Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Cześć,
Temat złożony zapewne.
Czy są jakieś algorytmy/procedury ustalania wartości punktowej jednostek w grach bitewnych
Czy te wartości dobiera się probabilistycznie czy metodą prób i błędów a może kombinacją tych metod.
Jako przykład weźmy np. WFB 9gra w sumie w miarę prosta) dlaczego np. wojownik X ma wartośc punktową Y?
Czy w tej analizie bierze się jego wszystkie statystyki czy tylko część. Jak uwzględnia się to czy jednostka jest specjalna (ograniczona liczba) czy zwykła (bez ograniczeń co do liczebności).
A są np. sytuacje kiedy jakiś odział, wyposażony w jakaś dodatkową broń/przedmiot, jest bardzo skuteczny przeciwko np. elfom czy trollom. Jednak w innych sytuacjach dodany przedmiot jest bezużyteczny. jak więc ustalić wartość punktową takiego przedmiotu (i pośrednio oddziału/bohatera, który może go posiadać).
Myślę, że problem złożony, ale przy tworzeniu własnych oddziałów lub w ogóle nowej gry (np. moda) trzeba jakoś te wartości ustalić.
Pozdrawiam
Temat złożony zapewne.
Czy są jakieś algorytmy/procedury ustalania wartości punktowej jednostek w grach bitewnych
Czy te wartości dobiera się probabilistycznie czy metodą prób i błędów a może kombinacją tych metod.
Jako przykład weźmy np. WFB 9gra w sumie w miarę prosta) dlaczego np. wojownik X ma wartośc punktową Y?
Czy w tej analizie bierze się jego wszystkie statystyki czy tylko część. Jak uwzględnia się to czy jednostka jest specjalna (ograniczona liczba) czy zwykła (bez ograniczeń co do liczebności).
A są np. sytuacje kiedy jakiś odział, wyposażony w jakaś dodatkową broń/przedmiot, jest bardzo skuteczny przeciwko np. elfom czy trollom. Jednak w innych sytuacjach dodany przedmiot jest bezużyteczny. jak więc ustalić wartość punktową takiego przedmiotu (i pośrednio oddziału/bohatera, który może go posiadać).
Myślę, że problem złożony, ale przy tworzeniu własnych oddziałów lub w ogóle nowej gry (np. moda) trzeba jakoś te wartości ustalić.
Pozdrawiam
"Czy oni wierzą w tego samego Boga co my?'
- SPIDIvonMARDER
- Hauptmann
- Posty: 766
- Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Chyba najbardziej podstawowy czynnik, to jakość oddziału, co ma zapobiegać u graczy kompletowania armii z samych superbohaterów/czołgów ciężkich.
- xardas12r
- Generalleutnant
- Posty: 3912
- Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
- Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Różnie. Np w O:WWII Jedna kostka ognia przeciw piechocie kosztuje grubsza 10 pkt. I dalej proporcjonalnie. Taki system ma swoje wady. Np Działo poczwórne p-lot kosztuje prawie tyle samo co 4 pojedyncze. W Battlegrupe Kursk za to autorzy piszą ,że część jednostek została przewartościowana/koszt zaniżony aby oddać faktyczną częstotliwość jednostek w polu.
Ogólnie koszt figurki powinien być sumą jej siły ognia i możliwości przeżycia na polu.
Ogólnie koszt figurki powinien być sumą jej siły ognia i możliwości przeżycia na polu.
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Na początek powiedzmy wprost, że zakładasz, że system czegoś takiego potrzebuje.
To założenie paradygmatyczne.
Z gier którymi się bawię (SPearhead, Ianitbeenshotmum,Triumphofwill, Stargrunt) żaden nie posiada punktowego systemu.
Pewnie z tego powodu, że trudno go zrobić.
A chodzi o dobry system grywalny, a nie o słabiznę z dobrym systemem punktów..
Jako negatywny przykład masz Mein Panzer. Był koszmarnie upierdliwy algorytm wyliczania.
Działał tylko do momentu aż coś okazywało się wycenione niewspółmiernie do efektywności.
To są dwa przeciwne kontinuua. System bez puntów w ogóle, a po drugiej totalny algorytm.
Zen tworzenia gier leży pomiędzy.
Ci bez punktowi uciekają w scenariusze (czyli idą na łatwiznę), ale punkciki sa bardzo pomocne czasami jednak.
No więc im mnie atrybutów do wyceny tym łatwiej o balans. Musisz założyć pewne wartości i mieć w głowie cel (z grami historycznymi dużo łatwiej).
A potem playtest, playtest, playtest aż cel zostanie spełniony.
Nigdy nie jest w 100% dobrze..
Ale dopóki różnice są drobne jest Ok.
Acha, jak już wyceniasz, to nie możesz wycenić części, a resztę zignorować. Dam ci przykład: Ten sam czerwonoarmista z Mosinem będzie zupełnie inaczej wart na polu bitwy w zależności od morale i doświadczenia.
Reasumując, nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, a system wcale tego nie potrzebuje by działać.
To narzędzie dla graczy by mogli szybko grać wyrównanymi siłami (co w historii nigdy nie występuje anyway..)
I należy zrobić najpierw dobry system, a potem martwić się punktami.
Jak by to powiedział Marks..
System to baza.. a punktowa wycena to nadbudowa!
To założenie paradygmatyczne.
Z gier którymi się bawię (SPearhead, Ianitbeenshotmum,Triumphofwill, Stargrunt) żaden nie posiada punktowego systemu.
Pewnie z tego powodu, że trudno go zrobić.
A chodzi o dobry system grywalny, a nie o słabiznę z dobrym systemem punktów..
Jako negatywny przykład masz Mein Panzer. Był koszmarnie upierdliwy algorytm wyliczania.
Działał tylko do momentu aż coś okazywało się wycenione niewspółmiernie do efektywności.
To są dwa przeciwne kontinuua. System bez puntów w ogóle, a po drugiej totalny algorytm.
Zen tworzenia gier leży pomiędzy.
Ci bez punktowi uciekają w scenariusze (czyli idą na łatwiznę), ale punkciki sa bardzo pomocne czasami jednak.
No więc im mnie atrybutów do wyceny tym łatwiej o balans. Musisz założyć pewne wartości i mieć w głowie cel (z grami historycznymi dużo łatwiej).
A potem playtest, playtest, playtest aż cel zostanie spełniony.
Nigdy nie jest w 100% dobrze..
Ale dopóki różnice są drobne jest Ok.
Acha, jak już wyceniasz, to nie możesz wycenić części, a resztę zignorować. Dam ci przykład: Ten sam czerwonoarmista z Mosinem będzie zupełnie inaczej wart na polu bitwy w zależności od morale i doświadczenia.
Reasumując, nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, a system wcale tego nie potrzebuje by działać.
To narzędzie dla graczy by mogli szybko grać wyrównanymi siłami (co w historii nigdy nie występuje anyway..)
I należy zrobić najpierw dobry system, a potem martwić się punktami.
Jak by to powiedział Marks..
System to baza.. a punktowa wycena to nadbudowa!
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
To wszystko zależy od bardzo wielu czynników. Na przykładzie Field of Glory.
Mamy jednostkę nieopancerzonych Traków z rhompaiami (broń ciężka która pozbawia przeciwnika premii za lepszy pancerz) wyceńmy ich na np. 10 punktów.
Z drugiej strony mamy opancerzonych legionistów (załóżmy, że są ledwie po zaciągu i nie mają większego doświadczenia), którzy w walce ze wspomnianymi wyżej Trakami tracą swój podstawowy plus jakim jest zbroja. Jak ich wycenić w stosunku do Traków. Wydaje się, że również 10 punktów.
Ale ostrzelani przez oszczepników Rzymianie odniosą mniejsze straty niż nieopancerzeni Trakowie. Tak samo w walce przeciw np. niezbyt opancerzonym Celtom Rzymianie będą jednak lepsi. Z drugiej strony dla oddziału ciężko opancerzonych Katafraktów obie jednostki nie stanowić będą wielkiego wyzwania i w ramach mechaniki gry walka z nimi będzie identyczna, więc powinny mieć równy koszt punktowy.
Ustalenie kosztu punktowego jest w tym przypadku bardzo trudne, a nie uwzględniliśmy jeszcze masy innych interakcji (np. słonie będą skuteczną kontrą na katafraktów, ale same mogą zostać rozgonione przez oszczepników, którzy z kolei jeśli dadzą się złapać dostaną od wszystkiego innego). Ustalenie algorytmu jest możliwe, ale nie uchroni on systemu punktacji przed wypaczeniami.
Mamy jednostkę nieopancerzonych Traków z rhompaiami (broń ciężka która pozbawia przeciwnika premii za lepszy pancerz) wyceńmy ich na np. 10 punktów.
Z drugiej strony mamy opancerzonych legionistów (załóżmy, że są ledwie po zaciągu i nie mają większego doświadczenia), którzy w walce ze wspomnianymi wyżej Trakami tracą swój podstawowy plus jakim jest zbroja. Jak ich wycenić w stosunku do Traków. Wydaje się, że również 10 punktów.
Ale ostrzelani przez oszczepników Rzymianie odniosą mniejsze straty niż nieopancerzeni Trakowie. Tak samo w walce przeciw np. niezbyt opancerzonym Celtom Rzymianie będą jednak lepsi. Z drugiej strony dla oddziału ciężko opancerzonych Katafraktów obie jednostki nie stanowić będą wielkiego wyzwania i w ramach mechaniki gry walka z nimi będzie identyczna, więc powinny mieć równy koszt punktowy.
Ustalenie kosztu punktowego jest w tym przypadku bardzo trudne, a nie uwzględniliśmy jeszcze masy innych interakcji (np. słonie będą skuteczną kontrą na katafraktów, ale same mogą zostać rozgonione przez oszczepników, którzy z kolei jeśli dadzą się złapać dostaną od wszystkiego innego). Ustalenie algorytmu jest możliwe, ale nie uchroni on systemu punktacji przed wypaczeniami.
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
I pamietajmy, że nierównowaga pod postacią zależności typu papier, nożyce, kamień często była historyczna..
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Oczywiście. Niestety przez to trudno oddać to w wartościach punktowych jednostek.AWu pisze:I pamietajmy, że nierównowaga pod postacią zależności typu papier, nożyce, kamień często była historyczna..
- AWu
- Słońce Austerlitz
- Posty: 18134
- Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Dlatego projektując zasady nie z mysla o scenie turniejowej, lepiej to odpuścić i skupić się na solidnej mechanice i wiarygodnych interakcjach między jednostkami.
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Dziękuję Wam za rzeczowe odpowiedzi w temacie.
"Czy oni wierzą w tego samego Boga co my?'
- MKG
- Adjoint
- Posty: 759
- Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 24 times
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Po wielu próbach i podejściach stwierdziłem, że jedynym, który się sprawdza jest niezwykle zaawansowany algorytm NOZD.
- GRZ
- Général de Brigade
- Posty: 2695
- Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 3 times
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Na Oko / Z Dupy?
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
ale dobre kostki pomagają.
- Sarmor
- Lieutenant General
- Posty: 4286
- Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 146 times
- Been thanked: 110 times
- Kontakt:
Re: Mechanizm przydzielania wartości punktowej jednostek
Znając Marcina, dokładnie tak.
TheNode.pl – zapraszam!