Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 20 czerwca 2018, 15:09

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: 1C. Karty Specjalne w grze MAJ 1926
PostNapisane: sobota, 28 listopada 2009, 15:35 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
Opis Kart Specjalnych do gry Maj 1926, którym obiecałem Raleen'owi 2 tygodnie temu.
_______________________________

Karty Specjalne pojawiły się w poprzednich edycjach gry jako sposób podświetlenia historycznych okoliczności.

1. SPOTKANIE NA MOŚCIE

Jednym z moich najpierwszych założeń było rozpoczynanie gry od historycznego spotkania na moście. Dlaczego? M.in. dlatego, że:

a) Oczywiście pewne działania odbyły sie wcześnie - obie strony zaczęły ściągać posiłki (zwłaszcza rząd), rząd przejął lotnisko od piłsudczyków (Zagórski zdjął Rayskiego), Rząd próbował zerwać tory piłsudczykom, co zmusiło ich do wyładunku pod Rembertowem zamiast na Dworcu Wschodnim, Pochorążówka bezstratnie wyparła Szwoleżerów z zachodniego przedmościa Mostu Poniatowskiego, etc. Ale jeszcze nikogo nie zabito, były tylko pojedyncze przypadkowe strzały w powietrze.

b) Wynik spotkania na moście zainicjował otwarte walki.

c) W wielu grach CDG jedna ze stron rozpoczyna gra mając do wyboru zagranie jednej z dwóch kart. W Barbarossa To Berlin Oś zagrywa albo VonPaulusPause albo Barbarossę. W Ścieżkach Chwały Niemcy mogą zagrać Guns of August. W Dos de Mayo gracz dowodzący Francuzami wybiera jedną kartę z dwóch: Artillery lub Marisca Murat i zatrzymuje ją. Ma to głeboki sens bo zwieksza historyczność bez ograniczania regrywalności.

d) Spotkanie na moście MOGŁO mieć inny przebieg, co ogromnie wpłynęłoby na wynik zamachu majowego. Wojciechowski mógł ustąpić, ale ponieważ wtedy by nie było walk ani gry, w grze takiej opcji nie ma. Tzn gracz Rządowy może od razu poddać grę. ;D
Często w wątkach o zamachu majowym przewija się hasło,: "powinni wtedy Piłsudskiego aresztować/zastrzelić". Chciałem umożliwić Graczom sprawdzenie takiego posunięcia.

e) W mechanice (w wariancie dla zaawansowanych) z uprzednim wykładaniem Kart Zdarzeń, a rozstrzyganiem ich Rundę poźniej, pojawił się problem z wyłożeniem pierwszych Kart Zdarzeń. Karta Spotkanie na moście problem ten rozwiązywała.


OK. No więc jak to działa?

Optymalnie Karta ta będzie obustronna. Na awersie jest Zdarzenie: Spotkanie na moście (efekt historyczny). Na rewersie: Aresztować Pana Marszałka! (efekt alternatywny).

W wariancie dla zaawansowanych (czyli najfajniejszym i docelowym), po wyłożeniu przez obu Graczy po jednej (dowolnej spośród startowych) Karcie Zdarzeń, Gracz Rządowy decyduje czy chce zagrać Kartę Spotkanie na moście awersowo czy rewersowo. Natychmiast wprowadza w życie efekty tej Karty, po czym rozpoczyna się pierwsza runda gry (popołudnie). W wariancie dla zaawansowanych Gracz Piłsudczykowski wykłada kolejną (2 dowolną) Kartę zdarzeń, wykonuje ruchy na Mapie Strategicznej, rozstrzyga efekt wyłożonej najsampierw (1 dowolnej) Karty Zdarzeń, wykonje Akcje i ropoczyna się Runda Gracza Rządowego.

Długo pracowałem nad efektem tej Karty, starając się zbalansować awers i rewers oraz oddać potencjalny efekt aresztowania Piłsudskiego.
______________________
AWERS: "Spotkanie na moście".

„Do mnie, dziecko, będziesz strzelał? Do Naczelnego Wodza?”
"Jeśli taki rozkaz wyda Pan Prezydent, Panie Marszałku!"
"Khhm. Ja tu jeszcze wrócę. Zostawiam Wam Wieniawę. Tylko się nie postrzelajcie."

Piłsudczyk zużywa Kartę Piłsudskiego, odkłada Kartę Wieniawy. Możesz natychmiast przesunąć prawobrzeżny fioletowy Batalion o 4 pola, ignorując Bataliony Przeciwnika.
UWAGA: Odłożona Czerwona Karta wróci na rękę Piłsudczyka, jeśli opanuje Więzienie przy Dzikiej ALBO opanuje Komendę Miasta przy Determinacji Rządu niższej niż 5.
______________________
Czyli Wieniawa zostaje aresztowany, Piłsudski wraca załamany (zużyty) a Podchorązówka może wrócić zza Wisły przez most.


_______________________
REWERS: "Aresztować Pana Marszałka".
"Panie Marszałku prosimy z nami."
Piłsudczyk zużywa Kartę Wieniawy, odkłada Kartę Marszałka Piłsudskiego, Determinacja Piłsudczyka rośnie o 2 a Rządu o 1. Rząd może natychmiast wykonać 1 Akcję.
UWAGA: Odłożona Czerwona Karta wróci na rękę Piłsudczyka, jeśli opanuje Więzienie przy Dzikiej ALBO opanuje Komendę Miasta przy Determinacji Rządu niższej niż 3.
_______________________
Czyli Piłsudski zostaje aresztowany, Wieniawa próbuje odbić Piłsudskiego (zostaje ranny?) choc ucieka, załamany aresztowaniem Piłsudskiego (zużyty), Orlicz wycofuje się wkurzony. Podchorązówka NIE może wrócić zza Wisły przez most (może działać jako prawobrzeżna partyzantka buszując na tyłach Piłsudczyków i zagrażając Dworcom, ale może też zostać otoczona i rozbita - zazwyczaj bardziej jest ona potrzebna do obrony w Śródmieściu, chyba że Rząd ma na ręku na starcie Karty dodające Bataliony w Warszawie. Później może zostać przerzucona przez Wisłę na Czerniakowie ale to wymaga wysiłku.)

Zaskoczeni takim obrotem spraw zamachowcy na moment tracą tempo. Rząd może spróbować odbić zachodnie przedmoście Mostu Kierbedzia (zwłaszcza jak ma na starcie na ręku mocne Karty Bitewne). Wyparcie zamachowców na Pragę może nieźle zamieszać, choć i tak sie zazwyczaj przedrą przez most kolejowy albo przez Wisłę.

Piłsudskiego trudniej będzie wyciągnąć z Więzienia niż Wieniawę, bo historycznie, jak wspominał mjr Duch:
Cytuj:
Ppłk. Józef Beck zażądał połączenia tajną linią telefoniczną Komendy Miasta z zarządem więzienia przy ul. Dzikiej. Następnie polecił doprowadzonemu płk. Ocetkiewiczowi wydać rozkaz majorowi żandarmerii, Kubisztalowi, wypuszczenia na wolność pułkownika Wieniawy-Długoszewskiego, aresztowanego na Trzecim Moście po skończeniu rozmowy marszałka Piłsudskiego z prezydentem Wojciechowskim. Mając przez Becka rewolwer przyłożony prawie do skroni, Ocetkiewicz rozkaz ten wydał. W pół godziny później zjawił się Długoszewski. Ocetkiewicz poprosił o możność widzenia się z nim. Kiedy Wieniawa poszedł do jego celi, zaręczył, dając słowo honoru, iż nie będzie walczył przeciw J. Piłsudskiemu. Nie pytając się o zdanie ani mnie, ani Więckowskiego, wypuszczono go do domu. Ocetkiewicz natychmiast popędził do Belwederu, gdzie oddał się do dyspozycji rządu i „wsypał” wszystkich czynnych po stronie J. Piłsudskiego, których zauważył w Komendzie Miasta.


Najważniejsze jest jednakże to, że aresztowanie Piłsudskiego wpisuje się w scenariusz głoszony przez Piłsudczyków, uwiarygadnia plotki o ostrzelaniu domu w Sulejówku i generalnie robi z Piłsudskiego (który jeszcze w oczach opinii prawa nie złamał, buntu nie podniósł) męczennika, którego trzeba uwolnić. Rząd nigdy nie zdecydowałby się na rychłe rozstrzelanie Pisłudskiego (bo niby za co?), a samo uwięzienie Piłsudskiego niekoniecznie oznaczałoby lepszą sytuację Rządu - tłumy i Piłsudczycy byliby bardzo rozwścieczeni.
IMVHO uwięzienie Piłsudskiego mogłoby nawet sytuację Rządu pogorszyć.

Obie opcje starałem się zbalansować, różnicując oba otwarcia.
Choć Piłsudczyk ma pierwszego dnia Inicjatywę, i decyduje jaka Karta Zdarzeń wejdzie w życie jako pierwsza, w wariancie dla zawansowanych zaplanowane przez Piłsudczyka otwarcie (kombo pierwszych zdarzeń) może być mocno zakłócone przez to co zrobi Rząd z Kartą Spotkanie na moście. Piłsudczyk stara się przewidzieć sposób rozegrania przez Rząd spotkania na moście, ale szczerze powiedziawszy, może tylko zgadywać.
Jest to niewątpliwie emocjonujące.

IMVHO, moje rozwiązanie jest ciekawsze od tych w w/w CGD, jako że rodzi więcej emocji. :)


Subotymalnie, jeśli nie będzie możliwe wydrukować tej karty jednej jedynej jako dwustronną (choć w playteście to będzie Karta obustronna, po prostu skleję dwie Karty), no cóż, wtedy będą to dwie osobne Karty, przy czym zagranie jednej z nich oznaczać będzie konieczność usunięcia z gry obydwu tych kart. Chociaż jest to nieeleganckie i redukuje liczbę Kart Niebieskim (co boli).


Reszta Kart Specjalnych później.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 1 grudnia 2009, 16:26 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Ciekawie to wygląda ze względu na to, że opcje jakie się pojawiają do wyboru wydają się dość "rozwinięte". W grach card driven, które wspomniałeś, alternatywa ujęta jest dużo prościej. Pewnie z czasem jak będziemy testować pojawi się jeszcze sporo niuansów, ale to tym lepiej. Zresztą w "Dos de Mayo" też nie wszyscy zauważyli od razu, że nie warto Hiszpanami zagrywać w pierwszej turze ich karty bazowej. Ja np. grałem z doświadczonym graczem, który notorycznie zużywał ją do ratowania swojego pierwszego oddziału hiszpańskiego pod arsenałem. Dopiero po paru partiach, jak jedna po drugiej Francuzi wygrywali, zauważyliśmy ten niuans. Ale to były słodkie początki. Oby takich łamigłówej jak najwięcej :) .

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 2 grudnia 2009, 15:50 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
Cytuj:
Ciekawie to wygląda ze względu na to, że opcje jakie się pojawiają do wyboru wydają się dość "rozwinięte". W grach card driven, które wspomniałeś, alternatywa ujęta jest dużo prościej.


Głowiłem się jak uprościć te Kartę.

Dawniej nie było paragrafu o zużywanych Dowódcach, zamiast tego Rząd startował z Niebieską Kartą Załamanie się/Rozpacz Piłsudskiego.
Która to Karta była fajna graficznie, ale przy Aresztowaniu Piłudskiego/Reversie bezużyteczna, zaś przy Awersie "must play". Złe rozwiązanie.

Mógłbym usunąć paragraf o zużywanych Dowódcach, ale to zmusiłoby mnie do przywrócenia Niebieskiej Startowej Karty Załamanie się Piłsudskiego. Czego bym, biorąc pod uwagę ogólna ilość kart bardzo nie chciał.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 2 grudnia 2009, 16:07 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Moim zdaniem nie musisz się silić na upraszczanie. Tylko trzeba dobrze wszystko opisać w zasadach, ew, niuanse jakieś gdyby się pojawiały.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 2 grudnia 2009, 21:06 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
To są zasady jednorazowego użytku, więc nie wymagające opanowania na pamieć.
Większy kłopot jest z tym punktem:
Cytuj:
UWAGA: Odłożona Czerwona Karta wróci na rękę Piłsudczyka, jeśli opanuje Więzienie przy Dzikiej ALBO opanuje Komendę Miasta przy Determinacji Rządu niższej niż 3/5.

Pierowtnie była wspólna zasada, Det niższa niż 4.

Czasem myślę , że obecnie istniejąca róznica między poziomami Det Rządu nie jest na TYLE istotna by dodatkowo obciążać sobie pamięć (tu jest 3 a tam 5). Przy Aresztowaniu i tak Det Rządu rośnie, toteż szansa odzyskania odłożonej Karty Piłsudskiego poprzez zajęcie Komendy jest niewielka.

Przy takim samym poziomie Det Rządu mógłbym zasadę tę umieścić wprost na plaszy, w ramce na/pod polu/em na którym układa się odłożone Karty.
Jeszcze pomyślę.

***

Z punkktu widzenia metamechaniki autorzy gier wprowadzają takie specjalne karty na rozpoczęcie gry IMVHO przede wszystkim dlatego, ażeby nie dopuścić do nadmiernej przewagi gracza rozpoczynającego rozgrywkę, który inaczej mógłby dyktować przebieg gry (narzucić kierunek).
Dzięki temu, że gracz rozpoczynający grę jest zawężony w swoich decyzjach do dwóch-trzech kart, nie jest on w stanie opracować ani narzucić "winning strategy", skladającej się z szeregu startowych kart układających się w perfekcyjne combo.

Dopiero drugi Gracz ma pełną wolność zagrywania dowolnej karty i może adekwatnie zareagować.

Upraszcza to playtest i heurystyczne obcinanie "winning strategies", jak również wyrównuje szanse graczy niezależnie do tego kto wykonuje pierwszy ruch.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 10 grudnia 2009, 02:40 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
2. "Stan maksymalnej niepewności" (poziomo)

"Tę sytuację można by najlepiej scharakteryzować jako sytuację maksymalnej niepewności. Muszę jej kilka słów poświęcić, bo prawdopodobnie nie wszyscy ją rozumieją. Jeżeli wskutek spisku następuje rozłam w wojsku, to kierownicy spisku wiedzą, na kogo po swej stronie liczyć mogą, bo znają oficerow, których do spisku wciągnęli. Inaczej strona legalna. Ona zna wprawdzie pewną liczbę oficerów, na których z całą pewnością liczyć może, większość oficerów stoi jednak dla niej pod znakiem zapytania. Cóż, na przykład, stronie legalnej z tego przyjdzie, że ten a ten most na Wiśle jest obsadzony, jeżeli nie wie, po której stronie załoga tego mostu bić się będzie lub czy się w ogóle bić będzie? Co pomogą najlepsze rozkazy, jeżeli się nie wie, czy dojdą do miejsca przeznaczenia i czy będą wykonane? W tej sytuacji niepewności może tylko pomóc gwałtowne odseparowanie wszystkich oddziałów stojących lojalnie po stronie prawowitego rządu od zakonspirowanych i chwiejnych oraz sprowadzenie nowych posiłków, których lojalności jest się pewnym. A takie odseparowanie nastąpić może tylko przez wydanie rozkazu do wszystkich przypuszczalnie lojalnych oddziałów, aby się w pewnej odległości, na ściśle oznaczonym miejscu, pod jednym dowódcą zebrały. Zakonspirowane i chwiejne oddziały na to miejsce się nie udadzą, i sytuacja musi się wtedy wyjaśnić. W chwili mego przybycia do Warszawy to rozdzielenie sił pewnych od tamtych jeszcze dokonane nie było i dlatego znajdowali się wszyscy na placu Saskim w ogólnej niepewności paraliżującej decyzję." generał Stanisław Haller

Jak to wyglądało? Rząd rozkazał wycofanie sie wszystkich jednostek, i to całkiem daleko. Za daleko. Porzucono m.in. całą infrastrukturę kolejową i łącznościową.

Jak to przełożyć na mechanikę gry?

Jak skłonić gracza Rządowego do wycofania jednostek?

Zasadą opisaną w instrukcji? Niewygodne.
Startową Niebieską Kartą, dająca bonusy w zamian za wycofanie.
Albo startową Kartą Czerwoną, zmuszającą Rząd do takowego posunięcia.
Albo jeszcze inaczej.

Po próbach przyjałem za najwygodniejsze poniższe rozwiązanie:
__________________________________________________
"Stan maksymalnej niepewności" Startowa Karta Czerwona (pozioma)


Zagraj w dowolnym momencie.
Akcje Piłsudczyków zmniejszane są o 1.
Karta Oficerska Konspiracja po zagraniu zostaje zużyta, a nie odrzucona.
UWAGA: Karta (niniejsza) zostaje odrzucona, jeśli Bataliony obu stron nie zajmują przyległych obszarów. ALBO jeśli Determinacja Rządu większa niż 5.
__________________________________________________

Karta jest:
- pozioma, czyli wystawiana wprost na stół, i tam zostaje - do czasu;
- startowa, czyli dostępna od razu;
- zagrywana w dowolnym momencie, czyli najczęściej natychmiast, właściwie jeszcze przed rozpoczęciem gry.
- obciąża Rząd ciężarem, redukując Akcje Rządu o 1. Chaos przeszkadza.
- umożliwia "recykling" bardzo mocnej niestartowej czerwonej Karty Oficerskiej Konspiracji
(Zagraj przed Bitwą. Zastąp 1 (niebieski) Batalion Piechoty Przeciwnika własnym (czerwonym).
) Chwiejni oficerowie łatwiej moga przejść na strone Piłsudczyków. (Choć oczywiście Oficerska Konspiracja jest niestartowa i musi wpierw zostać wylosowana przez Piłsudczyka, ale i tak rodzi to napięcie u gracza Rządowego, który z tego powodu stara się unikać bitew z Piłsudczykami, dopóty trwa "sytuacja maksymalnej niepewności").

- Karta "Stan maksymalnej niepewności" jest usuwana z gry (zdejmowana ze stołu) wtedy gdy Determinacja Rządu BARDZO wzrośnie (trudne, wykonalne przy wylosowaniu sensownych kart oraz aresztowaniau Marszałka) ALBO wtedy gdy (tak jak w historii jest to wykonalne ale gorsze rozwiązanie) Rząd wycofa wszystkie Bataliony.

Wnioski: Rząd zazwyczaj stara się jak najszybciej usunąć te kartę z gry. Im szybciej tym lepiej. -1 do Akcji to horror, zwłaszcza jeśli Rząd utraci równoważącą "Stan maksymalnej niepweności" kontrole nad Centralą Telefoniczną (dającą +1 do Akcji).
Zagrożenie zdradą konspirujących oficerów jest potencjlane ale groźne dla mniej licznych wojsk rządowych.

Rząd musi jak najszybciej wyeliminować "Stan maksymalnej niepewności". Choćby za cenę porzucenia centrum miasta.


Ostatnio edytowano czwartek, 10 grudnia 2009, 03:06 przez Umpapa, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 10 grudnia 2009, 03:02 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
Teraz karta bratnia wobec "Stanu maksymalnej niepewności".

3. Brak map i planów (poziomo)

Piłsudczycy zaskoczeni koniecznością prowadzenia walk początkowo nie posiadali żadnych planów Warszawy ani strategicznych map Polski. Działano na podstawie narysowanych odręcznie planów sytuacyjnych, na podstawie których nie tylko że nie można było planować ognia artyleryjskiego, ale nawet sensownie kierować wojskiem - część oficerów przybyłych z prowincji bardzo słabo znała Warszawę.

Nic dziwnego, że jednym z pierwszych celów strategicznych Piłsudczyków było zdobycie dużej ilości dokładnych wojskowych planów Warszawy i map strategicznych Polski.

Zadanie to dla Piłsudczyków yło łatwiejsze niż wyeliminowanie przez Rząd "stanu maksymalnej niepewności".
_____________________________________
Brak planów i map
Startowa Karta Niebieska (pozioma)


Zagraj w dowolnym momencie.
Akcje Piłsudczyków zmniejszane są o 1.
Piłsudczyk może prowadzić Ostrzał tylko do obszarów przylegających do obszarów zajętych przez jego Bataliony.
UWAGA: Karta zostaje odrzucona, jeśli Piłsudczycy opanują Dworzec Gdański ALBO Sztab Generalny ALBO Komendę Miasta ALBO ujawnią Kartę Wojskowego Instytutu Geograficznego
______________________________________
Historycznie mapy zdobyto na Dworcu Gdańskim, w znajdującej się tuż obok Składnicy Map.

Karta jest:
- pozioma, czyli wystawiana wprost na stół, i tam zostaje - do czasu;
- startowa, czyli dostępna od razu;
- zagrywana w dowolnym momencie, czyli najczęściej natychmiast, właściwie jeszcze przed rozpoczęciem gry;
- obciąża Piłsudczyków ciężarem, redukując ich Akcje o 1. Boli tym bardziej, że Piłsudczycy wymagają na początku Akcji, zwłaszcza przed opanowaniem Centrali Telefonicznej;
- niemożność prowadzenia dalekosiężnego ognia artyleryjskiego;
- jest usuwana z gry (zdejmowana ze stołu) wtedy, gdy Piłsudczyk opanuje jeden spośród kilku Obiektów (częściej) albo zdoła wylosować neutralną kartę WIG (generał Jaźwinski przechodzi do Piłsudczyków) - duuuużo rzadziej, praktycznie tylko wtedy gdy Piłsudczycy zostali szybciutko wykopani do Pragi, Rząd trzyma mosty i Piłsudczycy zmuszeni są "przeszukiwać" talie w poszukiwaniu np Rzecznych Promów albo własnie WIG.

Wnioski: Piłsudczyk nakłaniany jest do ekspansji terytorialnej w centrum Warszawy celem jak najszybszego pozbycia się takowego ciężaru.

Ponieważ efekt kart "Stan maksymalnej niepweności" oraz Brak planów i map jest bardzo podobny, ułatwia to grę. Obie strony na poczatek mają równo gorzej (choć Rząd trzyma chwilowo Centralę Telefoniczną).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 10 grudnia 2009, 03:24 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
Jak zauważyliście, wszystkie te Karty są po pewnym czasie usuwane z gry, i Gracze po usunięciu tych kart nie muszą już o ich efektach pamietać.

Dzięki takiemu rozwiązaniu wprowadziłem pewną wyjątkowość reguł początkowej fazy rozgrywki.

Wyjatki od zasad są tylko na Kartach.

Dzięki temu udało sie mi też lepiej odwzorować historyczny przebieg walk. Obustronny -1 do Akcji skutkuje mniejszą dynamiką posunięć wojsk obu stron. Zwłaszcza Karty Zdarzeń jednoakcyjne są wówczas prawie tak samo mało użyteczne jak karty zeroakcyjne.

Ponieważ w niektórych wariantach startowy zasób kart może ulec zmianom, może się zdarzyć, że wówczas jedna z tych dwóch bratnich Kart:
- nie zostanie wybrana;
- zostanie losowo odrzucona;
- zostanie w ramach handicapu albo licytacji usunięta przez przeciwnika.
Znacząco zmienia to przebieg gry i strategie otwarć, zwiększając regrywalność.

______________________________________________________

W następnym odcinku:
czwarta i ostatnia już Startowa Karta Specjalna: Tłumy na ulicach (pozioma)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 11 grudnia 2009, 01:50 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
Ah, zapomniałbym: powyższe dwie Karty Specjalne nie są wykorzystywane w wariancie dla początkujących, dzieki czemu mniejsze jest obciążenie w trakcie nauki zasad.
Tak ja wiem, zę dla Was to pryszcz, ale staram sie te grę uczynić jak najbardziej przyswajalną dla niehobbysty.

Oczywiście jak gracze obeznają się z systemem, powinni sie przesiąść na zasady dla zaawansowanych (weteranów) i wykorzystać te karty. Wy możecie zaczynac od razu od zasad dla zaawansowanych.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 14 grudnia 2009, 12:05 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 33575
Lokalizacja: Warszawa
Świetne pomysły na karty, cóż więcej dodać (by nie lać wody ;) ).

Jedyna uwaga tylko taka, że chyba bez dodatkowych objaśnień do tych kart w instrukcji się nie obejdzie.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 15 grudnia 2009, 02:50 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 10 września 2009, 01:58
Posty: 2978
Lokalizacja: Szczecin
Próbowałem tego uniknąć, ale to nie bedzie chyba możliwe.

Trza będzię dodać FAQ w instrukcji.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.