Zasady Otwartego Forum. Zmiany Regulaminu

Dział poświęcony sprawom organizacyjnym i dyskusjom na te tematy. Tutaj też należy zgłaszać sugestie, propozycje i wnioski dotyczące funkcjonowania forum oraz wszelkie problemy techniczne.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43393
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3965 times
Been thanked: 2525 times
Kontakt:

Zasady Otwartego Forum. Zmiany Regulaminu

Post autor: Raleen »

W ostatnim czasie wraz z moderatorami dyskutowaliśmy nad pewnymi zmianami, jakie jak się wydaje należałoby wprowadzić w funkcjonowaniu Forum. Pojawiały się dotychczas w różnych okresach jego działalności różnego rodzaju nieporozumienia, wynikające zapewne po części z winy ludzi, po części jednak z powodu braku wcześniej ustalonych zasad według których w różnego rodzaju sytuacjach należałoby postępować. W związku z tym niżej zamieszczam taki, co prawda krótki ale sądzę, że treściwy, zbiór zasad, które opracował jeden z moderatorów naszego Forum (zaznaczam tylko, że nie byłem to ja). Poza tym wydaje mi się, że konieczne są w najbliższym czasie pewne zmiany w regulaminie. Pierwszą będzie uzupełnienie regulaminu o zapisy zawarte w Zasadach Otwartego Forum, o dalszych zmianach na końcu.

(1)

ZASADY OTWARTEGO FORUM

1. "Szanuj poglądy innych tak, jak chcesz, by szanowano poglądy Twoje. Nie walcz z ludźmi, lecz z poglądami, z którymi się nie zgadzasz."
Forum jest dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zainteresowań i poglądów. Spotykamy się tutaj, by łączyć nasze zainteresowania, wymieniać się różnymi myślami, a nie po to, by głosić poglądy jedynie słuszne.
Na Forum spotykają się przeróżni ludzie z odmiennymi przemyśleniami. Jeśli się nie zgadzasz z czyimiś poglądami, możesz to wyrazić - ale zwalczaj czyjeś poglądy głosząc własne stanowisko. Nie zwalczaj samego człowieka, który głosi poglądy inne od Twoich, tak jak sam nie chcesz być w ten sposób zwalczany.

2. "Forum daje tyle z siebie, ile jego użytkownicy przekazują Forum."
Forum to jego użytkownicy - nie mniej i nie więcej. Dostajemy z niego tyle, ile sami w nie pracy włożymy. Jeśli dodamy do niego sporo pozytywnych treści i koleżeńskiej atmosfery, spotkamy się z tym samym i również będziemy z tego korzystać. Jeśli na Forum przeniesiemy nasze urazy i złe emocje, odbije się to negatywnie na nas wszystkich.

3. "Nie spamuj!"
Chociaż Forum jest otwarte na wszystkich, pamiętaj, że trzeba jednak trzymać się określonych tematów, dla których to Forum powstało. Nie przeszkadzaj innym użytkownikom wysyłając spam, reklamy lub inne niepotrzebne treści. Forum nie służy także publikacji informacji o charakterze komercyjnym. Nie oznacza to, iż nie można prowadzić luźnych rozmów (bez których przecież nie można budować dobrych relacji między użytkownikami Forum) - służą temu jednak określone działy na Forum, shoutbox czy też prywatne wiadomości.

4. "Nie podważamy publicznie autorytetu administratorów i moderatorów."
Odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie Forum spoczywa na administratorach i moderatorach. By mogli oni efektywnie wywiązywać się ze swych obowiązków, mają prawo podejmować samodzielnie decyzje dotyczące publikowanych treści oraz form ich prezentacji, zwłaszcza gdy stoją one w sprzeczności z celem istnienia Forum, z duchem koleżeństwa oraz poszanowaniem godności drugiego człowieka. Skuteczność działania administratorów i moderatorów zależy w znacznej mierze od ich autorytetu, dlatego publiczne jego podważanie jest uznawane za działanie wymierzone w funkcjonowanie Forum, a tym samym we wszystkich użytkowników tworzących jego społeczność. Z drugiej strony, administratorzy i moderatorzy mają obowiązek dbania o swój autorytet poprzez podejmowanie decyzji adekwatnych, wyważonych i maksymalnie obiektywnych, nastawionych przede wszystkim na korzyść Forum, oraz zakładając zawsze dobrą wolę i intencje jego użytkowników.

5. "Jeśli na Forum zauważasz coś złego, budzącego Twój sprzeciw, zgłoś to do moderatora lub administratora."
Jeśli uważasz, że któraś z powyższych zasad została złamana, masz pełne prawo zaprotestować. Napisz wiadomość do moderatorów, ich obowiązkiem jest to, by Cię wysłuchać i zareagować. Jeśli tego nie zrobią, napisz do administratora. Dobry administrator żadnej sprawy nie pozostawia bez wyjaśnienia. Pamiętaj jednakże o tym, by próbować wyjaśnić wszystkie konfliktowe sprawy w sposób życzliwy i koleżeński, tak, by było to z korzyścią dla Forum i wszystkich jego użytkowników. Łamanie zasad Forum przez jedną osobę nie uzasadnia takiego samego łamania zasad w odpowiedzi przez drugą osobę. Z kolei zadaniem moderatorów i administratorów jest rozwiązywanie wszystkich pojawiających się problemów, odpowiadanie na każdy sygnał od użytkowników, nawet w najbardziej błahej sprawie. Jeśli nie mogą rozwiązać od razu problemu czy też dać satysfakcjonującej odpowiedzi, powinni podać termin, kiedy mogą to zrobić i winni tego terminu dotrzymać.

(2) Zmienić trzeba będzie przepisy dotyczące promocji i reklamy na forum, bo obecne zapisy są co najmniej częściowo odstraszające, a odwiedza nas coraz większa liczba wydawców i osób prowadzących sklepy z grami. Generalnie będzie bardziej liberalnie, aczkolwiek administrator zachowa sobie pewną dozę uznaniowości.

(3) Problem polityki na forum, który co pewien czas powraca jak bumerang. Z jednej strony wiadomo, że takie dyskusje powoduję kłótnie i przepychanki, z drugiej strony są wśród nas osoby, które zawodowo się tym zajmują i czasem mają ciekawe rzeczy do powiedzenia, jak choćby Legun. Generalnie będzie jak do tej pory, czyli polityki nie będzie, aczkolwiek dyskusji, nazwijmy je socjologicznych, blokować nie będziemy.

Być może jeszcze coś przyjdzie mi do głowy przy przeglądaniu regulaminu.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dyskusje i sprawy bieżące”