Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest wtorek, 16 października 2018, 07:24

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 14:31 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 02:09
Posty: 92
To mój pierwszy wpis, więc witam wszystkich.
Niedawno zacząłem moją przygodę z DBA i jak chyba wszyscy na początku, mam problem z przepisami/ich interpretacją.
Na początek dwie sytuacje z mojej wczorajszej bitwy z synem.
1.
Sytuacja, jak na rys. poniżej. Kawaleria zaatakowana przez Lekką Jazdę, oflankowana przez Ax i Cv.
Atakowana Kawaleria wyszła obronną ręką ze starcia i odrzuca LH i Ax.
Czy Cv które jest za tylną krawędzią atakowanej Cv również zostaje odrzucone?
Czy odrzucone Ax giną dlatego że zostają odepchnięte na trudny teren, pomimo tego ża częściowo znajdują się już na nim?

Obrazek

2.
Sytuacja druga. Kolumna wojska przesuwa się przez las. Ostatnia podstawka częściowo wystaje poza teren trudny, więc tym samym Generał ma jeszcze zasięg dowodzenia i mogę wykonać ruch całą kolumną za 1 PIG, ale co w sytuacji, gdy chcę ruszyć tylko jednym elementem z tej kolumny jak na rysunku?
Czy ten ruch nadal kosztuje mnie 1 PIG, czy już 2? Generał od przesuwanego elementu jest w odległości 800 kroków.

Obrazek

Nie jest zbyt chaotycznie?
Wiem, że już są tematy dotyczące zasad, ale zapanował w nich lekki bałagan, więc założyłem osobny, w którym będę wrzucał pytania. Jeśli taka będzie wola Admina, to może go scalić z innym.
Pytań będzie więcej, ale będe je dorzucał stopniowo, żeby nie robić bałaganu w temacie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 14:36 
Colonel

Dołączył(a): czwartek, 24 grudnia 2009, 02:32
Posty: 1693
woytas napisał(a):
Czy Cv które jest za tylną krawędzią atakowanej Cv również zostaje odrzucone?

Tak.


Cytuj:
Czy odrzucone Ax giną dlatego że zostają odepchnięte na trudny teren, pomimo tego ża częściowo znajdują się już na nim?

Nie, nie giną. Nie ma takiej zasady, by element ginął zostając odepchnięty na teren trudny. Ginie, jeśli zostanie odepchnięty na obóz, BUA lub Waterway.


Cytuj:
Czy ten ruch nadal kosztuje mnie 1 PIG, czy już 2? Generał od przesuwanego elementu jest w odległości 800 kroków.

2 PIPy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 16:29 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 02:09
Posty: 92
Racja, element odrzucony w trudny teren nie ginie. Właśnie doczytałem w podręczniku :oops:
Czy ktoś jeszcze mógłby się odnieść do tych 2 PIP-ów, tak żeby do końca rozwiać moje wątpliwości? Nie do końca jestem przekonany.
Dzięki Kadzik.

Następne pytanie:
Element LH ostrzeliwany przez Artylerię w tylną część podstawki. Art przerzuciła LH, ale nie zdublowała, LH jest w ucieczce.
- LH zostaje automatycznie zniszczona, jak inne elementy w przypadku odrzucenia?
- Czy LH muszą się odwrócić w kierunku strzelającego, jak ma to miejsce w walce wręcz?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 16:44 
Colonel

Dołączył(a): czwartek, 24 grudnia 2009, 02:32
Posty: 1693
woytas napisał(a):
Czy ktoś jeszcze mógłby się odnieść do tych 2 PIP-ów, tak żeby do końca rozwiać moje wątpliwości? Nie do końca jestem przekonany.

Poruszasz się jednym elementem, który znajduje się ponad 6 cali od dowódcy i poza zasięgiem jego widzenia. Płacisz 2 PIP. Co jest w tym nieprzekonującego. Analogicznie jeśli masz oddziały w linii długości np. 20" z dowódcą na jednym końcu. Kiedy chcesz ruszyć podstawkę na drugim końcu płacisz 2 PIPy mimo, że tworzy łańcuch z resztą podstawek.

Cytuj:
Element LH ostrzeliwany przez Artylerię w tylną część podstawki. Art przerzuciła LH, ale nie zdublowała, LH jest w ucieczce.
- LH zostaje automatycznie zniszczona, jak inne elementy w przypadku odrzucenia?
- Czy LH muszą się odwrócić w kierunku strzelającego, jak ma to miejsce w walce wręcz?

Tutaj ja nie bardzo rozumiem. Czy przy LH znajduje się jakaś podstawka, która powoduje, że po odrzuceniu na nią wpada. Bo sformułowanie "automatycznie zniszczona, jak inne elementy w przypadku odrzucenia" jest błędne.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 18:21 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 02:09
Posty: 92
No dobra, może trochę niejasno wytłumaczyłem sytuację. Zacznijmy jeszcze raz.
Jeżeli element zostaje odrzucony w wyniku ostrzału prowadzonego w jego tylną krawędź, zostaje automatycznie zniszczony. Tak mówi podręcznik, a co jeśli element jest w ucieczce, jak ta nieszczęsna LH? Również zostaje zniszczony?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 20:43 
Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 30 września 2009, 16:30
Posty: 310
Lokalizacja: Bielsko Biała
To, że jest w ucieczce, oznacza, że jako wynik walki 'ucieczka' musi wykonać odpowiedni ruch 'ucieczka' opisany w zasadach. Jeśli będzie następnie przedmiotem ostrzału, to obowiązują zasady ostrzału - ucieczka nie jest tu permanentnym stanem oddziału, nie ma rzutu na zebranie jednostki.

_________________
www.zgielk.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 23:17 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 02:09
Posty: 92
Więc co z tą Lekką Kawalerią? Ginie ostrzelana w tył podstawki, czy jednak nie?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 23:29 
Caporal-Fourrier
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 12 maja 2006, 13:06
Posty: 77
Lokalizacja: Warszawa
woytas napisał(a):
Więc co z tą Lekką Kawalerią? Ginie ostrzelana w tył podstawki, czy jednak nie?


Każdy oddział ostrzelany na tył ginie.

_________________
Zapraszam na Bitewny Zgiełk!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: wtorek, 8 stycznia 2013, 00:54 
Colonel

Dołączył(a): wtorek, 15 grudnia 2009, 11:52
Posty: 1718
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki
Jedno małe doprecyzowanie żeby nie było wątpliwości.

Element strzelający, lub element strzelający i wszystkie go wspomagające, muszą być za tylną krawędzią ostrzelanego elementu.

A zamieszanie z wcześniejszymi wpisami wynikają być może z dwóch powodów.

1. Tłumaczenie - osobiście uważam że zamiast "ucieczka" lepsze jest tłumaczenie "odrzucenie".

2. Woytas patrzy być może na normalne wyniki z tabeli, tymczasem tu zwykłe wyniki walki nie mają zastosowania. Zniszczenie przy ostrzelaniu od tyłu jest specjalną zasadą, podobnie jak zniszczenie elementu który ma wynik "odepchnięcie" lub "odwrót" ("ucieczka") ale jest atakowany nie tylko od frontu ale i z boku i/lub z tyłu. Normalny wynik z tabeli w obu wypadkach jest zastępowany przez "zniszczenie" ale nie ma tego w żadnej tabeli.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: wtorek, 8 stycznia 2013, 00:59 
Colonel

Dołączył(a): czwartek, 24 grudnia 2009, 02:32
Posty: 1693
Greebo dobrze to wyjaśnił. Prosto i logicznie; lepiej się nie da :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zasady i wątpliwości woytasa
PostNapisane: wtorek, 8 stycznia 2013, 03:01 
Caporal-Fourrier

Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 02:09
Posty: 92
I teraz wszystko jest jasne. Dzięki.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.