Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest niedziela, 18 listopada 2018, 12:01

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 77 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: wtorek, 17 stycznia 2017, 12:55 
Caporal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 2 czerwca 2012, 23:27
Posty: 73
Lokalizacja: Poznań
Dobry plan. A żeby rozum nie wyparował czasem trzeba zrobić przerwę na coś lżejszego.

Na przykład COINa. ;)

_________________
Gramajda - Poznań - spotkania w każdy poniedziałek
blog Ciekawe Gry


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2017, 21:17 
Capitaine-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 31 lipca 2007, 12:32
Posty: 954
Lokalizacja: Warszawa
Akcja TAX wg zasad z bgg (Living Rules Version 1.2 (5/1/2016):

(E11.1) Use this action to take rupees up to the acting card’s Rank.
(E11.2) Restrictions. There are two restrictions on the Tax action. First, cards may only use the Tax action in their location. Second, a player may only Tax in a location if he has at least one tribe and more units (tribes + loyal armies) than any other player in that location. Ties should be broken following the tie-breaker (A3).
(E11.3) Procedure. Take rupees equal to the rank of the acting card. Rupees may be taken from any player whose tableau contains a card of the same location as the taxing card or any market card of that location. Ex. Taxing with a rank 3 Herat card, the Ruler of Herat takes two rupees from a player whose tableau contains Bandits (an intelligence card in Herat) and another rupee from a Market Card located in Herat.


No to jak rozumiem, można taksować tylko kogoś kto ma KARTĘ z lokacją. Zwykle ma się kartę z lokacją, z której robimy TAX (np, mam TAX na Kabulu i biorę podatki od tych którzy mają mniej ode mnie plemion i wojska w Kabulu i kartę Kabulu (jakąkolwiek) na swoim tableau. Ale może się zdarzyć, że ktoś odrzucił kartę Kabulu, lub nawet jej nie miał (a jest lojalny wobec Imperium które jest taksowane).

Czyli - źle graliśmy.

Dodatkowo można taksować TYLKO jak się ma co najmniej JEDNO plemię w lokacji, w której taksuje.

Być może nie mam racji bo to jest stara wersja zasad.

Jeśli macie nowszą to proszę o link.

Ta jest tu


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2017, 21:35 
Caporal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 2 czerwca 2012, 23:27
Posty: 73
Lokalizacja: Poznań
Generalnie dobrze napisałeś, poza jednym dość istotnym detalem:

Nie opodatkowuje się imperium, tylko karty, zatem można opodatkować wszystkich, którzy mają kartę z daną lokacją, niezależnie od ich lojalności. Gracz opodatkowywany nie musi także mieć żadnych jednostek w danej lokacji.

_________________
Gramajda - Poznań - spotkania w każdy poniedziałek
blog Ciekawe Gry


Ostatnio edytowano środa, 18 stycznia 2017, 22:06 przez rzabcio, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: środa, 18 stycznia 2017, 21:43 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1840
Lokalizacja: Wwa
rzabcio - dzięki za rozjaśnienie kwestii dodatku. Teraz wszystko jasne. :idea:
Kupiłem Renesans i padłem. Usnąłem przy czytaniu instrukcji. :lol:

Z Tax jest prosto i jasno w instrukcji:

Cytuj:
E11. Tax (Political Special Action).
(E11.1) Use this action to take rupees up to the acting card’s Rank.
(E11.2) Restrictions. There are two restrictions on the Tax action. First, cards may only use the Tax action in their location. Second, a player may only Tax in a location if he has at least one tribe and more units (tribes + loyal armies) than any other player in that location. Ties should be broken following the tie-breaker (A3).
(E11.3) Procedure. Take rupees equal to the rank of the acting card. Rupees may be taken from any player whose tableau contains a card of the same location as the taxing card or any market card of that location. Ex. Taxing with a rank 3 Herat card, the Ruler of Herat takes two rupees from a player whose tableau contains Bandits (an intelligence card in Herat) and another rupee from a Market Card located in Herat.

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2017, 00:02 
Lieutenant-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 667
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Skoro mamy już pełną jasność co do nakładania podatków to kiedy ćwiczymy Paxowanie? Darku, dasz radę w przyszłym tygodniu?

Neoberger napisał(a):
Kupiłem Renesans i padłem. Usnąłem przy czytaniu instrukcji. :lol:


Jak to usnąłeś? Ja mam już jako takie porównanie wszystkich Paxów i wg mnie Pamir jest najbardziej dynamiczny. Bardzo dużo się dzieje zarówno na planszy jak i poza nią. Renesans jest bardziej klasyczny. No i niestety klimat Afghanu i tej części świata jest romantyczny i niepowtarzalny i został bardzo pięknie oddany w tej grze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: czwartek, 19 stycznia 2017, 16:16 
Capitaine-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 31 lipca 2007, 12:32
Posty: 954
Lokalizacja: Warszawa
Następny piątek jest ok.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: piątek, 20 stycznia 2017, 22:27 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1840
Lokalizacja: Wwa
Piotr - zasnąłem bo mózg nie mógł zrozumieć wielu rzeczy.
W przyszły piątek mam integrację pracową. :D

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: poniedziałek, 23 stycznia 2017, 20:28 
Lieutenant-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 667
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Nawet nie wiedziałem kiedy jakiś Paparazzo strzelił nam fotkę z ukrycia.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: niedziela, 5 lutego 2017, 15:43 
Lieutenant-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Posty: 667
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Wczorajszego popołudnia wraz z Pejotelm i Bergerem, znanymi watażkami Wielkiej Gry, spotkaliśmy się aby trochę pokonspirować w Pamirze. Dołączył do nas także jakiś nowy Dżurdżen, Osetyniec czy Pasztun, znany bliżej w lokalnym półświatku jako Petru. Pierwsze rozdanie wyrzuciło na rynek bardzo silne i wartościowe karty więc zaroiło się od wszelkiej maści agentów, doborowych oddziałów i zachłannych handlarzy. Zwłaszcza Brytyjczycy (Petru i Pejotl) intensywnie inwestowali w tej części świata. Moskale pod moją komendą głównie aranżowali rozwój plemionek, a Afgańczycy Bergera siali zamęt w każdym z reżimów. W pewnym momencie przepychanie na mapie podkręcił Pejotl, który tradycyjnie zmienił lojalność na rzecz Rosjan. Kiedy myślałem już, że Car położy łapska na rozległych połaciach nieużytków, nieoczekiwanie Brytyjczyk (Petru) zakończył grę. Posiadając dominację na drogach kupił pierwszego Topple'a i ogłosił się największym z pieszczochów na Brytyjskim dworze. A miałem niepowtarzalną okazję zastosować efektowny manewr w postaci zwycięstwa dzięki agentom, którzy szpiegowali w Londynie. Cóż z takiej możliwości jak pazerność przesłoniła mi oczy. Płacz, lament i ubaw Bergera. Druga rozgrywka to bieda na rynku, nieliczni agenci, mało kart patriotów i sporo wojowania. Ja i Petru najpierw pozamiataliśmy mapę z rosyjskich wojaków Pejotla i Bergera, a potem doświadczyliśmy srogiego odwetu. Co gorsza na rynku pokończył się militarne karty i następne tury malowały się dla nas niewesoło. Na szczęście nadarzyła się okazja aby zakończyć wcześniej grę i to dzięki Pejotlowi. Przy przewadze szpionów 2:1 na korzyść Brytyjczyków nie zauważył jak zmieniliśmy reżim z militarnego na wywiadowczy i zagrał Topple'a. Dał tym samym mi zwycięstwo.

Kolejne dwie bardzo udane partie za nami. Tym razem nie popełnialiśmy błędów z zasadami i po pewnym doświadczeniu jakie zdobyliśmy do tej pory, zaczęły wyłaniać się coraz ciekawsze pomysły na zagrywanie kart i nie wiem czy można tak to nazwać, ale chyba także elementy szerszej strategii. Wielopłaszczyznowość gry naprawdę porywa. Szkoda tylko, że nie dotarł Nahar, który idealnie wpisuje się w klimat Pamiru. Gra na 5 jest zdecydowanie najfajniejsza. Przy 4 czasem brakuje dodatkowych "bohaterów" na planszy i kartach. Nie można też zapomnieć o pozyskaniu nowego wyznawcy PP.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: niedziela, 5 lutego 2017, 19:53 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1840
Lokalizacja: Wwa
Ale znowu coś odkryliśmy, a co wyszło wyraźnie przy 4 graczach i dwóch stronnictwach.
Ważna jest kolejność numerków na kartach wybranego stronnictwa.
Z lenistwa braliśmy zawsze pierwszego z najniższym numerem, a reszta jak kto siedział zgodnie ze wskazówkami zegara.
Tyle, że przy dwóch Imperiach i 4 graczach mogą się utworzyć kombosy w postaci dwóch graczy z jednego Imperium siedzących jeden za drugim.
Gdyby nie odlot Pejotla spokojnie zagrałby jakąś kartę zmieniającą reżim na wojenny, a ja bym kupił Toplesa bo byłem za nim.
I wygraliby Rosjanie, w ich stronnictwie ja bo byłem lepszy. Pewnie dlatego Pejotl wolał by wygrali Anglicy czy Piotr. :lol:

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: wtorek, 7 lutego 2017, 23:15 
Major en second
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 24 lipca 2008, 22:26
Posty: 1143
Lokalizacja: Warszawa
Neoberger napisał(a):
Gdyby nie odlot Pejotla spokojnie zagrałby jakąś kartę zmieniającą reżim na wojenny, a ja bym kupił Toplesa bo byłem za nim.
I wygraliby Rosjanie, w ich stronnictwie ja bo byłem lepszy. Pewnie dlatego Pejotl wolał by wygrali Anglicy czy Piotr. :lol:

Pamiętajmy, że w grze wygrywa jeden gracz. Co prawda - najpierw - musi wygrać jego stronnictwo ale granie "na drugie miejsce" (wygra moje stronnictwo choćbym miał być drugi) potrafi zniszczyć niejedną grę.
Natomiast gra pokazała mi, że wcześniejsze przygotowanie zagrania na nic się nie zda, kiedy jedna karta może wywrócić wszystkie kalkulacje.

No i muszę przeprosić współgraczy za narobienie bezsensownego zamieszania na planszy, bo (parafrazując Bergera) chociaż grałem jak z nut, to niestety nuty były z festiwalu "Warszawska jesień" :lol:

_________________
Człowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: środa, 8 lutego 2017, 19:24 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4241
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Dobrze, że nie Warszawska Zima...

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: czwartek, 23 lutego 2017, 13:49 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 29
Lokalizacja: Warszawa
Wczoraj zagraliśmy trzy zapoznawcze partie w Pax Pamir (wszystkie czteroosobowe). W dwóch pierwszych zapomnieliśmy o zasadzie, że zagrywając kartę z daną lokalizacją musimy zapłacić graczom, którzy mają tam swoje plemiona. Te gry skończyły się błyskawicznie, bo już na pierwszym Topple'u. Trzecia trwała prawie 2 godziny, nie zdążyliśmy jej skończyć, ale dotarliśmy do drugiego Topple'a, który był nieudany i zakończył się czystką.

Kilka pierwszych wrażeń porównawczych z PR. Pamir jest wolniejszy i mniej płynny niż Renaissance. Właściwie wygląda to tak jakby w PR autor wziął większość mechanik z PP i każdą z nich przyspieszył, wzmocnił, uczynił ciekawszą (odpalanie całego tableu zamiast pojedynczych akcji, różne warunki zwycięstwa, więcej możliwości osiągnięcia tego samego celu, gra bardziej skoncentrowana na mapie, podczas gdy w PP byliśmy skupieni głównie na Rynku). Momentami czułem się tak, jakbym faktycznie przedzierał się przez wąwozy afgańskich gór i brnął przez tamtejsze piaski (zarówno w kwestii klimatu co jest plusem jak i mechaniki, co już nie jest takie satysfakcjonujące).

Jest masa kombinowania nad zmiennymi (karty na rynku, zmiany lojalności, reżimy i ich wpływ na rozgrywkę oraz warunki zwycięstwa), ale mam wrażenie, że nasza kontrola jest mniejsza m. in. z jednego powodu: ograniczona ilość akcji z kart bardzo zależna od tego jaki jest reżim i czy mamy w ręku kartę, która pozwala nam go zmienić na pasujący.

Bardzo klimatyczny jest podział na rodzaje akcji i bonusy, które z nich wynikaj (zwiększenie limitu ręki i tableau), świetna jest wojna szpiegów i akcje, które z się z nią wiążą (bribe, counter espionage etc.). Cały czas trzeba być czujnym i obracać w głowie kilka możliwych scenariuszy związanych ze zmianami reżimu.

Generalnie Pamir wygląda na bardzo dobrą grę, która w moich oczach nie wytrzymuje konkurencji z następcą.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: czwartek, 23 lutego 2017, 13:57 
Caporal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 2 czerwca 2012, 23:27
Posty: 73
Lokalizacja: Poznań
deem napisał(a):
Właściwie wygląda to tak jakby w PR autor wziął większość mechanik z PP i każdą z nich przyspieszył, wzmocnił, uczynił ciekawszą
Bo najprawdopodobniej tak właśnie było. :)

Nie mam jednak aż tak negatywnych wrażeń odnośnie "Pax Pamir" – tam po prostu dużo mniej dzieje się w turze pojedynczego gracza, ale przez to gra składa się większej liczby krótszych tur, co wychodzi prawie tak samo, jak w przypadku "Pax Renaissance". Rozumiem jednak skąd wrażenie. :)

Czy graliście z "Nożami Chajberskimi"? Jeśli nie - polecam, możliwość dodawania gwiazdek do kart zwiększa możliwości graczy, a wydarzenia przyspieszają "przemiał" kart na rynku przez co nie jest aż tak statycznny.

_________________
Gramajda - Poznań - spotkania w każdy poniedziałek
blog Ciekawe Gry


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)
PostNapisane: czwartek, 23 lutego 2017, 14:13 
Carabinier

Dołączył(a): wtorek, 22 lutego 2011, 23:22
Posty: 29
Lokalizacja: Warszawa
Na razie graliśmy bez dodatku, żeby poznać mechanikę, ale od następnej rozgrywki go dorzucimy, bo faktycznie widzę tylko pozytywne opinie o jego wpływie na grę.

Swoją drogą, jeśli autor utrzyma ten trend usprawniania kolejnych części, to strach pomyśleć jakim genialnym potworem będzie następca PR :D


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 77 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.