T-34 - wersje i odmiany
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Moze i byl nie dobry ten T-34 ale wyznaczyl kierunki rozwoju czolgow na nastepne dzisieciolecie (conajmniej) i przede wszystkim powalil na kolana Panzerwaffe :>
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Podaj mi proszę model czołgu z lat 45-55 który miałby duży właz w przedniej płycie pancerza.DT pisze:wyznaczyl kierunki rozwoju czolgow na nastepne dzisieciolecie
Raczej jego ilość. Ile by tego tatałajstwa nie tłukli to wciąż Rosjanie przyjeżdzali z nowymi.DT pisze:powalil na kolana Panzerwaffe
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
-
- Adjudant
- Posty: 205
- Rejestracja: niedziela, 6 kwietnia 2008, 20:32
- Lokalizacja: Białystok
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 74 times
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Co do włazu to czepiasz się szczegółów :> chodzi koncepcję czołgu (w tym wzgledzie był prekursorski):Gustavus pisze:Podaj mi proszę model czołgu z lat 45-55 który miałby duży właz w przedniej płycie pancerza.DT pisze:wyznaczyl kierunki rozwoju czolgow na nastepne dzisieciolecieRaczej jego ilość. Ile by tego tatałajstwa nie tłukli to wciąż Rosjanie przyjeżdzali z nowymi.DT pisze:powalil na kolana Panzerwaffe
Podwozie typu Chrysti, silnik w jednym bloku ze skrzynią biegów, armata długo lufowa jako uzbrojenie główne, pancerz profilowany :jupi: z tym chyba się zgodzicie?
Ja nie pisałem, że jakość pokonała Panthery i Tygrysy, tylko że T-34 więc ilość też trzeba brać pod uwagę
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
:rotfl: chyba to że załoga z przodu a silnik z tyłu.DT pisze:chodzi koncepcję czołgu
To właśnie było jedną z cech niekoniecznie pozytywnych.DT pisze:podwozie typu Chrysti
Amortyzacja za pomocą wałków skrętnych było bardziej efektywne.
Zapewniało płynniejszą jazdę.
taaa... i zmiana biegów za pomocą cięgien :>DT pisze:silnik w jednym bloku ze skrzynią biegów
Pierwsza wersja skrzyni biegów, ta 4+1 biegowa, była dosyć uciążliwa.
Bardzo awaryjna, zmiana biegów wymagała wprawy ( inaczej leciały zębatki ), ciężko wchodziły biegi - potrzebny był nacisk ok. 30kg by zmienić bieg ^^ .
Lepsza, 6cio biegowa, tak naprawdę pochodziła z T-43 którego nie zdecydowano się produkować z obawy na przerwy w dostawach.
Tu się całkowicie zgadzam. To zdolność ZSRR do dosłownego zalania czołgami przeciwnika pokonała Panzerwaffe a nie konkretny model czołgu.krzy65siek pisze:to chyba jednak w większym stopniu zasługa całego systemu niż T-34.
Rosjanie zdawali sobie o wtopie w programie T-34 już przed wojną ( tj swoją wojną ;D ) tylko stwierdzili że lepiej produkować bubla i stopniowo modernizować usuwając braki niż ryzykować przerwy w dostawach dla produkcji innego wozu choćby był w dużym stopniu zgodny z wcześniej produkowanym ( ok. 50% ).
Stąd też tak długa produkcja i tak wiele wersji produkcyjnych wozu :> .
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Tak czy owak to kierunki rozwoju wyznaczył... a że początki są bolesne to już inna sprawa....
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Żeby okazać że nie jestem tylko na "nie" jeśli chodzi o konstrukcje radzieckie mam pytanie dotyczące T-34 :]
materiał z wikipedii:
T-34/57 (T-34 z armatą ZIS-4)
Latem 1940 r. radziecki wywiad otrzymał fałszywe informacje dotyczące nowego niemieckiego czołgu ciężkiego. Rozpoczęto więc pracę nad czołgową armatą ZIS-4 kalibru 57 mm. Jej prototyp ukończono w maju 1941 r., a już w czerwcu zamontowano ją w czołgu. Nie było to trudne, ponieważ armata ZIS-4 była pochodną armaty F-34 ale z zmienionym kalibrem i wydłużoną lufą. Szybkostrzelność armaty ZIS-4 wynosiła 5 strzałów na minutę. Pocisk wystrzelony z tej armaty z 1000 metrów przebijał płytę pancerną o grubości 70 mm nachyloną pod kątem 30°. Wybudowano około 200 czołgów T-34/57, które wykorzystywano w roli niszczycieli czołgów.
A teraz moje pytania:
1. Czy liczba ok.200 szt. nie jest aby przesadzona?
( Wydaje mi się że czołgów tego typu było sporo mniej )
2. Czy były plany uzbrojenia w ZIS-4 inych wozów?
( na innym forum ktoś wspominał o uzbrojeniu w nie KV, brzmi to trochę nierealnie aczkolwiek technicznie pewnie było możliwe ze względu na podobieństwo długiej 57ki do F-34 )
materiał z wikipedii:
T-34/57 (T-34 z armatą ZIS-4)
Latem 1940 r. radziecki wywiad otrzymał fałszywe informacje dotyczące nowego niemieckiego czołgu ciężkiego. Rozpoczęto więc pracę nad czołgową armatą ZIS-4 kalibru 57 mm. Jej prototyp ukończono w maju 1941 r., a już w czerwcu zamontowano ją w czołgu. Nie było to trudne, ponieważ armata ZIS-4 była pochodną armaty F-34 ale z zmienionym kalibrem i wydłużoną lufą. Szybkostrzelność armaty ZIS-4 wynosiła 5 strzałów na minutę. Pocisk wystrzelony z tej armaty z 1000 metrów przebijał płytę pancerną o grubości 70 mm nachyloną pod kątem 30°. Wybudowano około 200 czołgów T-34/57, które wykorzystywano w roli niszczycieli czołgów.
A teraz moje pytania:
1. Czy liczba ok.200 szt. nie jest aby przesadzona?
( Wydaje mi się że czołgów tego typu było sporo mniej )
2. Czy były plany uzbrojenia w ZIS-4 inych wozów?
( na innym forum ktoś wspominał o uzbrojeniu w nie KV, brzmi to trochę nierealnie aczkolwiek technicznie pewnie było możliwe ze względu na podobieństwo długiej 57ki do F-34 )
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Wikipedia jak zwykle kłamie :> (czyt. podaje nie sprawdzone dane)Gustavus pisze: materiał z wikipedii:
Być może, produkcja ZiS-4/4M trwała prawie całą wojnę, ale też mi się wydaje to nieprawdopodobne (w 1941 roku planowano wyprodukowac jedynie 100 istirebitieli), w boju znalazło się co najmniej 21 wozów (tyle naliczyłem) :jupi:Gustavus pisze: A teraz moje pytania:
1. Czy liczba ok.200 szt. nie jest aby przesadzona?
( Wydaje mi się że czołgów tego typu było sporo mniej )
Tu masz link do strony z T-34-57:
http://www.battlefield.ru/content/view/78/50/lang,en/
Gustavus pisze: 2. Czy były plany uzbrojenia w ZIS-4 inych wozów?
(na innym forum ktoś wspominał o uzbrojeniu w nie KV, brzmi to trochę nierealnie aczkolwiek technicznie pewnie było możliwe ze względu na podobieństwo długiej 57ki do F-34 )
Na innym forum dobrze pisali ;D , myslano jeszcze o tzw. czołgu KW-Istribitielu czyli "mysliwskim" KW (jest to analog do T-34-57) tu masz link do strony o dziale ZiS-4, niestety jest po rosyjsku :rotfl:
http://www.battlefield.ru/content/view/128/55/lang,ru/
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
-
- Adjudant
- Posty: 205
- Rejestracja: niedziela, 6 kwietnia 2008, 20:32
- Lokalizacja: Białystok
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 74 times
Te cechy T-34 o których piszesz DT to chyba bardziej zasługa Christiego niż T-34 (nie mówiąc już o tym, że po wojnie chyba żadnego czołgu z tym zawieszeniem nie robiono).
A długolufowe działo? Chyba większość czołgów tego okresu miała takie działa w planach w tym czołgi planowane w Polsce.
Pozdrawiam
Krzysiek
A długolufowe działo? Chyba większość czołgów tego okresu miała takie działa w planach w tym czołgi planowane w Polsce.
Pozdrawiam
Krzysiek
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Ale T-34 jako pierwszy skupił te wszystkie cechy.... był pierwszy w boju i pierwszy w produkcji... układ podwozia typu Chrysti nie było zastosowane po wojnie o_O :> T-44, T-54/55, T-62 :>
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Pozwoliłem sobie pominąć T-44 poniważ ma on raczej skąpe opisy.
Poszukałem więc T-54 i ...
"Ważną innowacją w stosunku do czołgów z II wojny światowej było indywidualne zawieszenie wszystkich kół jezdnych na wahaczach i wałkach skrętnych"
a napisali to w:
http://www.pancerni.abajt.pl/index.php? ... &Itemid=82
Tak więc układ podwozia Chrysti to to raczej nie był. Układ kół owszem był taki jak w czołgu Chrystiego ale zawieszenie i resorowanie było już inne.
Poszukałem więc T-54 i ...
"Ważną innowacją w stosunku do czołgów z II wojny światowej było indywidualne zawieszenie wszystkich kół jezdnych na wahaczach i wałkach skrętnych"
a napisali to w:
http://www.pancerni.abajt.pl/index.php? ... &Itemid=82
Tak więc układ podwozia Chrysti to to raczej nie był. Układ kół owszem był taki jak w czołgu Chrystiego ale zawieszenie i resorowanie było już inne.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
-
- Adjudant
- Posty: 205
- Rejestracja: niedziela, 6 kwietnia 2008, 20:32
- Lokalizacja: Białystok
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 74 times
Zacznijmy od tego że czołg Christiego=seria BT
ze względu na sukcersy w eksploatacji serii BT postanowiono kontynuować produkcję czołgów z takim zawieszeniem to że w porównaniu z zawieszeniem na wałkach skrętnych odpadało ono ze względu na sztywność i zajmowaną powierzchnię wyszło dopiero około 1940go. Zresztą podstawową wadą T-34 nie było sztywne zawieszenie. Rosjanie nigdy nie kładli nacisku na ergonomię. Wadą była ciasna wieża i praktyczny brak przyrządów obserwacji pola walki dla dowódcy wozu. Naprawiono to w seriach od 1943go ale to była modyfikacja wzięta z T-43 który nie został skierowany do produkcji
Co do zawieszenia Christiego zwracam uwagę że angole po serii czołgów na tym zawieszeniu wycofali się z niego jako nieefektywnego.
ze względu na sukcersy w eksploatacji serii BT postanowiono kontynuować produkcję czołgów z takim zawieszeniem to że w porównaniu z zawieszeniem na wałkach skrętnych odpadało ono ze względu na sztywność i zajmowaną powierzchnię wyszło dopiero około 1940go. Zresztą podstawową wadą T-34 nie było sztywne zawieszenie. Rosjanie nigdy nie kładli nacisku na ergonomię. Wadą była ciasna wieża i praktyczny brak przyrządów obserwacji pola walki dla dowódcy wozu. Naprawiono to w seriach od 1943go ale to była modyfikacja wzięta z T-43 który nie został skierowany do produkcji
Co do zawieszenia Christiego zwracam uwagę że angole po serii czołgów na tym zawieszeniu wycofali się z niego jako nieefektywnego.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.