[Home rules] Ofensywy na początek wojny wg. speców z Belgii

Gra wydawnictwa GMT Games (polska edycja wyd. Gołębiewski)
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Kapitän zur See
Posty: 1625
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 12:10
Lokalizacja: Warszawa

[Home rules] Ofensywy na początek wojny wg. speców z Belgii

Post autor: Andreas von Breslau »

Zgodnie z zapowiedzią prezentuję dalsze pomysły specjalistów z Belgii do naszej ulubionej gry. Tym razem - obowiązkowe ofensywy na pierwsze etapy gry.

Na początek przedstawiam ofensywy dotyczące Zachodu.

FRANCJA:

OO 1: “Plan XVII, bitwa graniczna”
Dotyczy tylko pierwszego etapu.

Plan dla Armii Francuskiej na pierwszy etap przewiduje, aby w pierwszej aktywacji jednostek francuskich 1 i 2 Armia z Nancy zostały aktywowane do ataku i obie zaatakowały Niemców w Metzu lub Strasbourgu. Jeżeli to możliwe, przynajmniej jedna z armii musi wejść w pościgu na atakowane pole.

Plan zostaje natychmiast odwołany, jeżeli Niemcy wejdą do Verdun, Nancy lub Belfortu.

Jeżeli pod koniec pierwszego etapu Plan dla Armii Francuskiej nie został wykonany ani nie został odwołany, należy dodać 1 PZ.

NIEMCY
OO 1: Plan Schlieffena “marsz przez Belgię”
Dotyczy tylko pierwszego etapu.

Plan dla Armii Niemieckiej na Zachodzie na pierwszy etap przewiduje, że pod koniec tego etapu Niemcy zajmą Sedan lub Cambrai.

Plan zostaje natychmiast odwołany, jeżeli:

- po ataku jednostka Entanty wejdzie na pole kontrolowane wcześniej przez Niemców (zdobyte przez nich lub niemieckie)
- po ataku jednostek Entanty zostaną zniszczone wszystkie jednostki niemieckie lub wszystkie spośród nich się wycofają

Jeżeli pod koniec pierwszego etapu Plan dla Armii Niemieckiej nie został wykonany ani nie został odwołany, należy odjąć 1 PZ.

OO 2: Plan Schlieffena “Nach Paris!”
Dotyczy tylko drugiego etapu i tylko jeżeli na początku tego etapu Niemcy okupują Sedan lub Cambrai, a cele tego planu nie zostały jeszcze osiągnięte.

Plan dla Armii Niemieckiej na Zachodzie na drugi etap przewiduje, że Niemcy pod koniec tego etapu zajmą Château-Thierry.

Plan zostaje natychmiast odwołany, jeżeli:

- po ataku jednostka Entanty wejdzie na pole kontrolowane wcześniej przez Niemców (zdobyte przez nich lub niemieckie)
- po ataku jednostek Entanty zostaną zniszczone wszystkie jednostki niemieckie lub wszystkie spośród nich się wycofają

Jeżeli pod koniec drugiego etapu Plan dla Armii Niemieckiej nie został wykonany ani nie został odwołany, należy odjąć 1 PZ.

OO 3: Plan Schlieffena “atak na Paryż”
Dotyczy tylko trzeciego etapu i tylko jeżeli na początku tego etapu Niemcy okupują Château-Thierry, a cele tego planu nie zostały jeszcze osiągnięte.

Plan dla Armii Niemieckiej na Zachodzie na trzeci etap przewiduje okupację Paryża lub wykonanie przynajmniej jednego ataku na Paryż, jeżeli w jego wyniku nie był możliwy pościg i zajęcie Paryża.

Plan zostaje natychmiast odwołany, jeżeli:

- po ataku jednostka Entanty wejdzie na pole kontrolowane wcześniej przez Niemców (zdobyte przez nich lub niemieckie)
- po ataku jednostek Entanty zostaną zniszczone wszystkie jednostki niemieckie lub wszystkie spośród nich się wycofają

Jeżeli pod koniec trzeciego etapu Plan dla Armii Niemieckiej nie został wykonany ani nie został odwołany, należy odjąć 1 PZ.

UZASADNIENIE AUTORA

Wymagania planów wojennych obu stron mają za zadanie skierowanie ataku niemieckiego na tory historycznego pochodu. Utrudnia przewidującemu graczowi kierującemu Państwami Centralnymi zabezpieczanie celów, które pojawiły się później, kiedy upadł plan szybkiego zwycięstwa. Wymagania planów nie ograniczają jednakże możliwości agresywnych działań sił niemieckich.

Dyrektywy planów są proste, chociaż ich brzmienie i warunki odwołania planów ma w zamyśle obejmować wszystkie możliwe sytuacje. Plany moga w pierwszej chwili wydawać się niektórym nieatrakcyjne, ale mają swoje głębokie uzasadnienie. Muszą zostać wykonane, chyba że zaszły wydarzenia, które diametralnie zmieniły sytuację i uczyniły je nieaktualnymi. Mogą być zignorowane za cenę 1 Punktu Zwycięstwa – co nie jest rekomendowane, szczególnie biorąc pod uwagę plany niemieckie, które rozciągają się na 3 etapy, a więc Niemcy „mają do stracenia” aż 3 PZ.
Muss ich sterben, will ich fallen
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Póki co wydaje się, że wysiłki naszych belgijskich przyjaciół idą w kierunku skierowania biegu rozgrywki na tory bardziej historyczne. Jedni mogą uznać to za walor tej propozycji, inni - za ograniczenie swobody manewru i szybkiego wprowadzenia rozwiązań alternatywnych. Ciekawa byłaby opinia Jasza, specjalisty od ofensyw niemieckich na Zachodzie. Ale on zniknął już dawno temu.
Jakaś forma zmuszenia gracza do wykonania wczesnej ofensywy francuskiej wydaje mi się sensowna. Natomiast budzi moje wątpliwości zmuszanie gracza PC do szturmowania Paryża. Jak wiadomo pierwotny plan Schlieffena zakładał obejście stolicy Francji szerokim łukiem od północy i zachodu. W praktycznej realizacji zarzucono zarówno obejście, jak i atak na miasto. Wcześniejszy skręt na południe doprowadził do bitwy nad Marną.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Andy pisze:Póki co wydaje się, że wysiłki naszych belgijskich przyjaciół idą w kierunku skierowania biegu rozgrywki na tory bardziej historyczne. Jedni mogą uznać to za walor tej propozycji, inni - za ograniczenie swobody manewru i szybkiego wprowadzenia rozwiązań alternatywnych.
Dla mnie główną zaletą tej gry jest jej "nieliniowość" . W dłuższej perspektywie czasu warianty "odtwarzające" wręcz historię. są mało interesujące. . Wystarcza mi to ,że po każdej grze w POG odnoszę wrazenie ,że grałem w " Wielka Wojnę".
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1596
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 16 times

Post autor: Leo »

Dla mnie jako historyka te pomysły są atrakcyjne i chętnie je wykorzystam przy jakiejś najbliższej rozgrywce. Tym bardziej chętnie zastosuję belgijskie karty.
Tak więc jestem jak najbardziej za.
Aha, dobrze byłoby w tej sytuacji też zastosować OO dla Austriaków na Serbię (zgodnie z dawną sugestią JednoSłowo).
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
Posty: 551
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Feldmarszałek Czupur »

Właśnie z Andreasem testujemy w ACTS-ie propozycję Belgów. Na razie ugraliśmy 1,5 etapu więc za krótko by mówić cokolwiek. Pierwsze wnioski już się nasuwają, PC mają pod górkę jeśli chodzi o działania na zachodzie, jednak z opinią pozwolę się wstrzymać do końca przynajmniej 4 etapu...
Awatar użytkownika
hubertok
Capitaine
Posty: 881
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Kielce

Post autor: hubertok »

hmm... mnie takie propozycje nie zachwycają bo w pewnym sensie narzucają sposób gry i sprowadzają się do przesuwania żetonów zgodnie z podręcznikiem historii dla klas maturalnych :wink:

wyjdzie z tego taki potworek który nakazuje Niemcom

W pierwszym posunieciu zaatakuj sedan
W drugim posunieciu zaatakuj Lublin armią AW
W trzecim posunięciu zrób to a w czwartym tamto...

W ten sposób mozna obrzydzić każdą strategiczną grę HISTORYCZNĄ.

Pozdrawiam wszystkich maniaków homsrulesów :cool:
"O Boże, jeśli w ogóle istniejesz, zbaw mą duszę, jeśli w ogóle mam jakąś duszę!"

Brytyjski żołnierz w bitwie pod Blenheim
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ścieżki chwały”