Nie są to żadne prawdy objawione, ot parę małoznaczących przemyśleń.
Jeśli macie nadmiar czasu możecie na własne ryzyko utraty czasu zapoznać się z poniższymi wypocinami.
Karty
Od poznania CDGów zakochałem sie w kartach. Grafika, możliwość przedstawienia na kartach wyjątków od zasad, regrywalność – wszystko to sprawiło, że wiedziałem, iż jakąkolwiek grę bym nie zaprojektował, na pewno wykorzystam w niej karty.
Zawsze dobrze jest podejrzeć warsztat pracy najlepszych. Która karcianka jest najpopularniejsza?
Oczywiście Magic The Gathering.
Że nie jest to CDG?
So what?
Autorzy MtG napisali kilka fajnych artykułów:
http://www.wizards.com/Magic/Magazine/A ... aily/mr11b
http://www.wizards.com/Magic/Magazine/A ... ily/mr220b
Jesli nie przeczytałeś obu artykułów, nie zrozumiesz o co mi chodzi. ^^
Więc niestety wróć proszę i doczytaj. Proszę. :*
Proooooszę.
OK.
Jakie emocje chcę wzbudzić w graczach?In order to create an emotional response, I had to understand what emotions I was trying to evoke. In short, I had to ask a number of questions: What does a Magic player want when they play Magic? What are their reasons for playing? What makes them happy?
To jest proste. Taki typ gracza można zaspokoić tworząc Karty w rodzaju:The Power Gamer equates power with fun. He enjoys the vicarious thrill of dominating the game. He wants to smash his opponents. He likes his cards to be impressive, and he enjoys playing big creatures and big spells. For Power Gamer Timmy, Magic is about seeing how much he can do. How big a creature can he play? How much damage can he do in a single turn? How much can he win by?
Pistolety maszynowe Thompson
Zbroje szturmowe
Granatniki
Wielka Ofensywa
1. Batalion Czołgów
Pociąg Pancerny "Danuta"
1. Pułk Artylerii Ciężkiej
1. Pułk Artylerii Najcięższej
Kompania Chemiczna przy Szkole Gazowej (dawniej 1. Batalion Gazowy)
Powinno wystarczyć. ^^
Uuu, to trudne dla CDG.Diversity Gamers
Fun for him is this constant exploration. Each time he plays, he wants to try something different than what he did before. Yes, he occasionally returns to things he's done before, but only as a breather before he leaps once again into the great unknown.
Trzeba zwiększyć ilość kart i wprowadzić możliwość odrzucania (w zamian za dociąg) pojedynczych niewygodnych (czyli nudnych i stereotypowych, wiele razy zagranych) Kart.
Oraz oczywiście wprowadzić różne ścieżki funkcjonowania kart.
No dobra tych można sobie odpuścić.Adrenalin Gamers
This final subgroup embraces the joy of variance in the game. They enjoy playing cards and decks that don't have a predictable outcome. To them, the fun of the game is to see all the different kinds of things that could happen. This is the group, for example, that loves things like coin flip cards and cards that work differently each time you play them.
He enjoys the rush of adapting to the unpredictable.
Do betaplaytestu zaproponowałem karty celujące w takich graczy, karty umożliwiające zagrywanie z efektem nieprzewidywalnym, czyli tzw. Karty punktujące:
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.p ... c219e0482a
Też trudne. Trzeba uważać by nie wpaść w błąd nadmiernego kumulowania podobnych efektów, co często łamie równowagę gry. Stąd np ułatwiłem sobie życie wprowadzając zakaz (logiczny skądinąd) wykorzystywania w danej Bitwie więcej niż jednej Karty Dowódcy.The Combo Player is fascinated by the interaction of the cards. His quest is to find combinations that no one else has. Because of this desire, the Combo Player is drawn to cards that have a sense of potential. In particular, he likes cards that he can build a deck around.
Ale samo wymyslanie kombosów jest IMHO konieczne dla nowowczesnej CDG. Rzućcie choćby okiem na instrukcje do gry 1939, tuż obok na forum. Autor sam przedstawia parę kombosów!
Myślałem o kombosach, sporo zaplanowałem celowo. Uważam, że ich odnajdywanie jest frajdą dla gracza, której to frajdy nie powinno się go pozbawiać.
Trzeba stworzyć dla takich graczy kilka Kart, które wydają się zbyt mocne, jako wyzwanie. Niech spróbują wykorzystać te karty do złamania gry. W każdym z nas siedzi taki mały chochlik, który pragnie znaleźć błąd autora. Μολών λαβέ :faja:Innovator Spike wants to win first and foremost; he doesn't feel any need to be novel or unnecessarily different. His goal is to find the next broken thing. He wants to break the game.
Dla tych graczy mam całą tabelę z alternatywnymi przebiegami historii po zakończeniu gry.For example, some Spikes measure themselves not against winning or losing but by how perfect their play was
"Grześ bedzie grał w kierunku podwyższenia Determinacji, bo bardzo lubi zabawki. Mogę olać swoją Determinację, bo i tak zacznie mi potem rosnąć jak w walkach będą wypadać czarne kostki."Analyst Spike understands that all decks have a weakness. If you can understand what will be played, you can figure out how to beat it.
Albo
"Powinienem zrecyklować karty wysoce ryzykowne - Mateusz nie lubi ryzykować Polską, nie lubi czytać nieprzyjemnych opisów alternatywnej rzeczywistości, po prostu żal mu Polski, a nie mam tylu ryzykownych kart by samemu doprowadzic Polskę na krawędź."
Etc.
Koniecznie trzeba umieszczać przyjemne dla ucha, klimatyczne flavourtexty.Timmy Vorthos loves to recite the flavor text to Fodder Cannon whenever given the chance
Sam bardzo lubię czytać na głos takie teksty (zwłaszcza w Twilight Imperium i Battlestar Galactica), choć niektórych graczy to irytuje, no i nieco spowalnia grę.
W każdej grze historycznej można przedstawić postacie historyczne, uwielbiane przez większość, znienawidzone przez namiętną mniejszość. Dla antyfanów wystarczy stworzyć możliwość usieczenia "potwora" w pojedynku albo palnięcia mu w łeb "gołebiarzem" (snajperem).Vorthos saw his favorite characters appear on some cards and decided to learn to play
CDN