Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 24 września 2018, 16:26

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 11 sierpnia 2015, 13:51 
Alférez de Navío
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 23:28
Posty: 562
Lokalizacja: Warszawa
http://www.gmtgames.com/p-493-at-any-co ... -1870.aspx

Planowana gra GMT o wojnie francusko-pruskiej (mocno i niesłusznie niedoceniony temat w grach, bo chyba jest uważana za nudny konflikt i mecz do jednej bramki). Kilka scenariuszy, w tym dwa kampanijne (motywem przewodnim mają być bitwy wokół Metzu), aktywacja chit pull, żetony wydarzeń i trochę chromu mającego oddawać cechy dowódców, realia epoki itd., można sobie zresztą już poczytać testowe reguły.
Z początku odnosiłem się do całości z pewną obojętnością (choć zainteresował mnie sam temat), póki nie przeczytałem w Inside GMT artyku nt. "Hammerin' Sickles", gry tego samego autora opartej na tym samym systemie i dotyczącej jakiegoś tam wycinka bitwy pod Gettysburgiem. Wojnę secesyjną mam gdzieś (mało o niej wiem, czasem w wolnych chwilach podczytuję coś tam, żeby się choć trochę orientować) i gra o jakimś tam epizodzie spod Gettysburga mnie teoretycznie w ogóle nie interesuje, ale przykład z rozgrywki wyglądał bardzo ciekawie i sam artykuł rozbudził moje zainteresowanie grą o wojnie francusko-pruskiej w tym systemie. (Tu link: http://www.insidegmt.com/?p=2593).
Nie wiem, czy się złamię, skoro obecnie specjalizuję się głównie w jednoosobówkach, ale tak samo mówiłem przy Red Winter, które teraz bardzo lubię i bardzo sobie chwalę posiadanie go w kolekcji. Porównanie nie jest do końca przypadkowe, bo tu wyczuwam potencjał na podobny hit - system wygląda na prosty i dynamiczny.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 11 sierpnia 2015, 19:55 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
Ja przyznam patrząc na opis Gettysburga mam wrażenie, że autorzy gry nie mogli się zdecydować, czy nienajgorszy system GBACW uprościć czy skomplikować - więc zrobili obie te rzeczy na raz. Na pierwszy rzut oka widać, że pomimo identycznej, regimentowej skali mamy brak ukierunkowania oraz brak jakiegokolwiek współczynnika mówiącego o jakości bojowej jednostki (do którego zresztą GMT mnie mocno przyzwyczaiło). Z drugiej strony, czytając rzuty kilkoma kośćmi, odczytywanie różnych wyników w różnych tabelach (zależnie od koloru) to chyba przegięli w drugą stronę. Może - może - się to sprawdzi w grach o charakterze operacyjnym. W grach na szczeblu taktycznym chyba przekombinowali.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 11 sierpnia 2015, 22:09 
Alférez de Navío
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 23:28
Posty: 562
Lokalizacja: Warszawa
A ten Gettysburg nie jest w skali brygadowej? (Nie pamiętam teraz, szczerze mówiąc). Bo wspomniana gra o Metzu będzie zasadniczo brygadowa, mniejsze jednostki mają być nieliczne (wydzielone z większych związków pułki i bataliony, z jednym stepem).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 11 sierpnia 2015, 22:23 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
No właśnie według opisu nie jest; żetony to regimenty. Stąd moje wątpliwości; w skali brygadowej te smaczki mogą być fajne; w regimentowej według mnie tylko powodują natłok informacji (zbędnych najczęściej). Wystarczająco dużo roboty jest z panowaniem nad kilkoma setkami żetonów po obu stronach żeby się jeszcze bawić w drobiazgi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 11 sierpnia 2015, 22:33 
Alférez de Navío
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 23:28
Posty: 562
Lokalizacja: Warszawa
Setek żetonów to tam i tak nie będzie, bo to nie cały Gettysburg, tylko jakieś tam natarcia Longstreeta (cokolwiek to było). Więc tak czy owak to nie będzie żadna dłubanina, ale też o wiele bardziej mnie ciekawi kawał wojny francusko-pruskiej w skali brygadowej, niż jeden epizod z bitwy, o której niewiele wiem. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: środa, 12 sierpnia 2015, 00:03 
Adjudant-Major

Dołączył(a): piątek, 5 stycznia 2007, 00:52
Posty: 282
profes79 napisał(a):
brak jakiegokolwiek współczynnika mówiącego o jakości bojowej jednostki (do którego zresztą GMT mnie mocno przyzwyczaiło).

Ależ.
W obu grach (secesyjnej i francusko-pruskiej) współczynnikiem mówiącym o jakości bojowej jednostki jest Cohesion Rating/Tactical Cohesion Rating - „this reflects the unit’s training, discipline, experience and morale”.

W mojej opinii rozwiązanie z cohesion testami i ich rodzajami w zależności od sytuacji, w jakiej znalazł się oddział jest całkiem ciekawe. Przy czym w wojnie 1870 jest to znacznie okrojone i sprowadzone praktycznie do jednej tabelki.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2015, 18:53 
Sous-lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Posty: 448
Lokalizacja: Kraków
Chyba ciekawiej zapowiada się On to Paris! (Compass Games).

_________________
Moja kolekcja


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: czwartek, 13 sierpnia 2015, 20:36 
Alférez de Navío
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 23:28
Posty: 562
Lokalizacja: Warszawa
O, nie wiedziałem o tym tytule - dzięki za namiar, faktycznie wygląda fajnie (b. ładna mapa i żetony). W tej z GMT interesuje mnie jednak ten system rozstrzygania starć z Tactical Cohesion Rating. Nie sposób też nie zauważyć, że wydawca skąpi informacji na temat On to Paris! (Wiem, że jest folder na CSW, ale z różnych względów nienawidzę tamtego forum jak zarazy, a ograniczanie się w dzisiejszych czasach przez wydawcę tylko do niego też mi się jakoś niezbyt podoba. Tym niemniej grę będę śledził, bo wygląda ciekawie).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: sobota, 15 sierpnia 2015, 19:14 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4212
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Trudno porównywać te dwie gry.
On to Paris! to gra operacyjna oparta na systemie GCACW
Hammering Sicles, podobnie jak At Any Cost! i wcześniej wydana już w Revolution Games "Stonewall's Sword" o bitwie pod Cedar Mountain należy do nowego systemu Blind Swords. Ja grałem w to z Zygfrydem w Muszynie i powiem tak, że gra jest prosta, ale posiadająca wiele smaczków pozwalających oddać ówczesny gorący klimat Wirginii, specyfikę armii i trudności w dowodzeniu. System zadawania strat i testowania morale wchodzi szybko sam do głowy. Cohesion Rating czyli jakość wojska jest tu równie ważna jak jej liczebność, ponieważ nie ma strat krwawych, a tylko straty w zwartości, a rozbitą jednostkę nie jest łatwo zebrać w odpowiednim czasie do kupy..

Jak widać skala różni się potężnie i mechanika też.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: sobota, 15 sierpnia 2015, 20:56 
Alférez de Navío
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 23:28
Posty: 562
Lokalizacja: Warszawa
"Prosta, ale posiadająca wiele smaczków" - właśnie na coś takiego liczę. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 16 sierpnia 2015, 11:10 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4212
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Nieco więcej o samej grze.
"Stonewall Sword" autorstwa Hermana Luttmana opowiada o bitwie, jaką stoczył korpus Thomasa Stonewalla Jacksona z korpusem generała Banksa pod Cedar Mountain w lipcu 1862 roku. Było to niejako preludium do przesławnego lania, jakie dostała armia Unii pod dowództwem generała Pope'a w drugiej bitwie pod Manassas w sierpniu tego samego roku. Był to bój spotkaniowy w upalny dzień, w którym początkowo niewielką przewagę pod względem dowodzenia ma Unia, bo generał Jackson jest przez jakąś połowę gry nieobecny. Potem przewagę zdobywają Konfederaci, gdy do gry wchodzi lekka dywizja A. P. Hilla i sam Stonewall.
Jednak Unia też może liczyć na posiłki w postaci silnej dywizji generała Rickettsa (4 brygady, 16 regimentów).
System aktywacyjny gry to chit-pull activation. Aktywujemy pojedyncze brygady. Żeton przedstawia baterie artylerii i regimenty piechoty. Chity dowódców dywizji i korpusów aktywujących poszczególne brygady są wzbogacone o wydarzenia charakterystyczne dla armii i warunków w których była toczona bitwa. Mogą powodować dodatkowe zmęczenie jednostek i ograniczać ich ruch (Fatigue), mogą symulować niezrozumienie lub złe zrozumienie rozkazu (Command Confusion), dają możliwość dodatkowego ostrzału jednostce piechoty (Firefight), jednostkom Konfederacji dają możliwość wykonania słynnej szarży na bagnety z elementami wokalnymi (Rebel Yell), jednostkom Unii zwarcia szeregów i kontynuowania ataku (Confidence). Mamy też możliwość przyspieszenie ruchu naszej brygady kosztem możliwych strat marszowych (Quick March). A Unia może też wykonać dodatkowy rezerwowy ruch jednej z brygad (Reserve Brigade Movement).
Oprócz tego możemy sie liczyć z chitami takimi jak: Fortunes of War, który unieważnia nam następny wyciągnięty chit, oraz Fog of War, który powoduje rzut na wydarzenie losowe (niekontrolowany marsz naprzód lub wycofanie jednostek powodujące ich straty, rany dowódców).
Mapa bardzo ładna z poziomicami pokazującymi ukształtowanie terenu. Poziomy terenu nie odgrywają jednak żadnej roli w ruchu jednostek, a jedynie przy określaniu widoczności. Czynnikami wpływającymi na ruch są: duże pole kukurydzy w centrum mapy (teren najkrwawszych walk), i las na północnym wschodzie. Również stoki i strome stoki (slope and steep slope). Nie wspominając oczywiście o mających w manewrach najważniejsze znaczenie drogach.
W grze nie ma też ukierunkowania jednostek, a co za tym idzie i ich zwrotów.
Jeśli chodzi o walkę, zarówno ostrzał jak i walkę w zwarciu, to wszystko polega na rzucie kośćmi 2k6, które określają zarówno straty związane ze zmęczeniem walką, jak i straty w morale jednostki. Generalnie kluczowym współczynnikiem jednostki, oprócz jej liczebności, jest jej zwartość, która może też być modyfikowana przez teren i obecność (a właściwie nieobecność) sojuszniczych oddziałów na tym samym lub sąsiednim heksie. Strat krwawych w systemie właściwie nie ma. Jednostka może powrócić do swego stanu pierwotnego. Pod warunkiem oczywiście, że brygada jest aktywowana w pełni, a nie w sposób ograniczony (rzut na dowodzenie dywizjonerów) i posiada rozkaz Defend lub Regroup. Pozostałe rozkazy służą głównie do marszu (Maneuver) lub ataku (Attack).
Punkty zwycięstwa dostajemy za opanowanie heksów znajdujących się bliżej pozycji przeciwnika, co wymusza ruch naprzód, oraz za jednostki przeciwnika (a właściwie za ich liczebność) zmuszone do ucieczki.
Oprócz aktywacji brygad trzeba też powiedzieć o poprzedzającej ją wykonywanej naprzemiennie fazie ruchu-ognia artylerii i kawalerii.
W tym systemie mają się ukazać w GMT gry "At Any Cost" - bitwy pod Mars La Tour oraz Gravelotte-Saint Privat z wojny francusko-pruskiej oraz "Hammering Sickles" o ataku korpusu Longstreeta w drugim dniu bitwy pod Gettysburgiem.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 16 sierpnia 2015, 23:01 
Adjudant-Major

Dołączył(a): piątek, 5 stycznia 2007, 00:52
Posty: 282
leliwa napisał(a):
On to Paris! to gra operacyjna oparta na systemie GCACW

On to Paris nie jest oparta na GCACW. Inna skala mapy, czasu i jednostek. Inna też mechanika – bazująca na wydawaniu punktów dowodzenia oraz punktów inicjatywy za działania związków operacyjnych. Mechanika ta została zaadaptowana, jak napisał autor, ze znanej gry Civil War wydanej swego czasu przez VG.

Nie mądrzę się. Po porostu obserwuję obie gry od pewnego czasu :)

Szkoda tylko, że żetony niemieckie (poza dowódcami) będą miały żółte tło. W playtestach miały chyba szare.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: niedziela, 16 sierpnia 2015, 23:16 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4212
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Oczywiście. Pomyliłem gry. Miałem na myśli jedną, a napisałem drugą. GCACW to inna skala.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 18 sierpnia 2015, 10:18 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:00
Posty: 4212
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
renald napisał(a):
profes79 napisał(a):
brak jakiegokolwiek współczynnika mówiącego o jakości bojowej jednostki (do którego zresztą GMT mnie mocno przyzwyczaiło).

Ależ.
W obu grach (secesyjnej i francusko-pruskiej) współczynnikiem mówiącym o jakości bojowej jednostki jest Cohesion Rating/Tactical Cohesion Rating - „this reflects the unit’s training, discipline, experience and morale”.

W mojej opinii rozwiązanie z cohesion testami i ich rodzajami w zależności od sytuacji, w jakiej znalazł się oddział jest całkiem ciekawe. Przy czym w wojnie 1870 jest to znacznie okrojone i sprowadzone praktycznie do jednej tabelki.

Nie rozróżniają tam ostrzału i walki wręcz jeśli chodzi o możliwe straty w zwartości i zmęczeniu? Bo w Stonewallu są dwie odrębne tabelki dla skutków ostrzału i walki wręcz. W tej drugiej straty są oczywiście możliwe dla obu stron, w pierwszej tylko dla jednej. Czyżby ze względu na skale nie rozróżniano tego?

EDIT Już widzę. Co ciekawe, są dwie osobne tabele strat jeśli chodzi o ostrzał jedna dla Francuskich szaspotów, niemieckich dział Kruppa i francuskich mitraliez, druga z mniejszymi stratami dla francuskiej artylerii i pruskiej piechoty. Prawidłowo.

Walka wręcz jest rozstrzygana inaczej. Nie przez rzut na test związany ze zwartością i rozstrzyganie strat w podobnej tabelce jak ostrzał tylko przez tabele rezultatów walki z modyfikatorami.
Hammering Sickles ma nieco inną skalę i jest taki jak Stonewall's Sword, czyi tam mamy najpierw sprawdzenie czy obrońca ma rzucać na straty a potem rzut na straty dla tabel Fire Combat i Close Combat. Przy czym jeśli w Close Combat obrońca nie musi sprawdzać czy poniósł straty, to atakujący rzuca na osobnej rubryce w tabeli Close Combat, gdzie wyniki może skrzywdzić zarówno jego jak i obrońcę.

_________________
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: At Any Cost: Metz 1870 (GMT)
PostNapisane: wtorek, 18 sierpnia 2015, 17:22 
Adjudant-Major

Dołączył(a): piątek, 5 stycznia 2007, 00:52
Posty: 282
Interesująco w AaC wygląda podwójne zastosowanie event chitów. Generalnie obie armie w grze podlegają właściwym sobie, historycznym ograniczeniom (np. bierna postawa francuskich dowódców).
Gracz może wykorzystywać event chity standardowo jako wydarzenia, albo też odkładać je na specjalne tory, „płacąc” nimi za możliwość zmiany historycznych uwarunkowań, czasu i miejsca wejścia korpusów itp.
Nie wiem jak to się sprawdzi w praktyce, ale w teorii wygląda na w miarę proste, a zarazem bogate w różne opcje rozwiązanie. Będą zachowane realia, a jednocześnie gracze będą mieli możliwość bardziej swobodnego kreowania wydarzeń na planszy.

Gdzieś chyba przeczytałem, że grafikę na żetony będzie robił ten Pascal da Silva od Jours de Gloire.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.