[W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Newsy, informacje o imprezach, dyskusje o hobby.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

[W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Raleen »

Wywiad na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=133

Polecam również drugi, bliźniaczy wywiad z Arturem Szyndlerem, poświęcony RPG:

viewtopic.php?f=300&t=21854
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Ogmios »

Ja tu merytorycznie za bardzo się nie wypowiem, bo z GW to mam tylko trochę szrotu Space Marinesowego z drugiej ręki czekającego na zmiłowanie i reanimację w coś przypominającego armię. Akurat moja scena jakoś tam działała w wh40k przed obostrzeniami i nawet grałem 1.5 bitwy w 8 bodaj edycji... Teraz mamy 10? Pierwszy raz natrafiłem na system jak była 3-4 edycja i mocno mnie zainteresował, w wielkim skrócie miał "duszę", różniące się ciekawe frakcje, fajne pomysły, fajne scenariusze, proste reguły. Z biedy z rzadka kupywałem kolejny podręcznik, ba, opracowałem nawet granie na żetonach na planszy heksowej i testy były obiecujące. Śledziłem zachodzące zmiany wraz z rosnącą numeracją systemu. Rozegrana ósma edycja nie spełniła moich oczekiwań, szło wolno i topornie, masakryczny power creep, garście kostek przy strzelaniu... Ale może to wypaczenie punktu widzenia, bo już miałem styczność z DBA i to mi się mocno spodobało. Errata na erracie erratą pogania, nie do ogarnięcia dla przygodnego gracza. Do tego dyskusyjne decyzje - firma ma historię wycinania sporych części kolekcji, jak eliminacja Squatów, czy wprowadzenie większych Marines. Nie dla mnie zbieranie tych modeli, pozostanę przy łowieniu starych podręczników.

Warto wspomnieć, że za dawnych czasów GW miał też masę bardzo ciekawych tzw. specialist games, część z których reaktywował np. Dread Fleet, Mordheim, Blood Bowl, Battlefleet Gothic, Epic, Warmaster, Mighty Empires, Gorka Morka, Space Hulk. Większość powiązana w jakiś sposób z 40k. Mieli sztab ludzi z pomysłami i jak widać z wywiadu roztrwonili ten kapitał. Ale może dobre pomysły po prostu kiedyś się wyczerpują?

To żeby nie było, że tylko pluję na GW, to muszę zaznaczyć, że oprócz bitewniaków mają też sporo systemów fabularnych, czy karcianek, czy nawet książki i serie komiksów, większość z nich jest całkiem dobra. Teraz u mnie w klubie prowadzę pierwszą edycję młotka przykładowo, liczę, że może się uda rozegrać kampanię Wewnętrzny Wróg do Middenheim łącznie. Tak więc o ile ich polityka figurkowa jest trochę be, to zasady, fluff, większość produktów jest całkiem do rzeczy.

Ciekawa wzmianka o ludziach katalizatorach. Personalnie doszedłem do podobnego spostrzeżenia, kojarzyłem ich działanie jak wody, uniwersalnego rozpuszczalnika, ułatwiającej reakcje między innymi skostniałymi osobami, które same mogłyby się tak dobrze nie dogadywać. Nie do końca stricte świetny organizator, bardziej taki z miękkimi umiejętnościami, właśnie może katalizator, który zwiększa wydajność zespołu, chociaż w sumie nie widać od razu jak.
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: brathac »

Alpha Strike nie jest następcą BattleTecha. Tylko jego uproszczoną wersją istniejącą równolegle do podstawowej wersji gry.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Raleen »

brathac pisze: piątek, 22 grudnia 2023, 06:27 Alpha Strike nie jest następcą BattleTecha. Tylko jego uproszczoną wersją istniejącą równolegle do podstawowej wersji gry.
Ja zdaję sobie sprawę, że starsza wersja gry nadal istnieje, ale moim zdaniem nie przekreśla to nazywania go następcą. W sumie to miałem się skonsultować z Wami jako siedzącymi w temacie (w tym jeszcze co do jednej kwestii). Uzupełnię podpis pod zdjęciem, żeby nie było wątpliwości.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: RAJ »

Ogmios pisze: środa, 20 grudnia 2023, 15:31 Warto wspomnieć, że za dawnych czasów GW miał też masę bardzo ciekawych tzw. specialist games, część z których reaktywował np. Dread Fleet, Mordheim, Blood Bowl, Battlefleet Gothic, Epic, Warmaster, Mighty Empires, Gorka Morka, Space Hulk. Większość powiązana w jakiś sposób z 40k. Mieli sztab ludzi z pomysłami i jak widać z wywiadu roztrwonili ten kapitał. Ale może dobre pomysły po prostu kiedyś się wyczerpują?

To żeby nie było, że tylko pluję na GW, to muszę zaznaczyć, że oprócz bitewniaków mają też sporo systemów fabularnych, czy karcianek, czy nawet książki i serie komiksów, większość z nich jest całkiem dobra. Teraz u mnie w klubie prowadzę pierwszą edycję młotka przykładowo, liczę, że może się uda rozegrać kampanię Wewnętrzny Wróg do Middenheim łącznie. Tak więc o ile ich polityka figurkowa jest trochę be, to zasady, fluff, większość produktów jest całkiem do rzeczy.
Specjalist games miały czteroletni cykl życia, tak były zaplanowane. Ich cechą szczególną była mała ilość potrzebnych modeli, co powodowało, że rynek w miarę szybko się nasycał i wtedy po 4 latach GW porzucało system.

RPG wydali tylko pierwszą edycję, później tylko udzielali licencji na używanie ich settingu, karcianki od początku były na licencji. Książki są wydawane przez nich, niestety znakomita większość z nich to chłam.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 856
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 260 times
Kontakt:

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: dbj »

Od razu wiedziałem, że bitewniaki nie są dla mnie, były zwyczajnie za drogie, a do tego dostęp do sklepów mieliśmy ograniczony - 3-4,5 h jazdy do Krakowa. Jednak w nasze ręce wpadł podręcznik do Warzone i kolega Krystian zrobił armie z modeliny, więc coś tam próbowaliśmy. Wielki szacunek mam do graczy i pasjonatów bitewniaków. Jeżeli zaś chodzi o Kroniki Mutantów, to namiętnie graliśmy w karciankę Doomtrooper.
Kolejny ciekawy wywiad.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: RAJ »

Heh, żal mi Chronopii, to był świetny system. Szkoda, że padli.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Raleen »

Jak to nieraz bywa, zostało mi jeszcze kilka zdjęć. Nie wszystkie kwestie poruszane w wywiadzie zostały też wystarczająco zobrazowane. Poza tym myślę, że może to być ciekawe uzupełnienie/rozwinięcie dyskusji.

Obrazek
Artur Szyndler z trofeami zdobytymi w turniejach "Star Wars Legion" w ramach "Galaktyki w Ogniu". Artur nadal przejawia silnego ducha rywalizacji i swoimi osiągnięciami w turniejach pokazuje, że jako gracz nie jest ułomkiem. Wspominał także, iż podczas ostatniego turnieju był prawdopodobnie najstarszym uczestnikiem.

Obrazek
Wejście do sklepu Paladynat na Żoliborzu

Obrazek
Statystyki rozegranych partii bitewniaków i sesji RPG na dzień 13 grudnia 2023. Pamiętny to dzień, bowiem jest to rocznica stanu wojennego. Od tego roku będzie się także kojarzył z początkiem nowej "polityki miłości", więc data historyczna. W wywiadzie zamieściłem zdjęcie pokazujące stan tablicy na 20 listopada 2023, więc można policzyć i porównać. Kilka razy byłem w sklepie w ciągu ostatnich miesięcy i są okresy, kiedy naprawdę sporo się tam dzieje.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Hiena
Sous-lieutenant
Posty: 471
Rejestracja: środa, 10 sierpnia 2016, 00:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 109 times
Been thanked: 78 times

Re: [W] „Kryształy Czasu” nie były dla idiotów! – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Hiena »

Słyszałem od dwóch różnych osób, które się nie znają, iż Artur oszukiwał, gdy grał z nimi w bitewniaki. Czy ktoś z tutaj obecnych ma podobne wspomnienia?
Awatar użytkownika
Inkub
Colonel en second
Posty: 1425
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 11:26
Lokalizacja: Wawa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Inkub »

Bzdury, napompowane ego i przeinaczenia albo celowe mijanie się z prawdą. Tak podsumuję oba wywiady.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

Re: [W] „Kryształy Czasu” nie były dla idiotów! – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Raleen »

Hiena pisze: piątek, 29 grudnia 2023, 11:20 Słyszałem od dwóch różnych osób, które się nie znają, iż Artur oszukiwał, gdy grał z nimi w bitewniaki. Czy ktoś z tutaj obecnych ma podobne wspomnienia?
Też słyszałem taką historię od jednej osoby, podejrzewam, że bardzo prawdopodobnie, iż to jedna z dwóch osób, z którymi Ty rozmawiałeś, jako że światek bitewniakowy u nas zazwyczaj w takich sytuacjach, zgodnie z powiedzeniem, okazuje się mały. Pytanie na czym to oszukiwanie według nich polegało, mam nadzieję, że nie chodzi tutaj o jakieś spory o interpretację zasad, które nieraz przedstawiane są przez jedną ze stron jako "oszukiwanie".
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: [W] „Kryształy Czasu” nie były dla idiotów! – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: RAJ »

Hiena pisze: piątek, 29 grudnia 2023, 11:20 Słyszałem od dwóch różnych osób, które się nie znają, iż Artur oszukiwał, gdy grał z nimi w bitewniaki. Czy ktoś z tutaj obecnych ma podobne wspomnienia?
Artur grał w bardzo wielu turniejach i trochę ich wygrał (ostatnio bodajże ogólnopolski w SW Legion).
Parę razy też z nim grałem i nigdy nie widziałem u niego czegoś co mógłbym określić oszukiwaniem.
Inkub pisze: piątek, 29 grudnia 2023, 13:51 Bzdury, napompowane ego i przeinaczenia albo celowe mijanie się z prawdą. Tak podsumuję oba wywiady.
Artur lubi koloryzować a i po tylu latach pewne rzeczy może pamiętać trochę inaczej...
Ale... Był pracownikiem roku w GW? No był i to nie raz. Więc coś jest na rzeczy.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Hiena
Sous-lieutenant
Posty: 471
Rejestracja: środa, 10 sierpnia 2016, 00:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 109 times
Been thanked: 78 times

Re: [W] „Kryształy Czasu” nie były dla idiotów! – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Hiena »

Raleen pisze: piątek, 29 grudnia 2023, 14:09
Hiena pisze: piątek, 29 grudnia 2023, 11:20 Słyszałem od dwóch różnych osób, które się nie znają, iż Artur oszukiwał, gdy grał z nimi w bitewniaki. Czy ktoś z tutaj obecnych ma podobne wspomnienia?
Też słyszałem taką historię od jednej osoby, podejrzewam, że bardzo prawdopodobnie, iż to jedna z dwóch osób, z którymi Ty rozmawiałeś, jako że światek bitewniakowy u nas zazwyczaj w takich sytuacjach, zgodnie z powiedzeniem, okazuje się mały. Pytanie na czym to oszukiwanie według nich polegało, mam nadzieję, że nie chodzi tutaj o jakieś spory o interpretację zasad, które nieraz przedstawiane są przez jedną ze stron jako "oszukiwanie".
W jednym przypadku chodziło o przestawianie figurek gdy przeciwnik nie patrzył, w drugim o przekręcanie zasad ruchu aby bardziej mu podpasowały w danym momencie.
Awatar użytkownika
Biały Vilk
Sous-lieutenant
Posty: 444
Rejestracja: poniedziałek, 23 marca 2009, 22:28
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 36 times
Been thanked: 59 times

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: Biały Vilk »

Grałem z nim kilka razy w różne rzeczy. W karcianego LOTRa TCG był tak rozkojarzony i bardziej zainteresowany tym, co działo się na dwóch innych stołach (WH Battle, 6 edycja), że co chwilę cofał swoje ruchy, non stop przekładał karty podczas walk, odwracał głowę i przeciągał grę. Kiedy razem z pozostałymi graczami już się tym solidnie zmęczyliśmy i zwróciliśmy uwagę, żeby się bardziej skupił na grze albo przerywamy, żeby poszedł oglądać to, co go bardziej intetesuje, to zarzucił nam chamstwo (trzykrotnie 😆).
"Zjeżdżaj z drogi, ty gnojku!" - adm. Andrew B. Cunningham z pokładu "Warspite" do dowódcy HMS "Griffin", będącego na linii strzału
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: [W] 20 lat z Games Workshop – wywiad z Arturem Szyndlerem

Post autor: RAJ »

Biały Vilk pisze: piątek, 29 grudnia 2023, 17:15 Grałem z nim kilka razy w różne rzeczy. W karcianego LOTRa TCG był tak rozkojarzony i bardziej zainteresowany tym, co działo się na dwóch innych stołach (WH Battle, 6 edycja), że co chwilę cofał swoje ruchy, non stop przekładał karty podczas walk, odwracał głowę i przeciągał grę. Kiedy razem z pozostałymi graczami już się tym solidnie zmęczyliśmy i zwróciliśmy uwagę, żeby się bardziej skupił na grze albo przerywamy, żeby poszedł oglądać to, co go bardziej intetesuje, to zarzucił nam chamstwo (trzykrotnie 😆).
W sumie nie wiem czemu grał w karciankę, figurki to jego żywioł. :)
Żeby nie było, Artur ma swoje wady i to nie mało. :)
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach bitewnych”