[Home rules] Karty wariantowe na Smolnej

Gra wydawnictwa GMT Games (polska edycja wyd. Gołębiewski)
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Kapitän zur See
Posty: 1625
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 12:10
Lokalizacja: Warszawa

[Home rules] Karty wariantowe na Smolnej

Post autor: Andreas von Breslau »

Proponuję powrócić do tematu kart wariantowych, wciąż dziewiczego. Oto lista kart wariantowych z Cyberboarda:

Karty Państw Centralnych:
Mobilizacja:
3/4 Emden i Konigsberg* (1) - można zagrać przed wejściem w wojnę totalną - redukuje brytyjskie punkty uzupełnień o 2
2/2 Coronel* - można zagrać przed wejściem w wojne ograniczoną - Państwa Centralne dostają 1 PZ, chyba że Alianci w następnej fazie zagrają Falklandy
Wojna ograniczona:
3/4 Pierwsza kampania U-Bootów* (1) - można zagrać przed wejściem w wojnę totalną - brytyjskie punkty uzupełnień są redukowane o 1, dopóki nie zostanie zagrana Lusitania
Wojna totalna:
2/2 Rommel* KB - Niemcy atakując lub broniąc się we Włoszech otrzymują +1 do rzutu kostką
3/4 Bunt irlandzki i inwazja Rodezji Północnej* - gracz aliancki musi usunąć 1 BRC i zmniejszyć uzupełnienia brytyjskie o 2 lub Państwa Centralne uzyskują 1 PZ
3/4 Działo paryskie* KB - może być użyta razem z Ofensywą dla pokoju, Blucher lub Michel, tylko gdy Chateau-Thierry jest kontrolowane przez Państwa Centralne - Państwa Centralne uzyskują 1 PZ
4/4 Ofensywa Nivelle'a i 10 nad Isonzo* - może być użyta przed Buntem francuskim i von Belowem - obowiązkową ofensywę mają Francja i Włochy


Alianci:
Mobilizacja:
2/2 Falklandy* - znosi efekt karty Coronel
3/4 Zdobycie niemieckich kolonii* (1) - można zagrać zanim Alianci osiągną poziom wojny totalnej - należy odjąć 1 VP A0, Br1, Fr1, Ros2
Wojna ograniczona:
3/4 Ofensywa Enwera Paszy* - można zagrać do 3 fazy akcji - Turcy mają obowiązkową ofensywę przeciwko Rosjanom
Wojna totalna:
2/2 Devil Dogs* KB - Amerykańskie jednostki w obronie lub ataku uzyskują +1 do rzutu kostki
3/4 Operacja Albion* - można zagrać tylko po Upadku Cara i gdy Ryga jest kontrolowana przez Państwa Centralne - nastepną kartę Państwa Centralne muszą zagrać jako punkty operacyjne ze zmiejszoną o 1 luczbą punktów akcji
3/4 Zamieszki głodowe i strajki związkowe* - w tym etapie Austro-Węgry nie mogą uzyskać punktów uzupełnień, być przemieszczane ruchem strategicznym, wszystkie punkty uzupełnień Austro-Węgier są tracone, wszystkie jednostki austro-węgierskie mają ruchliwość 'minus 1'
4/4 Operacja Rewolwer i magnat* - można zagrać tylko po Zamieszkach głodowych - usuń na stałe jedną armię i dwa korpusy austro-węgierskie lub odejmij 1 PZ.

Większość z tych kart mnie nie przekonuje, poza 'Zdobyciem niemieckich kolonii', co jest jak najbardziej uzasadnione historycznie. Proponuję dodać ją zamiast Legionu Czechosłowackiego, którego nikt chyba nie wprowadza. Ponieważ karta ta jest w tym spisie jako pochodząca z Mobilizacji, a 'Legion ' to W. Ograniczona, proponuję Zdobycie Kolonii wprowadzić do Ograniczonej zamiast 'Legionu'

Druga propozycja to usunięcie z Opcjonalnych karty 'Achtung Panzer' i zamiana jej na coś innego. Proponuję zmianę na 'Fokker VII' - zachowujemy kartę bitewną, a ma ona znacznie większy sens.

Czekam na Wasze propozycje. Zaznaczam od razu, że wg mnie dodawanie kart wariantowych do opcjonalnych może nadmiernie zwiększyć talię, dlatego słuszna wydaje mi się zamiana kart mało popularnych na takie, które sami opracujemy. Można też dobierać się do kart podstawowych! Widział ktoś zagranie 'Wszyscy do boju', 'korpusu amerykańskiego' czy 'Kaisertreu'?
[/b]
Muss ich sterben, will ich fallen
Awatar użytkownika
Spooky:)
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 674
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:09
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Spooky:) »

hej te karty mi sie wszystkie podobaja :D ja bym byl za tym zeby uzywac wszystkich :D
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

Post autor: Leo »

Mówisz, że nikt nie zagrywa Czechosłowaków? Ja raz zagrałem i nie żałuję. Zobacz siłę tego oddziału i zastanów się gdzie by można go sensownie i bardzo efektywnie użyć...(więcej nie podpowiem).
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1467
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Raubritter »

Nie ma sensu stale dodawać nowych kart, bo efekt będzie taki, że raz zrzucona karta nigdy nie wróci, a jest w tej grze parę kart kluczowych, jak np. H-L.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Kapitän zur See
Posty: 1625
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 12:10
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andreas von Breslau »

Zgadza się, dlatego nie bierzemy wszystkich kart wariantowych, bo byłoby ich wtedy w talii zbyt dużo. Idea jest taka, by dodać do talii coś nowego, w miejsce kart które nie są zagrywane nigdy lub bardzo rzadko - podałem przykłady.

Co do pomysłów, to cały czas myslę też o Zbrodni na Ormianach, ale jakoś nic poza poziomem wojny i punktem zwycięstwa nie przychodzi mi do głowy.
Bo nieudana akcja floty w Dardanelach jest zawarta chyba w takiej a nie innej, dość słabej karcie MEF-u. Bo co by nie powiedzieć, była to przykra lekcja dla flot Entanty i powód do dumy dla Turków.
Muss ich sterben, will ich fallen
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1467
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Raubritter »

Wymiana zamiast dokładania nowych ma daleko większy sens.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Kapitän zur See
Posty: 1625
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 12:10
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andreas von Breslau »

To dorzuć jakiś pomysł.
Muss ich sterben, will ich fallen
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

Post autor: Leo »

Ja bym na przykład wyrzucił "Aferę Sixstusa" i "Achtung panzer!" Pierwszej nikt nie zagrywa a druga to kompletne science fiction.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Post autor: Darth Stalin »

O, przepraszam!
Achtung, Panzer czasami jest używana- sam widziałem jej zagranie, i same też jej używałem

Sixtusa przynajmniej raz zagrałem jako event - jednak dodatkowy VP dla Ententy też się przydaje :)
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Kapitän zur See
Posty: 1625
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 12:10
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andreas von Breslau »

'Sixstus' jest niedorobiony i tyle, to jedna z kart na moim celowniku do podmiany.

'Achtung Panzer' to o tyle science fiction, że w obliczu Blokady Niemcy nie byli zdolni do masowej produkcji czołgów. Można Panzery uzależnić od zagrania Blokady, ale ją zagrywa się w zasadzie zawsze, więc to zła droga. Mój pomysł to zamiana 'Achtung Panzera' na kartę bitewną 'Fokker VII'.

Był to doskonały samolot, jedyny typ uzbrojenia wymieniony w akcie kapitulacyjnym jako przeznaczony do demobilizacji i oddania Entancie - chyba zasłużył tym na odwzorowanie, a na pewno bardziej niż A7V. Pod koniec wojny był najpopularniejszą maszyną w siłach powietrznych Niemiec. Widzę to tak: karta 'Fokker VII' nie jest gwiazdkowa, daje +1 do rzutu na walkę może być zagrana wyłącznie na terenie Niemiec, Francji, Belgii lub Włoch. Jedyny mankament to to, że ta karta nakłada się w pewnym stopniu z przewagą powietrzną, choć tamta oznacza głównie przewagę ilościową.
Muss ich sterben, will ich fallen
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

Post autor: Leo »

Dobry pomysł Anreasie, tylko pamiętajmy, że karty muszą być zbilansowane, tzn. dla ententy też trzeba wymyślić kartę o takiej samej wartości (tzn.2/2) i podobnych walorach.
Czy na zdjęciu na karcie "Przewaga powietrzna" nie ma przypadkiem Fokera DVII?
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Raubritter pisze:Wymiana zamiast dokładania nowych ma daleko większy sens.
Myśle że właśnie tak co do zasady .
W niektórych przypadkach kiedy zagranie jednej karty zależy od zagrania drugiej lub innych (np. wieloetapowe powalanie Rosji na kolana :D ) ) zbyt duża ilość kart utrudni strategię.
Zdaje się ,że w karciankach typu Magic of Gatering przy tworzeniu własnej talii są limity 40 , 60 kart PONIŻEJ których nie można zejść choć formalinie ilość kart w talii ponad tę ilość jest dowolna z czego rozsądnie się nie korzysta... ( swoja drogą te 40-60 kart na strone jakoś jest widoczne w grach wojennych ptp +karty :) )

Z drugiej strony ,żeby oddać nieprzewidywalny charakter wojny widziałabym również takie rozwiązanie.

Typujemy karty do wymiany na zasadzie balansu tzn zrównoważona para PC- Aliant.
Wprowadzamy więc alternatywnie zrównoważone pary.


Następnie grupujemy pary według siły kart. Mamy wrianty kart o jednakowej formalnie i zbalansowanej faktycznie sile.

przed gra losujemy zestawy np. jeden z dwu zestawów kart o sile 2/2 ,3/4 ,4/4 itp

W czasie gry mamy więc trochę więcej niespodzianek ...
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Andreas von Breslau pisze:... Mój pomysł to zamiana 'Achtung Panzera' na kartę bitewną 'Fokker VII'.

( ...)Widzę to tak: karta 'Fokker VII' nie jest gwiazdkowa, daje +1 do rzutu na walkę może być zagrana wyłącznie na terenie Niemiec, Francji, Belgii lub Włoch. Jedyny mankament to to, że ta karta nakłada się w pewnym stopniu z przewagą powietrzną, choć tamta oznacza głównie przewagę ilościową.
Fokker był wspaniałym samolotem ale jakoś nie widzę tej karty w talii.
Nie jestem pewien czy w karcie przewaga powietrzna chodzi głównie przewagę ilosciową.
Najdramatyczniejsze"krwawe" skutki wywołało ze strony Niemiec raczej wprowadzenie Albatrosów.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Kapitän zur See
Posty: 1625
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 12:10
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andreas von Breslau »

Tym bardziej jest miejsce na Fokkera, który Entancie doskwierał.
Muss ich sterben, will ich fallen
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Kapitän zur See
Posty: 1625
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 12:10
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andreas von Breslau »

Leo pisze:Dobry pomysł Anreasie, tylko pamiętajmy, że karty muszą być zbilansowane, tzn. dla ententy też trzeba wymyślić kartę o takiej samej wartości (tzn.2/2) i podobnych walorach.
Czy na zdjęciu na karcie "Przewaga powietrzna" nie ma przypadkiem Fokera DVII?
Niczego raczej nie trzeba wymyślać, 'Achtung Panzer' to karta z talii opcjonalnej, którą od dawna wykorzystujemy. Po prostu zamieniamy jedną kartę bitewną na inną i tyle.

Tak, na "Przewadze powietrznej' jest Fokker VII. Zresztą niesłusznie, powinien to być Albatros, bowiem w instrukcji w opisie kart autorzy mówią wyraźnie, że chodziło o organizację i taktykę, a nie o konkretny typ samolotu, a od lata 1918 przewaga należała już do Entanty. Czyli jest miejsce na Fokkera, który napsuł Entancie krwi.

Nie skupiajmy się na dyskusji o Fokkerze, liczę cały czas na Waszą inwencję co do nowych kart, na które jest miejsce zamiast paru rzadko lub wcale nieużywanych.
Muss ich sterben, will ich fallen
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ścieżki chwały”