Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest czwartek, 21 września 2017, 14:23

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: środa, 21 października 2015, 15:46 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
Zmiany na Forum po 10-leciu (cz. 1)

Niedawno mieliśmy okazję świętować 10-lecie Forum. Okrągła rocznica działalności szczególnie skłania do refleksji nad tym jak dalej powinniśmy funkcjonować, co powinniśmy poprawić bądź zmodyfikować od strony organizacyjnej. W najbliższym czasie chciałbym przeprowadzić kilka zmian, z których większość była już od dłuższego czasu planowana, ale odłożyłem je do realizacji po 10-leciu. Mam nadzieję, że dzięki nim Forum będzie sprawniej działało i że wyjdą one z korzyścią dla wszystkich.

Zacznę od najważniejszej dla mnie sprawy, czyli moderacji i moderatorów. W ostatnim okresie często bywało, że wyręczałem na Forum moderatorów w różnych sprawach, w tym w dbaniu o porządek w swoich działach (mam na myśli ogólnie reagowanie na wszelkie sytuacje, które takiej reakcji wymagają). W niektórych sprawach było to uzasadnione, w innych robiłem tak, bo po prostu było szybciej. Nieraz wiązało się to z nieobecnością moderatora bądź brakiem reakcji z jego strony. Czasami zainteresowani zwracają się wprost do mnie, z pominięciem moderatorów itd. Efektem takiego stanu rzeczy jest to, że w pewnych okresach czasu zajmowałem się moderowaniem całego Forum. Jak wspominałem, są oczywiście sprawy, co do których ciężko mnie jako administratora wyręczyć, jednak generalnie chciałbym zmierzać do tego, żeby poszczególnymi działami Forum zajmowali się odpowiedzialni za nie moderatorzy.

Osobnym problemem jest to, że część moderatorów, którzy zostali nimi dawno temu, obecnie rzadziej odwiedza Forum. W związku z tym nie są w stanie realnie zajmować się swoimi działami, bo jeśli ktoś jest tu powiedzmy raz na 2 tygodnie czy raz na miesiąc albo jeszcze rzadziej, to nietrudno się domyślić jak taka moderacja funkcjonuje. Dalsze problemy to m.in. nieustalony podział odpowiedzialności w przypadku, gdy kilka osób jest odpowiedzialnych za jeden dział – wtedy często bywa, że żaden z moderatorów nie reaguje, licząc, że sprawą zajmie się kolega, bo przecież on też ma w tym dziale moderację. Nie ustalaliśmy też nigdy w jakiś bardziej ścisły, precyzyjny sposób jak reagować na różne sytuacje, stąd czasem pojawia się problem braku stosownej reakcji albo na podobne sytuacje reagujemy w różny sposób. Wszystko to wpływało na to, że ostatnio pewnymi sprawami zajmowałem się jako administrator więcej niż powinienem. Miało to i ma pewne zalety, ale Forum jest już duże, czasy, kiedy wszystko można było łatwo ogarnąć, bo działo się mniej, dawno minęły. Ja również mam coraz więcej pól działalności, z których każde wymaga poświęcenia mu odpowiedniej ilości czasu i uwagi.

Zmiany odnośnie moderacji będą zatem następujące:
1) Zdejmuję ze stanowisk moderatorów osoby, które realnie nie sprawują albo nie są w stanie sprawować moderacji (od tej zasady będą wyjątki, głównie dotyczące działów autorskich i firmowych, ale generalnie osoby nieaktywne albo bardzo mało aktywne niestety nie powinny sprawować moderacji).
2) W najbliższym czasie pojawią się nowi moderatorzy, spośród osób, które są w stanie realnie sprawować tę funkcję.
3) Moderatorzy będą samodzielnie prowadzić przypisane im działy, dbając o porządek w ich ramach, i będą za nie odpowiedzialni. W przypadku, gdy za dany dział będzie odpowiedzialna więcej niż jedna osoba, będziemy wyraźnie rozgraniczać kto za co odpowiada.
4) Ograniczona zostanie interwencja administracji, tak by nie wyręczać moderatorów i by działali oni samodzielnie. Rola administracji będzie polegała głównie na koordynowaniu działań moderatorów.
5) Ogólna liczba moderatorów ulegnie zmniejszeniu.
6) Postaramy się popracować w najbliższym czasie nad ujednoliceniem standardów działań moderatorskich, by na podobne sytuacje reagować w podobny sposób, bo czasem właśnie to jest głównym przedmiotem kontrowersji.

W związku z powyższym chciałbym podziękować za sprawowanie moderacji dotychczasowym moderatorom (głównym powodem jest dłuższa nieobecność bądź brak aktywności lub chęci zajmowania się moderacją):
- Andrzej
- Arteusz
- DT
- Frederick
- Nazaa
- RyTo
- Zwierz
Bardzo dziękuję za Wasz dotychczasowy wkład w Forum. Mam nadzieję, że choć rzadziej, nadal będziecie nas odwiedzać i będziecie z nami. Zdaję sobie sprawę, że czasami różnego rodzaju sprawy życiowe (zwłaszcza rodzinne) potrafią być na tyle przytłaczające, że ciężko znaleźć odpowiednią ilość czasu by zajmować się moderowaniem Forum i braniem udziału w nim.

W najbliższym czasie będę rozmawiał jeszcze z kilkoma mniej aktywnymi od pewnego czasu moderatorami i z nowymi osobami, które mam nadzieję zechcą się podjąć obowiązków moderatorskich.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 10:44 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Posty: 2779
Lokalizacja: Warszawa
Jak już wprowadzasz zmiany to może:
- wszyscy moderatorzy powinni być globalni. Widzę bałagan u kolegi którego nie ma, mogę poprawić a nie czekać X godzin (to zwłaszcza zadziała jak 6 zostanie wprowadzona)
- przy moderowaniu moderator powinien poinformować co zrobił (fajnie jakby jeszcze dlaczego). Gdzie przeniósł posty etc...
Ograniczy to chaos i niechęć do moderatorów.
- niech moderatorzy porozumiewają się z użytkownikami. Jak lekarz z pacjentem.

Mam nadzieję że zmiany poprawią stan moderacji na tym forum, który jest dość słaby, a wszystko działa dzięki niezłemu poziomowi użytkowników.

_________________
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 11:20 
General der Panzertruppen
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Posty: 4854
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
W figurkach niewiele się dzieje niedobrego co wymaga interwencji, może poza lekkim spamowaniem AWu (usuniętym ostatnio przeze mnie do osobnego tematu). Natomiast temat o Medieval... jest folklorem tego forum i go nie nalezy ruszać moderatorską ręką.

_________________
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 11:27 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Posty: 2779
Lokalizacja: Warszawa
Tam wszystko jest na temat. Jaki temat taka rozmowa. ;)

_________________
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 14:50 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5122
Lokalizacja: Warszawa
Ja się porozumiewam (tj. głównie informuję o tym, że coś wycinam; innych powodów do interwencji mi nie dajecie póki co).

Uprawnienia globalne moderatorów - przynajmniej dla jakiejś jednej - dwóch aktywnych osób; moderując jeden dział zawsze jest problem z przenoszeniem/wydzielaniem postów do innego czego zdaje się ostatnio Przemo doświadczył.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 19:13 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
Żeby była jasność, ten temat nie powstał w związku z jakąś jedną czy dwiema dyskusjami tylko już dawno o tym rozmawialiśmy w gronie moderatorów, bodaj w czerwcu. Problemy są, bo nie wszystkie działy są obsadzone, niektórzy moderatorzy oglądają się na mnie, a mnie czasem nie ma (jak ostatnio - wyjechałem na kilka dni do Budapesztu i mnie nie było w ogóle na sieci), jak jest kilku moderatorów to czasem liczy się na kolegę, że się zajmie problemem, zwłaszcza jak samemu się ma mniej czasu. Normalne zjawisko i ja nie mam o to do nikogo pretensji. Czasem zdarza się, że komuś się spieszy, to zapomni poinformować, albo są też sytuacje, gdzie wydaje się, że sprawa jest na tyle oczywista lub mało istotna, że nie ma specjalnej potrzeby informowania, a PW też trzeba napisać, to też chwilę czasu zajmuje.

Porządki były już planowane od pewnego czasu, ale 10-lecie chciałem, żebyśmy świętowali w starym składzie. W międzyczasie byłem zaangażowany w wydanie swojej gry, co też pochłaniało czas i uwagę, tak że wolałem równolegle nie zajmować się zmianami organizacyjnymi, a w perspektywie były jeszcze Pola Chwały, które zawsze wymagają osobnej uwagi.
GRZ napisał(a):
Mam nadzieję że zmiany poprawią stan moderacji na tym forum, który jest dość słaby, a wszystko działa dzięki niezłemu poziomowi użytkowników.

No tak, moderatorzy są źli, a użytkownicy dobrzy. Tą drogą na pewno daleko nie zajdziemy. Przede wszystkim to warto też samemu się zastanowić nad tym co się pisze, bo jak ktoś pisze nie na temat albo po prostu spamuje, to potem niech nie zaczyna rozmowy od pretensji do moderatorów tylko niech sam najpierw zacznie pisać na temat i merytorycznie. I w tej kwestii chciałem powiedzieć, że też będą zmiany (uprzedzając kolejny mój post organizacyjny).

Wracając do niewątpliwie konstruktywnych propozycji GRZ:
1. Mogę zorganizować zbiorową moderację, tzn. taka moderacja często już do tej pory funkcjonowała, tzn. po kilka osób miało moderację w najbardziej aktywnych działach, jak "Dyskusje o modelach". Tyle, że często prowadziło to w praktyce do efektów odwrotnych od zamierzonych, czyli bezwładu, bo jak dużo osób zajmuje się tym samym to potem często wychodzi na to, że nikt się tym nie zajmuje (zgodnie z przysłowiem "Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść"). Jednak, przy dobrej organizacji, zwłaszcza w przypadku działów figurkowych miałoby to sens.
2. Co do zasady wszyscy są informowani, zwłaszcza o istotnych kwestiach.
3. Ja zawsze starałem się kontaktować z zainteresowanymi i droga porozumiewania się przez PW była przeze mnie preferowana. Czasem (zwłaszcza ostatnio) w wyniku przeciążenia nie nadążałem, ale oczywiście kontakt przez PW jest zawsze najlepszą drogą wyjaśniania i załatwiania różnych spraw.

Jeszcze co do moderacji globalnej - moderatorem takim jest Jarek. W przeszłości mieliśmy jednak pewne problemy z ustawieniem mu odpowiednich uprawnień, stąd nie zawsze był w stanie odpowiednio działać.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 21:06 
Lieutenant General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Posty: 4497
Lokalizacja: Wrocław
Zmiany na pewno w dobrym kierunku.

Uważam, że GRZ ma bardzo dobrą propozycję - dania uprawnień do moderowania wszystkich działów. Natomiast każdy dział powinien mieć tak czy siak swojego moderatora. Inni mogliby go zastąpić w razie nieobecności, czy nagłej interwencji (pojawienie się inwektyw). W innym przypadku moderator ogólny powinien powiadomić tego działowego, że coś jest w jego dziale nie tak. Dopiero w razie braku reakcji (spowodowanego np. wyjazdem itd) mógłby zainterweniować. To dobre rozwiązanie i zdjęłoby także z admina część obowiązków - a widzę, że to jeden z celów reformy. Jarek też ma dużo obowiązków zawodowych i nie jest aż tak często na forum. Poza tym dajmy mu trochę czasu na malowanie figurek ;)

I kwestia techniczna, o której kiedyś już pisałem. Naprawdę dobrze jakby moderatorzy mogli przypinać/odpinać tematy w poszczególnych działach.

W końcu 10 letnie dziecko można już posłać samodzielnie na podwórko ;)

_________________
http://wargamingconfederacy.org/

http://bogowiewojny.wordpress.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 21:48 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
Dobrze, do końca najbliższego weekendu załatwimy sprawę moderatorów globalnych. Z Jarkiem już rozmawiałem.
Torgill napisał(a):
To dobre rozwiązanie i zdjęłoby także z admina część obowiązków - a widzę, że to jeden z celów reformy.

Dobrze odczytujesz. Dokładnie w tym kierunku reformy zmierzają, żeby zdjąć ze mnie część obowiązków.
Torgill napisał(a):
I kwestia techniczna, o której kiedyś już pisałem. Naprawdę dobrze jakby moderatorzy mogli przypinać/odpinać tematy w poszczególnych działach.

W końcu 10 letnie dziecko można już posłać samodzielnie na podwórko ;)

To jest kwestia czysto techniczna - nie mam takiej opcji w panelu. Naprawdę, chętnie bym dał wszystkim moderatorom możliwość przyklejania tematów i robienia z nich ogłoszeń. Gdy był stary skrypt (parę lat temu) wszyscy taką opcję mieli ustawioną. Nie dlatego nie macie tej opcji, żebym chciał Was ograniczać czy czegoś się obawiał, bo gdybym miał się obawiać, to np. możliwość kasowania postów czy wątków jest dużo dalej idąca, a takie uprawnienia macie. Na forum Wargamera też mają ten sam skrypt i też mieli niedawno jak czytałem te same problemy z brakiem tej opcji. Porozmawiam z tnnn, może coś wymyśli jako informatyk, ale to nie jest kwestia prostego przestawienia wajchy w panelu administracyjnym. Tak ten skrypt jest dziwnie i pod tym względem głupio skonstruowany.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 22:18 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5122
Lokalizacja: Warszawa
Ja może zasugeruję coś, co do pewnego stopnia funkcjonuje na forum gry przeglądarkowej, w którą grałem jakiś czas temu.

- moderator - uprawnienia do moderacji danego działu; zwykle jeden dział = jeden mod (chociaż nie było przeciwwskazań, żeby jeden mod miał kilka działów).
- supermoderator - pełne uprawnienia moderacji forum; miał prawo nakładania banów na konta (stałych; czasowych nie było) - u nas ta kwestia akurat nie jest problemem.
- administracja - pełne uprawnienia łącznie z kasowaniem kont użytkowników, tworzeniem nowych działów i innymi zaawansowanymi manewrami na forum.

Jak się da, to przydałoby się, żeby w każdym dziale była jasna informacja kto jest modem bo czasami nawet nie wiadomo, do kogo się zgłosić jak jest problem (pominę fakt, że w wyniku zaawansowanej sklerozy o mało nie zgłosiłem przez mechanizm zgłoszeń tematu w dziale który sam moderowałem o czym zapomniałem...).

Inna sprawa, że nie wiadomo czy pewne działania nie będa wymagały zmiany/aktualizacji skryptu forum a to już nie na moją głowę.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: czwartek, 22 października 2015, 22:41 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 7 lutego 2007, 11:48
Posty: 4459
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Są to pożądane zmiany i po wprowadzeniu dadzą - mam nadzieję - powiew świeżości.
Podoba mi się pomysł, żeby było po dwóch moderatorów w dziale, tak żeby mogli się uzupełniać i wspierać.

Co do mojej moderatorowości, szumnie zwanej globalną, to chyba daje mniejsze możliwości techniczne niż się wydaje. Brak kilku opcji w panelu moderatora skutecznie uniemożliwia niektóre czynności porządkowe. I chyba kiedyś nawet coś psułem, na szczęście w jakimś zamkniętym dziale i Rysiu nie zauważył, bo mnie nie opierdzielił ;) .

_________________
http://wargamingowo.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: piątek, 23 października 2015, 10:15 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 382
Lokalizacja: Warszawa
Pomysły jak najbardziej dobre. Obawiam się trochę globalnych moderatorów, bo może nastąpić sytuacja, że będą sobie na wzajem wchodzić w paradę. Jednakże warto spróbować. Zawsze będzie można cofnąć pewne uprawnienia :)

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: piątek, 23 października 2015, 12:06 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
Zmiany na Forum po 10-leciu (cz. 2)

Drugim obszarem, w ramach którego chciałbym przeprowadzić zmiany po 10-leciu, są sprawy dotyczące pisowni, używania emotikonów i szereg standardowych kwestii technicznych m.in. dotyczących zamieszczania na Forum obrazków. Nie są to w większości żadne nowości, bo te problemy pojawiały się cyklicznie co jakiś czas, natomiast obecnie będziemy się starali konsekwentniej je egzekwować, co mam nadzieję przyniesie pożądane efekty. Części osób, która pisze na Forum poprawnie i dba o zawartość swoich postów, te uwagi w zasadzie nie dotyczą, może z wyjątkiem pojedynczych punktów.

W ostatnim okresie było tak, że części osób, które piszą z błędami albo które coś źle wstawiły do postu, pomyliły itd. zwykle sam to poprawiałem, najczęściej nie informując ich o tym. Stąd czasem nawet posty osób notorycznie piszących z błędami wyglądają po jakimś czasie tak jakby byli mistrzami języka polskiego. Przyczyną był czas, jaki zajmuje zwykle pisanie PW do danej osoby, potem zazwyczaj ona odpisuje, znowu trzeba jej odpisać i czekać aż poprawi bądź zmodyfikuje to co jest źle. Z mojego punktu widzenia jako administratora szybciej było poprawić czyjś post, co niektórzy zauważali czasem, że robiłem, bo też niekiedy, choć wyjątkowo rzadko, zdarzało mi się, że coś źle zrozumiałem i potem źle poprawiłem. Tak samo rzadko zwracałem uwagę poszczególnym osobom na Forum, bo to też zwykle wywołuje dyskusje i w wątku zamiast dyskutować o tym czemu poświęcony jest wątek, zaczynają się dyskusje o ortografii i o tym jak administrator czy moderatorzy powinni reagować, co z tym robić itp. Niestety, rozwiązanie, które przyjąłem, ma tą wadę, że te same osoby może nie zawsze, ale często popełniają później podobne błędy, czyli nie rozwiązuje problemu u źródła. Za to poprawiania po niektórych, zwłaszcza jak się weźmie pod uwagę, że wykonywałem to w skali całego forum, trochę się nazbiera i pochłania to jednak w dłuższej perspektywie za dużo czasu, zwłaszcza obecnie.

Zależy mi na tym, żeby na tym forum używany był język polski, a nie język przypominający polski. Nie dotyczy to oczywiście Shoutboksa, bo to z założenia jest rozwiązanie do luźnych dyskusji, które i tak stamtąd po pewnym czasie znikają. To jakim językiem dyskutuje się na forum również świadczy o jego poziomie. Do tej pory staraliśmy się trzymać standardy i sądzę, że w większości się to udawało. Nie chciałbym, żebyśmy to zatracili.

W związku z tym, o czym pisałem wyżej, zmiany będą polegać na tym, że odtąd zamiast poprawiać posty, będziemy zwracać uwagę poszczególnym osobom na pisownię (przez PW) i będziemy to egzekwować, tak żeby każdy sam dbał o pisownię i różnego rodzaju sprawy techniczne, które się pojawiają w związku z zamieszczaniem postów. Docelowo zmierzamy do tego, aby zarówno moderatorzy (i ja jako administrator) nie musieli się tym zajmować i tracić na to czasu (zawsze jakieś pojedyncze przypadki będą się zdarzać, bo nikt nie jest nieomylny, ale generalnie to powinny być wyjątki). Każdy powinien zadbać o to, by jego posty były poprawne, bo jeśli tego nie robi, to potem ktoś inny musi tracić czas na poprawianie po nim tylko dlatego, że jemu się nie chciało (bo tak to w większości przypadków wygląda). Ogólnie prosiłbym o pisanie poprawnie po polsku, nie językiem sms-ów, stosowanym na Gadu-Gadu czy bełkotem popularnym na masowych forach internetowych.

W szczególności prosiłbym o stosowanie się do poniższych punktów:

1. Zdanie zaczynamy z dużej litery i kończymy kropką (ewentualnie znakiem zapytania albo wykrzyknikiem). Wszędzie tam gdzie język polski wymaga dużych liter, piszemy z dużej litery.
2. Nie umieszczamy na końcu zdania więcej niż 3 wykrzykników i więcej niż 1 znaku zapytania.
3. Nie nadużywamy emotikonów – 3 emotikony dotyczące danej części postu powinny wystarczyć i to pod warunkiem, że są to różne, a nie takie same emotikony. Emotikony powinny być pisane tak by po wysłaniu postu przekształcały się w odpowiadające im symbole graficzne (dotyczy to tych emotikonów, które posiadają takie symbole).
4. Nie piszemy postów ani tytułów wątków wyłącznie dużymi literami.
5. Nie piszemy całych postów powiększoną czcionką.
6. Nie piszemy kropki na końcu tytułów wątków ani na końcu podpisów pod zdjęciami (chyba że są to obszerniejsze opisy zawierające kilka zdań). Same tytuły wątków powinny być napisane w pełni poprawnie.
7. Gdy piszemy, staramy się robić odstępy zgodnie z zasadami polskiej pisowni. Zwłaszcza, gdy używamy przecinków, to najpierw po słowie umieszczamy przecinek, potem odstęp (spacja), a potem następne słowo – w ten sposób:
Jeżeli x, to y
Nieprawidłowa jest pisownia: Jeżeli x , to y albo Jeżeli x ,to y
Proszę zwrócić uwagę, gdzie stawiamy przecinek. To samo dotyczy kropek.
8. Jeśli ktoś stosuje nawiasy, to powinien zamykać nawiasy z obu stron.
9. Nie zamieszczamy obrazków w shoutboksie (można je linkować).
10. Nie zamieszczamy obrazków w podpisach pod postami.
11. Zamieszczenie w poście „ruszającego się” obrazka dopuszczalne jest tylko za zgodą moderatora działu.
12. Zamieszczając w postach obrazki zlinkowane z innych stron sprawdzamy czy obrazek otwiera się w poście na Forum, czyli czy jest widoczny. Jeśli się nie otwiera (strona, na której zamieszczony jest obrazek, blokuje takie linkowanie), należy zamiast obrazka zamieścić link.
13. W przypadku, gdy w wątku zamieszczamy zdjęcia, robimy linijkę odstępu między zdjęciami jeśli jest ich kilka pod sobą. Tak samo robimy linijkę odstępu między podpisem pod zdjęciem a zdjęciem poniżej. Dzięki temu całość będzie czytelna. Dotyczy to zwłaszcza relacji z rozgrywek.
14. Nie komentujemy wypowiedzi innych za pomocą memów.

Powyższa lista powstała w oparciu o praktyczne doświadczenia z ostatnich lat. W miarę potrzeby będzie uzupełniana i modyfikowana.

Nowi użytkownicy, czyli tacy, którzy są na Forum od niedawna bądź mają niewielką (jednocyfrową) liczbę postów będą traktowani ulgowo, choć im również zalecamy zapoznanie się z powyższą listą i stosowanie się do niej.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: piątek, 23 października 2015, 13:05 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
Zmiany na Forum po 10-leciu (cz. 3)

Trzecim obszarem, któremu musimy się przyjrzeć po 10-leciu, są kwestie merytoryczne. Mam na myśli takie sprawy jak przebieg dyskusji na forum, jak tworzone są wątki, jaka jest ich tematyka, na ile to o czym piszemy zachęca nowych ludzi do zainteresowania się hobby, którym się zajmujemy, jaki buduje wizerunek zarówno Forum, jak i społeczności. O ile w przypadku moderacji i spraw dotyczących pisowni i technikaliów jest mniej do dyskusji, to tutaj wręcz przeciwnie. I są to potencjalnie najważniejsze sprawy.

Na pewno jedna kwestia wyłania się od razu. Tak jak w wątku rocznicowym pisał Strategos, Forum jest dla niego dostarczycielem treści o wysokiej jakości i pod tym względem medium zupełnie innym niż Facebook czy masowe fora, których co najmniej kilka znaleźć można w sieci. Ja również od dawna widzę to podobnie. Powinniśmy dbać o jakość bardziej niż o ilość. Zawartość merytoryczna Forum, a nie sama ilość wpisów, częstotliwość ich pojawiania się oraz liczba użytkowników są ważne, choć oczywiście wszystkie te parametry ilościowe również się liczą. Musimy unikać efektów procesu tabloidyzacji mediów, który w odniesieniu do Internetu i mediów elektronicznych można z powodzeniem określać jako „onetyzację” (Onet, a dokładniej jego masowe forum, jest tu tylko symbolem). Proces ten jest pewnym stałym zjawiskiem, w przypadku mediów masowych raczej nieuniknionym. Prowadzi on, co tu dużo mówić, do debilizacji wielu mediów lub mówiąc bardziej dyplomatycznie obniżania lotów. Nasze Forum nie ma tak masowego charakteru, co w tym przypadku jest pewną zaletą, bo pozwala mu się przed tym w pewnym stopniu bronić.

Wszystko to brzmi bardzo ogólnie, więc konkretniej do czego zmierzam. Chodzi np. o to w jaki sposób prowadzi się spory (polemiki) na forum, czy jest to wymiana argumentów, czy bardziej przypominają one przepychanki, z których dla czytającego postronnego obserwatora niewiele wynika. Różnie bywało w historii tego forum. Sądzę, że dotychczas potrafiliśmy sobie w większości z tym radzić. Kolejną kwestią do przemyślenia może być np. to czy zakładane wątki mają coś do zaoferowania osobom nowym – gościom, którzy to forum czytają, czy są bardziej dyskusjami o wewnętrznych problemach Forum i jego uczestników. To tylko dwa przykładowe wątki dyskusji. Zostawiam temat otwarty. Myślę, że również głosy osób, które mniej aktywnie uczestniczą w dyskusjach mogą tu być cenne (nawet cenniejsze niż najbardziej zaangażowanych ich uczestników, bo są to głosy trochę z zewnątrz).

Osobną kwestią są cele jakie sobie stawiamy. I można na to wszystko spojrzeć również od tej strony. W przeszłości, zwłaszcza w początkowym okresie działalności, wprost formułowane były cele, które staraliśmy się zrealizować w kolejnych latach. Czasem tylko drobne, pojedyncze, bywało jednak, że bardziej całościowe. Będę starał się podjąć wątek od tej strony przede wszystkim w gronie moderatorów, ale nic nie stoi na przeszkodzie by przedyskutować go również w ten sposób na forum ogólnym.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: piątek, 23 października 2015, 22:58 
Oberleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Posty: 712
Lokalizacja: Gdańsk
Łoł, kwestii poprawnej pisowni na forach nie widziałem od dobrych 5 lat. Myślałem, że w epoce fejsbuka wszyscy zapomnieli o tym :) Ogólnie się zgadzam, ale oczywiście bez purytańskiego pejcza za to, że ktoś się pospieszył i zapomniał o kropce tu czy mu się wszystko przestawiło w "wsyzstko". Sam ze swoimi wszystkimi problemami nierzadko widze własny post po 2 godzinach i nie wierzę. Można to po prostu poprawić.

Co do kwestii merytorycznej, to pomijając sporadyczny niezbyt sympatyczny, lekceważący ton (jak wtedy o rachunku prawdopodobieństwa przy Primosole), to nigdy nie widziałem niczego naprawdę zdrożnego.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zmiany na Forum po 10-leciu
PostNapisane: sobota, 24 października 2015, 22:47 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32497
Lokalizacja: Warszawa
SPIDIvonMARDER napisał(a):
Ogólnie się zgadzam, ale oczywiście bez purytańskiego pejcza za to, że ktoś się pospieszył i zapomniał o kropce tu czy mu się wszystko przestawiło w "wsyzstko".

Myślę, że będziemy cierpliwie, ale systematycznie zwracali uwagę, także wskazywali niektórym osobom na co powinny zwrócić uwagę itd. Raczej tą drogą.

Cieszę, że czasem miewam bardziej krytyczne podejście do niektórych aspektów działalności Forum niż użytkownicy i moderatorzy, ale to chyba dobrze ;)

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.