiartkę wybiera atakujący), teren musi być oddzielony od krawędzi stołu na szerokość podstawki, w arable można wystawiać pola uprawne (mogą być prostokątami, nie muszą być zaokrąglone).
Ależ napisałem o podwójnych elementach. Za to rozstawianie terenów wydaję się w końcu uczciwe, bo obecny system był tragiczny.
LH mają zasięg generała 2000kroków, a normalne jednostki 800 lub jeśli generał za wzgórzem/lasem to 400 (generał za wzgórzem nie ma wpływu na LH).
To jest świetne. Do tego bardziej zbliżone do prawdziwego zachowania LH (3000 kroków w turze?! :D).
Psiloi mogę chodzić grupą po trudnym terenie (nie tylko kolumną). Psiloi mogą przechodzić przez elementy jeśli stykały się z nimi przed ruchem (np. blade przed psiloiem, albo psiloi przed bladem).
To też jest bardzo sensowne. Jestem za.
Z walki wyrwać mogą się tylko Cv, LH, Kn, Mnt-X i tylko jesli walczą z piechotą.
(Mnt-X - nowy rodzaj jednostki, X stoi za dowolny typ piechoty. Ogólnie to dostają możliwość poruszania się 250krokow zamiast 200 więc niewiele).
Kolejna zmiana idąca w kierunku prawdziwości zachowań na polu bitwy.
Rozstawianie: 2 szerokości podstawki od bocznego brzegu mozna postawić tylko Cv, Lh lub Ps. Piechota, Kn, charioty muszą stać co najmniej 4 szerokosci od bocznego brzegu (w końcu charioty się czymś różnią od Cv i Kn). Rozstawia się minimalnie 200kroków od środka - wprowadzili to chyba ze względu na szybkość gier - teraz w dwóch rundach może rozpocząć się walka!
Według mnie w przepisie jest "dalej niż" ("which must be further than 200 paces (2 BW) from the battlefield centre line, except that 1 element of foot may be used to garrison a BUA even if further forward.") co pewnie nalęzy rozumieć że rostawiam się nie bliżej niż 200 od środka. Czyli według moich obliczeń 550 kroków od wlasnej krawędzi. teoretycznie więc mniej niż dotychczas (bo było 600 od własnej krawedzi) ale faktycznie więcej (bo 100kroków to teraz 4cm a nie 2,5).
Nie bliżej niż. Tak.Zmiana w krokach jest też ciekawa - chcą grą zrobić bardziej dynamiczną. Ciekawe jak to sę sprawdzi na stole 60x60. LH ma ruchu 8 a nie 5 cm - fajnie, fajnie.
Zmiana w szybkości poruszania się (dla skali 15mm):
piechota: 8cm (do tej pory 5)
LH: 16cm (do tej pory 12,5)
Cv itp: 16cm (do tej pory 10)
Kn i pochodne: 10cm (do tej pory 7,5)
j.w. - bardziej dynamicznie.
Strzela się dalej (w cm, ze względu na zmianę skali 100kroków na 4 cm). Artyleria strzela na 20 cm (do tej pory 12,5) a łuki na 8 (do tej pory 5) szerokość strzelania na boki to teraz pół podstawki (nie cała podstawka!). Mnt-Bw nie mogą strzelać po ruchu. Można strzelać do/z overlappingu! Można strzelać do/z lasu na 50kroków (2cm).
Mtn-Bw to jacyś dragoni? Z tym overlappingiem to mi nie żal. I tak sporo osób miało wątpliwości co do tego.
Haha: brzeg stołu daje overlapping w walce. Jesli elementy walczą ze sobą bliżej niż 50kroków od brzegu są traktowane jakby miały overlapping (oba, no chyba że jeden jest <50 a drugi >50 to wtedy tylko ten <50).
Dobre.
Siła mieszkanców BUA i Ciurów to teraz 0/0 nie 1/1 - w połączeniu z bardziej przystępym ruchem LH chyba dużo więcej opbozów będzie padać :)
Teraz granie armiami z LH będzie łątwiejsze. Dobry zasięg generalski i szybki ruch.
Psiloi wspierające giną nawet po skosie. Mam nadzieje że zrozumiecie ;)
Tak.
Podwójne elementy (6Cv, itp) liczą się za 2 punkty do zwycięstwa. Obóz liczy się za 1 punkt, miasto za 2 chyba że obrońca wystawił obóz, to wtedy za 1.
O podwójnych pisałem ale o obozie przeoczyłem.

I chyba tyle... mam nadzieję że się przyda dla tych którym nie chce się czytać całości :)
ZDAJECIE SOBIE SPRAWĘ, ŻE TRZEBA ZROBIĆ NOWE PATYCZKI?!?!?!

DBA 3.0 bardzo mi się podoba! Wiadomo, kiedy premiera?
Robson
Sous-lieutenant
Posty: 399
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 17:22
Lokalizacja: Las k. Żywca/Kraków

Re: DBA 3.0

Post autor: Robson »

Greebo pisze:Robson

Wydaje mi sie że coś przekręciłeś. pisząc "Rozstawia się minimalnie 200kroków od środka"

Według mnie w przepisie jest "dalej niż" ("which must be further than 200 paces (2 BW) from the battlefield centre line, except that 1 element of foot may be used to garrison a BUA even if further forward.") co pewnie nalęzy rozumieć że rostawiam się nie bliżej niż 200 od środka. Czyli według moich obliczeń 550 kroków od wlasnej krawędzi. teoretycznie więc mniej niż dotychczas (bo było 600 od własnej krawedzi) ale faktycznie więcej (bo 100kroków to teraz 4cm a nie 2,5).

Tak więc według wersji 2.2 staje sie 15 cm od sowjej krawedzi a teraz będzie się stawać 22cm.
Czyli między armiami kiedyś było zawsze 30 cm odstępu a teraz moze byc tylko 16.

Ale trzeba pamiętać że to jest górna granica i mozna się rozstawiać jak dawniej.
Będę sie bronił ;), bo właśnie to napisałem ;) Rozstawia się minimalnie 200 kroków od środka = czyli nie bliżej niż 200 kroków do środka = dalej niż 200 kroków od środka (z pytaniem czy further w zasadach znaczy dalej czy dalej lub równo ;) )

Kiedyś armie były 30 cm od siebie a piechota poruszała się 5cm / turę, co wymagało minimalnie 6 tur do pierwszej walki piechoty z piechotą! Teraz dwie armie spartańskie mogą już się bić w 2 (lub 3 turze) :)

Ps. czy wam tez się wydaje że te zasady są jaśniejsze nić DBA 2.2 i wcześniejsze? Czy to tylko dlatego że już znamy DBA to łatwiej nam się je czyta?
Noc poślubna Sun-tzu. Młoda żona leży na łóżku obok zamyślonego stratega i mówi z wyrzutem:
- Czemu nic nie robisz?
- Obmyślam najbliższe posunięcia...
Awatar użytkownika
MiSiO
Chef de bataillon
Posty: 1040
Rejestracja: środa, 30 września 2009, 14:20
Lokalizacja: Babilon
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: DBA 3.0

Post autor: MiSiO »

Mnie się ten tekst czyta ze zrozumieniem :D Jak tylko podręcznik wyjdzie, chętnie pogram na nowe zasady. Czy liga podlega zmianom zasad? Gramy na 3.0 jak wyjdzie podręcznik do 3.0?

Robson napisał to samo co Jarek :D
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

Re: DBA 3.0

Post autor: Greebo »

Tak jak już pisałem to moim zdaniem bardzo robocza wersja pokazana w internecie żeby pokazać że jednak coś się dzieje (bo początkowo były informacje że wersja 3.0 będzie pod koniec 2011r ;)!)

Dla mnie większość zmian nie jest czymś nowym.

Np. odrywanie się od walki to niemalże powrót do tego co było przed wersją 2.0 (wtedy była zasad że odrywa się tylko element szybszy od wolniejszego - więc głównie jazda mogła się odrywać ale też nie zawsze!)

Inne rzeczy (nowe zasady rozstawiania terenu, overlap dawany przez krawędź planszy, strzelanie do i z "overlap") są żywcem wzięte z FoG ;).

Zasięgi ruchów (100=4cm) i chodzenie grupami po terenie można znaleźć z kolei w DBR.

Ciekawe natomiast jest zmniejszenie strefy ostrzału na 1/2 podstawki po bokach. To moim zdaniem zmniejszy silę ognia w DBA. Dużo trudniej będzie bowiem uzyskać dwa -1 za pomaganie.

A jeśli chodzi o użycie ewentualnej nowej wersji do Ligi to raczej nie spodziewałbym się żeby faktycznie DBA 3.0 ukazało się w czasie naszego III sezonu ligi. A jeśli nawet to mamy zapis w regulaminie na taką okoliczność:

"7.1 Turniej musi być rozgrywany w oparciu o obowiązujące przepisy De Bellis Antiquitatis. (W przypadku ukazania się w trakcie sezonu nowszej wersji przepisów niż wersja 2.2, nowe przepisy będą stosowane w Lidze nie wcześniej niż w następnym jej sezonie.)"
ODPOWIEDZ

Wróć do „DBA”