Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
: czwartek, 5 listopada 2015, 16:24
Nie da się powrócić do stonowanej zieleni? Teraz to wygląda jak w kreskówkowej elektrowni atomowej...
Zgadzam się z elah, a to znaczy, że jest źle.elahgabal pisze:Nie da się powrócić do stonowanej zieleni? Teraz to wygląda jak w kreskówkowej elektrowni atomowej...
Zgadzam się z Sar. Czy to znaczy, że jest źle?Sarmor pisze:A jeśli chodzi o informację o moderatorach działu, to teraz jest nie tylko pod nazwą działu na stronie głównej, ale też po wejściu do konkretnego działu - da się może zostawić ten drugi wariant, eliminując ten pierwszy, żeby nie rozciągać forum?
Dla jasności, chodzi mi o pozostawienie tej informacji tutaj:
Wyjątkiem jest dział firmowy BW-N, gdzie w poddziałach myślę, że możemy sobie darować zakładanie w każdym wątku organizacyjnego. Wystarczy jeden w części ogólnej działu, ale to już zostawiam Torgillowi wedle uznania.Raleen pisze:Temat ten służy do zamieszczania przez moderatorów ogłoszeń organizacyjnych, a także do zadawania pytań i dyskusji na tematy organizacyjne dotyczące działu. Prosimy wykorzystywać ten temat do komunikacji z moderatorami w sprawach organizacyjnych, innych niż sprawy indywidualne (o tych należy pisać na PW).
Aktualnie moderatorem działu jest: <nick moderatora>
Informacja o moderacji działu jest aktualizowana na bieżąco. W razie wątpliwości co do tego kto jest moderatorem działu, prosimy o skorzystanie z zakładki "Ekipa", znajdującej się u dołu strony głównej forum: http://strategie.net.pl/memberlist.php?mode=leaders
Raleen pisze: Zmiany na Forum po 10-leciu (cz. 2)
Drugim obszarem, w ramach którego chciałbym przeprowadzić zmiany po 10-leciu, są sprawy dotyczące pisowni, używania emotikonów i szereg standardowych kwestii technicznych m.in. dotyczących zamieszczania na Forum obrazków. Nie są to w większości żadne nowości, bo te problemy pojawiały się cyklicznie co jakiś czas, natomiast obecnie będziemy się starali konsekwentniej je egzekwować, co mam nadzieję przyniesie pożądane efekty. Części osób, która pisze na Forum poprawnie i dba o zawartość swoich postów, te uwagi w zasadzie nie dotyczą, może z wyjątkiem pojedynczych punktów.
W ostatnim okresie było tak, że części osób, które piszą z błędami albo które coś źle wstawiły do postu, pomyliły itd. zwykle sam to poprawiałem, najczęściej nie informując ich o tym. Stąd czasem nawet posty osób notorycznie piszących z błędami wyglądają po jakimś czasie tak jakby byli mistrzami języka polskiego. Przyczyną był czas, jaki zajmuje zwykle pisanie PW do danej osoby, potem zazwyczaj ona odpisuje, znowu trzeba jej odpisać i czekać aż poprawi bądź zmodyfikuje to co jest źle. Z mojego punktu widzenia jako administratora szybciej było poprawić czyjś post, co niektórzy zauważali czasem, że robiłem, bo też niekiedy, choć wyjątkowo rzadko, zdarzało mi się, że coś źle zrozumiałem i potem źle poprawiłem. Tak samo rzadko zwracałem uwagę poszczególnym osobom na Forum, bo to też zwykle wywołuje dyskusje i w wątku zamiast dyskutować o tym czemu poświęcony jest wątek, zaczynają się dyskusje o ortografii i o tym jak administrator czy moderatorzy powinni reagować, co z tym robić itp. Niestety, rozwiązanie, które przyjąłem, ma tą wadę, że te same osoby może nie zawsze, ale często popełniają później podobne błędy, czyli nie rozwiązuje problemu u źródła. Za to poprawiania po niektórych, zwłaszcza jak się weźmie pod uwagę, że wykonywałem to w skali całego forum, trochę się nazbiera i pochłania to jednak w dłuższej perspektywie za dużo czasu, zwłaszcza obecnie.
Zależy mi na tym, żeby na tym forum używany był język polski, a nie język przypominający polski. Nie dotyczy to oczywiście Shoutboksa, bo to z założenia jest rozwiązanie do luźnych dyskusji, które i tak stamtąd po pewnym czasie znikają. To jakim językiem dyskutuje się na forum również świadczy o jego poziomie. Do tej pory staraliśmy się trzymać standardy i sądzę, że w większości się to udawało. Nie chciałbym, żebyśmy to zatracili.
W związku z tym, o czym pisałem wyżej, zmiany będą polegać na tym, że odtąd zamiast poprawiać posty, będziemy zwracać uwagę poszczególnym osobom na pisownię (przez PW) i będziemy to egzekwować, tak żeby każdy sam dbał o pisownię i różnego rodzaju sprawy techniczne, które się pojawiają w związku z zamieszczaniem postów. Docelowo zmierzamy do tego, aby zarówno moderatorzy (i ja jako administrator) nie musieli się tym zajmować i tracić na to czasu (zawsze jakieś pojedyncze przypadki będą się zdarzać, bo nikt nie jest nieomylny, ale generalnie to powinny być wyjątki). Każdy powinien zadbać o to, by jego posty były poprawne, bo jeśli tego nie robi, to potem ktoś inny musi tracić czas na poprawianie po nim tylko dlatego, że jemu się nie chciało (bo tak to w większości przypadków wygląda). Ogólnie prosiłbym o pisanie poprawnie po polsku, nie językiem sms-ów, stosowanym na Gadu-Gadu czy bełkotem popularnym na masowych forach internetowych.
W szczególności prosiłbym o stosowanie się do poniższych punktów:
1. Zdanie zaczynamy z dużej litery i kończymy kropką (ewentualnie znakiem zapytania albo wykrzyknikiem). Wszędzie tam gdzie język polski wymaga dużych liter, piszemy z dużej litery.
2. Nie umieszczamy na końcu zdania więcej niż 3 wykrzykników i więcej niż 1 znaku zapytania.
3. Nie nadużywamy emotikonów – 3 emotikony dotyczące danej części postu powinny wystarczyć i to pod warunkiem, że są to różne, a nie takie same emotikony. Emotikony powinny być pisane tak by po wysłaniu postu przekształcały się w odpowiadające im symbole graficzne (dotyczy to tych emotikonów, które posiadają takie symbole).
4. Nie piszemy postów ani tytułów wątków wyłącznie dużymi literami.
5. Nie piszemy całych postów powiększoną czcionką.
6. Nie piszemy kropki na końcu tytułów wątków ani na końcu podpisów pod zdjęciami (chyba że są to obszerniejsze opisy zawierające kilka zdań). Same tytuły wątków powinny być napisane w pełni poprawnie.
7. Gdy piszemy, staramy się robić odstępy zgodnie z zasadami polskiej pisowni. Zwłaszcza, gdy używamy przecinków, to najpierw po słowie umieszczamy przecinek, potem odstęp (spacja), a potem następne słowo – w ten sposób:
Jeżeli x, to y
Nieprawidłowa jest pisownia: Jeżeli x , to y albo Jeżeli x ,to y
Proszę zwrócić uwagę, gdzie stawiamy przecinek. To samo dotyczy kropek.
8. Jeśli ktoś stosuje nawiasy, to powinien zamykać nawiasy z obu stron.
9. Nie zamieszczamy obrazków w shoutboksie (można je linkować).
10. Nie zamieszczamy obrazków w podpisach pod postami.
11. Zamieszczenie w poście „ruszającego się” obrazka dopuszczalne jest tylko za zgodą moderatora działu.
12. Zamieszczając w postach obrazki zlinkowane z innych stron sprawdzamy czy obrazek otwiera się w poście na Forum, czyli czy jest widoczny. Jeśli się nie otwiera (strona, na której zamieszczony jest obrazek, blokuje takie linkowanie), należy zamiast obrazka zamieścić link.
13. W przypadku, gdy w wątku zamieszczamy zdjęcia, robimy linijkę odstępu między zdjęciami jeśli jest ich kilka pod sobą. Tak samo robimy linijkę odstępu między podpisem pod zdjęciem a zdjęciem poniżej. Dzięki temu całość będzie czytelna. Dotyczy to zwłaszcza relacji z rozgrywek.
Powyższa lista powstała w oparciu o praktyczne doświadczenia z ostatnich lat. W miarę potrzeby będzie uzupełniana i modyfikowana.
Nowi użytkownicy, czyli tacy, którzy są na Forum od niedawna bądź mają niewielką (jednocyfrową) liczbę postów będą traktowani ulgowo, choć im również zalecamy zapoznanie się z powyższą listą i stosowanie się do niej.
Jak tylko będzie to technicznie możliwe - zrobimy.clown pisze:Ja czekam, kiedy będzie można zaznaczać tematy, co do których nie chce się otrzymywać powiadomień o nowych wpisach. Albo nawet całe działy.