Program do robienia kart i żetonów

Dostępne w sieci instrukcje gier i ich tłumaczenia, cyberboardy (gameboxy) i różnego rodzaju inne moduły do grania w planszówki przez sieć, home rulesy, erraty i uzupełnienia zasad gier, wykazy żetonów, użyteczne programy do tworzenia gier i wszystko inne co się graczowi przydać może.
morvael
Sergent
Posty: 140
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:01
Lokalizacja: Otwock

Program do robienia kart i żetonów

Post autor: morvael »

Zrobiłem kiedyś coś takiego, co na podstawie definicji szablonów i pliku z danymi (jedno i drugie w formacie CSV) może zrobić całkiem ładny żeton albo kartę. Oczywiście grafiki trzeba przygotować samemu, co po części jest ładnie opowiedziane w kursie Grenadyera.

Zaletą programu jest to, że po przygotowaniu szablonów bardzo szybko robi się kolejne żetony, a i w przypadku wykrycia błędów do poprawy wystarczy notatnik i problem z głowy.

Program ma całkiem sporo możliwości (użyteczne głównie jednak przy robieniu kart), ale porównując to z kursem stwierdziłem, że brak mu możliwości pisania tekstu po kątem. Ale tak to jest chyba wszystko: wyrównanie, pogrubienia/kursywy, umieszczanie ikonek w ciągłym tekście no i jest antyaliasing.

Nie wiem, może komuś z was "toto" się przyda nawet w tej formie w jakiej jest teraz. Poniżej trochę przykładów:

żetony z HexHammera (system w fazie koncepcyjnej po jednorazowym graniu, nie pytajcie o szczegóły :)) - trochę surowe ale więcej nie potrzebowałem:

http://www.isengard.pl/beastmen_008_tuskgor_chariot.jpg
http://www.isengard.pl/empire_044_teutogen_guard.jpg
http://www.isengard.pl/highelf_011_loth ... _guard.jpg
http://www.isengard.pl/orc_002_mounted_ ... arboss.jpg
http://www.isengard.pl/chaos_019_marauder_horsemen.jpg

I przykładowe karty (grafiki znalazłem w internecie):

http://www.isengard.pl/cm/legolas.png
http://www.isengard.pl/cm/max.png

Jeśli ktoś jest zainteresowany to program jest tutaj: http://www.isengard.pl/cm/cm-1.0.0.zip

Jeśli ktoś by chciał pliki definicji do wyżej pokazanych kart (w celach zapoznawczych), proszę o PW.

Czy ten program może się komuś przydać?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Myślę, że na pewno się przyda 8)

Ale ta karta to chyba nie do Hexhammera, czy się mylę :?:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
morvael
Sergent
Posty: 140
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: morvael »

Jak najbardziej nie :) Pierwsza do Middle-earth CCG a druga do Doomtroopera. Jedno i drugie to standardowe karcianki.

Karta do MECCG jest bez obrazka (dla zabawy dałem tam raz zdjęcie z filmu zamiast brzydkiego oryginalnego rysunku), ale jak widać po karcie do DT można wstawiać obrazki z przezroczystością bez problemu.

Zrobienie identycznej karty w zasadzie ogranicza się do: zrobienia/znalezienia dobrych grafik i odpowiednich czcionek. Co nie oznacza że jest to łatwe :) Np. do LOTR CCG nie udało mi się znaleźć identycznej czcionki. Nawet jak ma taki sam krój liter to odstępy między nimi są innej wielkości (bo to też zależy od czcionki).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Jak najbardziej nie :) Pierwsza do Middle-earth CCG a druga do Doomtroopera. Jedno i drugie to standardowe karcianki.
Przepraszam, moje niedouczenie w tej materii wychodzi :oops:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
morvael
Sergent
Posty: 140
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: morvael »

Nie ma co przepraszać, po prostu jestem bardziej w temacie karcianek niż strategii... Łatwiej w to zagrać, dużo mniej czasu potrzeba (i miejsca). Z racji ograniczeń musiałem się przesiąść już jakiś czas temu.

No ale może nie powinienem pokazywać tych kart przy specjaliście od prawa autorskiego :) Chociaż mam większe grzechy na sumieniu...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ja nie widzę problemu :D

PS. Przykadziłeś z tym specjalistą :wink:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
morvael
Sergent
Posty: 140
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: morvael »

Uu, to bym pokazał coś takiego w czym już byś na pewno zobaczył problem :) Ale potem musiałbym zabić :wink:

Co robić, zszedłem do podziemia :cry:

Przynajmniej ten program do żetonów jest w miarę poprawny politycznie.

P.S. Widziałem pytanie o to jak skleić więcej żetonów do wydruku. Odpowiednio przygotowując szablon dla CardMakera tak, żeby miał puste fragmenty na prawej i dolnej krawędzi można by użyć innego mojego mini-programiku, TileMakera :) Dodaje się do listy obrazki które chce się mieć na wynikowym obrazku, ustawia ilość kolumn, naciska guzik i gotowe :) Jego wadą jest to, że wszystkie żetony muszą mieć ten sam rozmiar. Jak ktoś chce też mogę go podczepić.
morvael
Sergent
Posty: 140
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: morvael »

Tak, plik danych (czyli kart albo żetonów) może odnosić się do jednego z szablonów w pliku szablonów. Można więc z dwóch plików wygenerować różnego rodzaju obiekty. Co więcej, zmieniając szablon w jednym miejscu można wpłynąć na wszystkie żetony od razu. Wystarczy jeszcze raz wygenerować obrazki. :)

Przykładowo, plik szablonów z jedym tylko szablonem o nazwie hero:

Kod: Zaznacz cały

name;image
hero;gfx\b.hero.bmp;
@
name;index;x;y;w;h;font;size;style;color;align;
hero;2;104;42;382;36;URWAlcuinSCT;26;;FFFFFF;TCC;//title white
hero;2;103;41;382;36;URWAlcuinSCT;26;;000000;TCC;//title black
hero;3;61;476;380;180;Times New Roman;17;;000000;XL;//text and lore
hero;4;182;663;259;20;Times New Roman;14;b;000000;XR;//home site
hero;5;251;697;188;15;URWAlcuinSCT;12;;000000;TCT;//art
hero;6;29;36;66;27;Times New Roman;28;;000000;TCT;//marshaling points
hero;7;474;504;28;30;Franklin Gothic Medium;12;bi;000000;TCC;//dice roll #
hero;8;28;682;61;21;Times New Roman;22;;FFFFFF;TCC;//prowess/body
hero;9;46;136;32;38;Franklin Gothic Medium;20;bi;000000;TCC;//mind
hero;10;46;228;29;28;Franklin Gothic Medium;16;bi;FFFFFF;TCC;//direct influence
hero;11;251;728;188;12;Times New Roman;11;b;000000;TRC;//collectors info
hero;12;89;436;403;29;URWAlcuinSCT;16;;FFFFFF;TRC;//class white
hero;12;88;435;403;29;URWAlcuinSCT;16;;000000;TRC;//class black
A to plik danych z dwoma kartami robionymi z tego samego szablonu:

Kod: Zaznacz cały

hero;122tw;Bard Bowman;<f ||bi|>Unique.<f |||> +2 direct influence against the Men of Northern Rhovanion faction.<b 5><f |14|i|>"Their captain was Bard, grim-voiced and grim-faced, whose friends had accused him of prophesying floods and poisoned fish, though they knew his worth and courage." <f ||bi|>–Hob;Home site:<f |||> Lake-town;Art by Angelo Montanini;;8;3/6;2;0;1 C 122;Warrior/Scout Man
hero;165tw;Legolas;<f ||bi|>Unique.<f |||> +2 direct influence against the Wood-elves faction.<b 5><f |14|i|>"Only Legolas still stepped as lightly as ever, his feet hardly seeming to press the grass, leaving no footprints as he passed..." <f ||bi|>–LotRIII;Home site:<f |||> Thranduil's Halls;Art by Quinton Hoover;2;7;5/8;6;2;1 R 165;Warrior/Diplomat Elf
Co powstało, widać w pierwszym poście i poniżej. Nazwa używanego szablonu znajduje się na pierwszej pozycji.

Obrazek
morvael
Sergent
Posty: 140
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: morvael »

Szablon szablonem, program programem. Jedno i drugie łatwo zrobić :) Gorzej ze zrobieniem samemu grafiki. Jak mnie to boli, że w tym względzie jestem zero. Dopiero mając zdolności programisty i grafika można do czegoś dojść...
wraiedt
Caporal
Posty: 60
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:06
Lokalizacja: Gostyń k/Poznania

Post autor: wraiedt »

w zasadzie powiedziałbym, że trudniej o programistę niż grafika. Konia uczą rysować już w przedszkolu, kodowanie to już inna brocha
morvael
Sergent
Posty: 140
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:01
Lokalizacja: Otwock

Post autor: morvael »

Mnie nie nauczyli, jestem beztalencie plastyczne i muzyczne... I czasami żałuję.
Awatar użytkownika
Grzegorz.
Sergent-Major
Posty: 155
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 14:32
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Grzegorz. »

Mam dwa pytania czy zetony mozna robic jakims innym programem oprucz Adobe Photoshop. Czy Adobe Photoshop jest programem darmowym ?
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 19 lutego 2007, 13:55 przez Grzegorz., łącznie zmieniany 1 raz.
Gonzo
Podpułkownik
Posty: 974
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:20
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Post autor: Gonzo »

Ja robiłem jakieś żetony w Photoshopie i Corelu ale nie drukowałem tego.
Awatar użytkownika
wizun
Lieutenant
Posty: 533
Rejestracja: wtorek, 1 stycznia 2008, 21:55
Lokalizacja: Poznań i ziemia gnieźnieńska

Re: Program do robienia kart i żetonów

Post autor: wizun »

Można robić w kilku programach graficznych - wg mnie najlepiej w Photoshopie (PS) (z tym, że on darmowy nie jest - a wersja podstawowa to wydatek jakiś 3000 zł). Można również w CorelDraw zrobić - różnica jest taka, że w PS mamy bazowo do czynienia z grafiką rastrową, a w przypadku Corel z wektorową.
Warto pamiętać o podstawowej przestrzeni barwowej używanej w poligrafii (CMYK) oraz o przyzwoitej rozdzielczości - jeśli zależy nam na dobrej jakości druku na żetonie. Należy pamiętać, że na źle lub nie skalibrowanym monitorze - kolory wydruku mogą się różnić - od tego co nam wyświetla monitor. Kalibracja monitora to koszt ok. 100 zł, ale dla grafika to podstawa ;)
Jeżeli chodzi o darmowe programy do tworzenia grafiki to polecam GIMP'a - z pewnością najpowszechniej używany, całkowicie bezpłatny i legalny program do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej.
dixie75
Sous-lieutenant
Posty: 462
Rejestracja: poniedziałek, 21 czerwca 2010, 08:06
Been thanked: 1 time

Re: Program do robienia kart i żetonów

Post autor: dixie75 »

wizun pisze:Jeżeli chodzi o darmowe programy do tworzenia grafiki to polecam GIMP'a - z pewnością najpowszechniej używany, całkowicie bezpłatny i legalny program do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej.
...to ja dorzucę do kompletu wektorowego Inkscape'a. Podobnie jak GIMP, otwarty, darmowy i wieloplatformowy (ważne, jeśli ktoś dłubie w Linuksie). Dorobiłem sobie kiedyś żetony a'la TiS do dwóch autorskich gierek o Powstaniu Listopadowym (NATOwskie mi nie "leżą") i po wydrukowniu byłem w lekkim szoku, jak dobrze ten program odwzorowuje detale i maskuje pikselozę. Wiadomo, ważna jest też oczywiście drukarka i papier (jakiś prosty HP i papier ksero, więc bez szału, a mimo to efekt mnie mile zaskoczył). Jak tylko odkopię po przeprowadzce komputer na którym je robiłem, to nie omieszkam się pochwalić :D
ODPOWIEDZ

Wróć do „Akcesoria do gier planszowych”