At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 541
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Wilk »

http://www.gmtgames.com/p-493-at-any-co ... -1870.aspx

Planowana gra GMT o wojnie francusko-pruskiej (mocno i niesłusznie niedoceniony temat w grach, bo chyba jest uważana za nudny konflikt i mecz do jednej bramki). Kilka scenariuszy, w tym dwa kampanijne (motywem przewodnim mają być bitwy wokół Metzu), aktywacja chit pull, żetony wydarzeń i trochę chromu mającego oddawać cechy dowódców, realia epoki itd., można sobie zresztą już poczytać testowe reguły.
Z początku odnosiłem się do całości z pewną obojętnością (choć zainteresował mnie sam temat), póki nie przeczytałem w Inside GMT artyku nt. "Hammerin' Sickles", gry tego samego autora opartej na tym samym systemie i dotyczącej jakiegoś tam wycinka bitwy pod Gettysburgiem. Wojnę secesyjną mam gdzieś (mało o niej wiem, czasem w wolnych chwilach podczytuję coś tam, żeby się choć trochę orientować) i gra o jakimś tam epizodzie spod Gettysburga mnie teoretycznie w ogóle nie interesuje, ale przykład z rozgrywki wyglądał bardzo ciekawie i sam artykuł rozbudził moje zainteresowanie grą o wojnie francusko-pruskiej w tym systemie. (Tu link: http://www.insidegmt.com/?p=2593).
Nie wiem, czy się złamię, skoro obecnie specjalizuję się głównie w jednoosobówkach, ale tak samo mówiłem przy Red Winter, które teraz bardzo lubię i bardzo sobie chwalę posiadanie go w kolekcji. Porównanie nie jest do końca przypadkowe, bo tu wyczuwam potencjał na podobny hit - system wygląda na prosty i dynamiczny.

At Any Cost: Metz 1870 – instrukcja (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

At Any Cost: Metz 1870 – bitewnik (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

At Any Cost: Metz 1870 – karta francuska (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

At Any Cost: Metz 1870 – karta pruska (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

At Any Cost: Metz 1870 – karty scenariuszy (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

At Any Cost: Metz 1870 – tabele (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: renald »

W obu grach (secesyjnej i francusko-pruskiej) współczynnikiem mówiącym o jakości bojowej jednostki jest Cohesion Rating/Tactical Cohesion Rating - „this reflects the unit’s training, discipline, experience and morale”.

W mojej opinii rozwiązanie z cohesion testami i ich rodzajami w zależności od sytuacji, w jakiej znalazł się oddział jest całkiem ciekawe. Przy czym w wojnie 1870 jest to znacznie okrojone i sprowadzone praktycznie do jednej tabelki.
Awatar użytkownika
Monthion
Sous-lieutenant
Posty: 478
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:55
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Monthion »

Chyba ciekawiej zapowiada się On to Paris! (Compass Games).
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 541
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Wilk »

O, nie wiedziałem o tym tytule - dzięki za namiar, faktycznie wygląda fajnie (b. ładna mapa i żetony). W tej z GMT interesuje mnie jednak ten system rozstrzygania starć z Tactical Cohesion Rating. Nie sposób też nie zauważyć, że wydawca skąpi informacji na temat On to Paris! (Wiem, że jest folder na CSW, ale z różnych względów nienawidzę tamtego forum jak zarazy, a ograniczanie się w dzisiejszych czasach przez wydawcę tylko do niego też mi się jakoś niezbyt podoba. Tym niemniej grę będę śledził, bo wygląda ciekawie).
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Leliwa »

Trudno porównywać te dwie gry.
On to Paris! to gra operacyjna oparta na systemie GCACW
Hammering Sicles, podobnie jak At Any Cost! i wcześniej wydana już w Revolution Games "Stonewall's Sword" o bitwie pod Cedar Mountain należy do nowego systemu Blind Swords. Ja grałem w to z Zygfrydem w Muszynie i powiem tak, że gra jest prosta, ale posiadająca wiele smaczków pozwalających oddać ówczesny gorący klimat Wirginii, specyfikę armii i trudności w dowodzeniu. System zadawania strat i testowania morale wchodzi szybko sam do głowy. Cohesion Rating czyli jakość wojska jest tu równie ważna jak jej liczebność, ponieważ nie ma strat krwawych, a tylko straty w zwartości, a rozbitą jednostkę nie jest łatwo zebrać w odpowiednim czasie do kupy..

Jak widać skala różni się potężnie i mechanika też.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 541
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Wilk »

"Prosta, ale posiadająca wiele smaczków" - właśnie na coś takiego liczę. :)
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Leliwa »

Nieco więcej o samej grze.
"Stonewall Sword" autorstwa Hermana Luttmana opowiada o bitwie, jaką stoczył korpus Thomasa Stonewalla Jacksona z korpusem generała Banksa pod Cedar Mountain w lipcu 1862 roku. Było to niejako preludium do przesławnego lania, jakie dostała armia Unii pod dowództwem generała Pope'a w drugiej bitwie pod Manassas w sierpniu tego samego roku. Był to bój spotkaniowy w upalny dzień, w którym początkowo niewielką przewagę pod względem dowodzenia ma Unia, bo generał Jackson jest przez jakąś połowę gry nieobecny. Potem przewagę zdobywają Konfederaci, gdy do gry wchodzi lekka dywizja A. P. Hilla i sam Stonewall.
Jednak Unia też może liczyć na posiłki w postaci silnej dywizji generała Rickettsa (4 brygady, 16 regimentów).
System aktywacyjny gry to chit-pull activation. Aktywujemy pojedyncze brygady. Żeton przedstawia baterie artylerii i regimenty piechoty. Chity dowódców dywizji i korpusów aktywujących poszczególne brygady są wzbogacone o wydarzenia charakterystyczne dla armii i warunków w których była toczona bitwa. Mogą powodować dodatkowe zmęczenie jednostek i ograniczać ich ruch (Fatigue), mogą symulować niezrozumienie lub złe zrozumienie rozkazu (Command Confusion), dają możliwość dodatkowego ostrzału jednostce piechoty (Firefight), jednostkom Konfederacji dają możliwość wykonania słynnej szarży na bagnety z elementami wokalnymi (Rebel Yell), jednostkom Unii zwarcia szeregów i kontynuowania ataku (Confidence). Mamy też możliwość przyspieszenie ruchu naszej brygady kosztem możliwych strat marszowych (Quick March). A Unia może też wykonać dodatkowy rezerwowy ruch jednej z brygad (Reserve Brigade Movement).
Oprócz tego możemy sie liczyć z chitami takimi jak: Fortunes of War, który unieważnia nam następny wyciągnięty chit, oraz Fog of War, który powoduje rzut na wydarzenie losowe (niekontrolowany marsz naprzód lub wycofanie jednostek powodujące ich straty, rany dowódców).
Mapa bardzo ładna z poziomicami pokazującymi ukształtowanie terenu. Poziomy terenu nie odgrywają jednak żadnej roli w ruchu jednostek, a jedynie przy określaniu widoczności. Czynnikami wpływającymi na ruch są: duże pole kukurydzy w centrum mapy (teren najkrwawszych walk), i las na północnym wschodzie. Również stoki i strome stoki (slope and steep slope). Nie wspominając oczywiście o mających w manewrach najważniejsze znaczenie drogach.
W grze nie ma też ukierunkowania jednostek, a co za tym idzie i ich zwrotów.
Jeśli chodzi o walkę, zarówno ostrzał jak i walkę w zwarciu, to wszystko polega na rzucie kośćmi 2k6, które określają zarówno straty związane ze zmęczeniem walką, jak i straty w morale jednostki. Generalnie kluczowym współczynnikiem jednostki, oprócz jej liczebności, jest jej zwartość, która może też być modyfikowana przez teren i obecność (a właściwie nieobecność) sojuszniczych oddziałów na tym samym lub sąsiednim heksie. Strat krwawych w systemie właściwie nie ma. Jednostka może powrócić do swego stanu pierwotnego. Pod warunkiem oczywiście, że brygada jest aktywowana w pełni, a nie w sposób ograniczony (rzut na dowodzenie dywizjonerów) i posiada rozkaz Defend lub Regroup. Pozostałe rozkazy służą głównie do marszu (Maneuver) lub ataku (Attack).
Punkty zwycięstwa dostajemy za opanowanie heksów znajdujących się bliżej pozycji przeciwnika, co wymusza ruch naprzód, oraz za jednostki przeciwnika (a właściwie za ich liczebność) zmuszone do ucieczki.
Oprócz aktywacji brygad trzeba też powiedzieć o poprzedzającej ją wykonywanej naprzemiennie fazie ruchu-ognia artylerii i kawalerii.
W tym systemie mają się ukazać w GMT gry "At Any Cost" - bitwy pod Mars La Tour oraz Gravelotte-Saint Privat z wojny francusko-pruskiej oraz "Hammering Sickles" o ataku korpusu Longstreeta w drugim dniu bitwy pod Gettysburgiem.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: renald »

leliwa pisze: On to Paris! to gra operacyjna oparta na systemie GCACW
On to Paris nie jest oparta na GCACW. Inna skala mapy, czasu i jednostek. Inna też mechanika – bazująca na wydawaniu punktów dowodzenia oraz punktów inicjatywy za działania związków operacyjnych. Mechanika ta została zaadaptowana, jak napisał autor, ze znanej gry Civil War wydanej swego czasu przez VG.

Nie mądrzę się. Po porostu obserwuję obie gry od pewnego czasu :)

Szkoda tylko, że żetony niemieckie (poza dowódcami) będą miały żółte tło. W playtestach miały chyba szare.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Leliwa »

Oczywiście. Pomyliłem gry. Miałem na myśli jedną, a napisałem drugą. GCACW to inna skala.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Leliwa »

renald pisze: W obu grach (secesyjnej i francusko-pruskiej) współczynnikiem mówiącym o jakości bojowej jednostki jest Cohesion Rating/Tactical Cohesion Rating - „this reflects the unit’s training, discipline, experience and morale”.

W mojej opinii rozwiązanie z cohesion testami i ich rodzajami w zależności od sytuacji, w jakiej znalazł się oddział jest całkiem ciekawe. Przy czym w wojnie 1870 jest to znacznie okrojone i sprowadzone praktycznie do jednej tabelki.
Nie rozróżniają tam ostrzału i walki wręcz jeśli chodzi o możliwe straty w zwartości i zmęczeniu? Bo w Stonewallu są dwie odrębne tabelki dla skutków ostrzału i walki wręcz. W tej drugiej straty są oczywiście możliwe dla obu stron, w pierwszej tylko dla jednej. Czyżby ze względu na skale nie rozróżniano tego?

Już widzę. Co ciekawe, są dwie osobne tabele strat jeśli chodzi o ostrzał jedna dla Francuskich szaspotów, niemieckich dział Kruppa i francuskich mitraliez, druga z mniejszymi stratami dla francuskiej artylerii i pruskiej piechoty. Prawidłowo.

Walka wręcz jest rozstrzygana inaczej. Nie przez rzut na test związany ze zwartością i rozstrzyganie strat w podobnej tabelce jak ostrzał tylko przez tabele rezultatów walki z modyfikatorami.
Hammering Sickles ma nieco inną skalę i jest taki jak Stonewall's Sword, czyi tam mamy najpierw sprawdzenie czy obrońca ma rzucać na straty a potem rzut na straty dla tabel Fire Combat i Close Combat. Przy czym jeśli w Close Combat obrońca nie musi sprawdzać czy poniósł straty, to atakujący rzuca na osobnej rubryce w tabeli Close Combat, gdzie wyniki może skrzywdzić zarówno jego jak i obrońcę.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: renald »

Interesująco w AaC wygląda podwójne zastosowanie event chitów. Generalnie obie armie w grze podlegają właściwym sobie, historycznym ograniczeniom (np. bierna postawa francuskich dowódców).
Gracz może wykorzystywać event chity standardowo jako wydarzenia, albo też odkładać je na specjalne tory, „płacąc” nimi za możliwość zmiany historycznych uwarunkowań, czasu i miejsca wejścia korpusów itp.
Nie wiem jak to się sprawdzi w praktyce, ale w teorii wygląda na w miarę proste, a zarazem bogate w różne opcje rozwiązanie. Będą zachowane realia, a jednocześnie gracze będą mieli możliwość bardziej swobodnego kreowania wydarzeń na planszy.

Gdzieś chyba przeczytałem, że grafikę na żetony będzie robił ten Pascal da Silva od Jours de Gloire.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Leliwa »

Swobodnego to nie bardzo, bo jest wiele zdarzeń które ograniczają swobodę dowódcy.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: renald »

Przecież napisałem „bardziej swobodnego”, a nie „całkiem swobodnego” :)

Miałem na myśli tylko to, o czym napisał autor. Przykładowo pod Gravelotte, płacąc chitami wydarzeń można odwrotnie do poczynań Bazaine rozwinąć działania ofensywne.

Piękne żetony:
http://www.gmtgames.com/atanycostmetz/A ... etz-1F.jpg
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Leliwa »

Fajniutkie. Byle były dobrze wysztancowane. Na razie trzeba poczekać do następnego roku. A na Gettysburg jeszcze dłużej.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Dajmiech
Adjudant-Major
Posty: 303
Rejestracja: sobota, 21 lipca 2007, 21:50
Has thanked: 25 times
Been thanked: 11 times

Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)

Post autor: Dajmiech »

Piękne żetony! Dzięki nim gra od razu mnie zainteresowała, mimo że to raczej nie moja epoka i klimaty. Gdyby to były standardowe symbole sztabowe, zapewne nawet nie zwróciłbym na nią uwagi. Mała rzecz a robi różnicę.
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”