Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 24 września 2018, 20:22

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 17:51 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 524
Lokalizacja: Będzin
Na "gwiazdkę" kupiłem sobie jedną z najnowszych gier GMT Twin Peaks z systemu GBoACW. W porównaniu z Dead of Winter mamy tu dwie bitwy na małych mapach (1/4 mapy z Dead of Winter) - South Mountain i Cedar Mountain. Instrukcja została poprawiona przez dodanie lepszych przykładów, jest trochę przepisów dotyczących owych dwóch bitew, głównie dotyczące problemów w górzystym terenie. Dodano sporo żetonów zmęczenia, ponieważ dotyczy ono tym razem poszczególnych oddziałów a nie brygad. Same dwie bitwy wydają się do rozegrania w normalnym czasie (jeden cały dzień?). Na razie zagrałem w malutki scenariusz Fox's Gap 9AP Assault, dwa etapu, po brygadzie na stronę z kawalerią, do rozegrania chyba w godzinę. Teraz gram sobie w drugi mały scenariusz Morning Attack at Fox's Gap, 7 etapów, po stronie Unii 2 brygady i kawaleria, po stronie Konfederacji 1,5 brygady. Pewnie do rozegrania w 3 godziny? Zdjęcia z moich rozgrywek wrzuciłem na Twittera, jakby sobie ktoś chciał zobaczyć (Morning Attack at Fox's Gap akurat gram, także się od czasu do pojawiają nowe) - https://twitter.com/strategie23pal

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 19:07 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
Czekam na opinie i zdjęcia :) Gdyby nie to, że w dołkach startowych grzeje się FoF2 to też bym sobie sprawił. Zwłaszcza interesuje mnie grywalność - bitwy sa sporo mniejsze niż inne w tym systemie, więc może i gre da się rozegrać w przyzwoitym czasie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 21:04 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4625
Lokalizacja: Festung Stettin
Cytuj:
Zwłaszcza interesuje mnie grywalność - bitwy sa sporo mniejsze niż inne w tym systemie, więc może i gre da się rozegrać w przyzwoitym czasie.

Chyba jednak nie, ale różnie się często rozumie pojęcie "normalnego czasu" :) bo:
Cytuj:
Same dwie bitwy wydają się do rozegrania w normalnym czasie (jeden cały dzień?)

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 21:16 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2369
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
No to jak jest z tym czasem rozgrywki?
Pytam bo jestem zainteresowany systemem.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: czwartek, 1 stycznia 2015, 23:57 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 524
Lokalizacja: Będzin
clown napisał(a):
Cytuj:
Zwłaszcza interesuje mnie grywalność - bitwy sa sporo mniejsze niż inne w tym systemie, więc może i gre da się rozegrać w przyzwoitym czasie.

Chyba jednak nie, ale różnie się często rozumie pojęcie "normalnego czasu" :) bo:
Cytuj:
Same dwie bitwy wydają się do rozegrania w normalnym czasie (jeden cały dzień?)


Napisałem o "normalnym czasie" jako jednym całym dniu, bo słyszałem, że np. w 3 Days of Gettysburg nikomu nie udało się nawet dokończyć pierwszego dnia starcia na konwentach, a jak patrzę na 4 mapy stanowiące całość w Dead of Winter, to też nie przypuszczam, abym kiedykolwiek w życiu zagrał w pełny scenariusz (3 dni). Natomiast w Twin Peaks mamy dwie bitwy jednodniowe, pojedyncze mapy i niewiele żetonów, przynajmniej w South Mountain większość żetonów wchodzi dopiero na mapę, więc rozłożenie gry to pewnie 15-30 minut. Kłopotem może być trudny teren, przepisy dotyczące tego terenu (np. widoczność, zmęczenie, tyraliery), czy ogólnie przepisy, które do najprostszych nie należą. Ale na jakimś konwencie Twin Peaks będzie można spokojnie rozegrać.

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 00:11 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2369
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
A jakbyś miał to porównać do bitew w Saints in Armor?
Pytam o czas rozgrywki oczywiście :)

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: sobota, 3 stycznia 2015, 00:18 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 524
Lokalizacja: Będzin
Kpt. Bomba napisał(a):
A jakbyś miał to porównać do bitew w Saints in Armor?
Pytam o czas rozgrywki oczywiście :)

Pytanie co mam porównywać :P. Małe bitwy czy fragmenty wielkich bitew z systemu GBoACW da się rozegrać czasami szybciej niż bitwy z SiA, które akurat w tej części M&P są niewielkich rozmiarów. Ale np. cała bitwa pod Stones River (Dead of Winter) to tak szacuję na 25-40 godzin grania (?). Bitwy z Twin Peaks bardzo ostrożnie szacuję na około 10 godzin (na podstawie mapy, ilości etapów i ilości żetonów), plus/minus, ale bardzo dużo zależy jak dobrze gracze znają przepisy...

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: wtorek, 6 stycznia 2015, 17:03 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 524
Lokalizacja: Będzin
Mam pytanie do osób, które znają / grały w ten system. Chodzi mi o to, jak rozstrzygać ostrzał z heksu, na którym stoją dwie jednostki piechoty.

Na jednym heksie mogą stać maksymalnie 2 jednostki piechoty. Wg 8.31 z heksu może strzelać maksymalnie 7PS piechoty. Liczy się maksymalną ilość PS z jednostki na górze stosu i jak brakuje do 7PS można też strzelić z jednostki na spodzie stosu. Wg 10.14 Każda jednostka strzela osobno, nie można łączyć ostrzału. No ale czy aby przypadkiem pod pojęciem jednostka nie kryje się stos? Bo poniższy przykład:

https://picasaweb.google.com/1098984171 ... 4678242306

(dla uzupełnienia podam tylko, że wzajemny ostrzał rozstrzygany jest jednocześnie) Gdyby każda jednostka strzelała osobno to w powyższym przypadku mamy 3 rzuty, 2 dla Konfederacji i 1 dla Unii. Chociaż w obu przypadkach strzela w sumie 5PS. Powiedzmy, że obie strony mają maksymalne szczęście, wyrzuciłem 3 razy 9 na kostce, południowcy mają modyfikację do rzutu +2 (powiedzmy, że to nie są jednostki "Zielonych", chociaż na zdjęciu są), Unia też +2 w tym przypadku (obie strony za rodzaj broni i za prepared fire). Patrze na tabelę. Konfederacja uzyskuje wynik dwa razy 1D, czyli Unia straci w sumie 3PS i cofnie się, Unia uzyskała wynik jeden raz 1D, czyli konfederaci stracą 1PS, górna jednostka będzie zdezorganizowana. Bez sensu to trochę, bo w obu przypadkach strzelają do siebie 5PS... Jeszcze ciekawiej by było, gdyby jednostka Unii była zdezorganizowana (właśnie taką sytuację miałem na planszy, jak uwzględnić wynik 2 razy 1D, gdy już przy pierwszym wyniku wycofuje się...).

Może ktoś pomoże? Najnowsza instrukcja do pobrania: http://www.gmtgames.com/living_rules/GB ... s_2014.pdf

PS. Jest opcjonalny przepis 10.82, który pozwala łączyć ogień jednostek nieartyleryjskich, ale jednostek na różnych heksach, a nie na tym samym heksie :/

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: wtorek, 6 stycznia 2015, 17:17 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
Każda jednostka strzela osobno; nie można strzelić więcej niż 7 PS z jednego heksu (Miałoby to znaczenie, gdyby siła jednostek w przykładzie miała inne wartości (np. 5-5).). Każda jednostka musi zakończyć sekwencję ruch/ostrzał, zanim kolejna będzie mogła zacząć. Czyli pierwsza jednostka strzela; gracz USA decyduje, czy odpowiada ogniem; wcielacie w życie efekty i dopiero wtedy strzela druga jednostka.

Ma to też znaczenie, bo jednostka USA będzie mogła tylko raz odpowiedzieć ogniem. Jak graliśmy w Gringo z Neobergerem to nie raz takie dziwne pokerowe zagrywki odchodziły - tu strzelam, tu poczekam :)

Przepis opcjonalny według mnie został wsadzony bez przemyślenia konsekwencji - tzn. bardziej się opłaca rozdzielać jednostki niż je stackować. To jakaś niedawna zmiana. I opcjonalna, więc do stosowania za zgoda obu graczy.

Czyli w opisanym przypadku, zakładając, że gracz CSA ma aktywację:

- deklaracja ostrzału 3PS
- deklaracja 28OH czy prowadzi return fire czy nie
- przeprowadzenie ostrzału, uwzględnienie wyników
- deklaracja ostrzału 2 PS
- deklaracja 28OH czy prowadzi return fire (jeżeli nie prowadził do 3PS).

Taka jest moja interpretacja :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: wtorek, 6 stycznia 2015, 22:15 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 524
Lokalizacja: Będzin
Dzięki, w sumie ma to sens, chociaż aż tak bezpośrednio z instrukcji nie wynika, moze po prostu brak przykladu. Za to w najnowszej instrukcji jest chyba nowy przyklad dla ostrzału - piechota strzela do artylerii, w takim przypadku return fire nie jest jednoczesny z ostrzałem aktywnej jednostki, dla artylerii najpierw sprawdza sie rezultat ostrzału przez piechote i dopiero po tym artyleria odpowiada ostrzałem.

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: środa, 7 stycznia 2015, 10:55 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
Dla mnie wynika to bezpośrednio z instrukcji tylko ten opcjonalny przepis zaciemnia sprawę. Swoja drogą muszę sobie wydrukować nową instrukcję, bo sam korzystam z jakiejś starszej wersji. Albo kupić sobie grę :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: środa, 7 stycznia 2015, 11:48 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 524
Lokalizacja: Będzin
Profes, a jak będzie wyglądala procedura gdy stos strzela do stosu:
aktywne A (na górze stosu) 3PS i B (na dole) 3PS strzelają do X (na górze stosu) 3PS i Y (na dole) 3PS.
?

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: środa, 7 stycznia 2015, 12:02 
General
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Posty: 5656
Lokalizacja: Warszawa
- strzela A
- X deklaruje "returning fire"
- przeprowadza się ostrzał i wprowadza w życie efekty - uwaga; efekty ostrzału ponoszą w pierwszej kolejności jednostki na szczycie stosu i to one są celem ostrzału - wyjątkiem jest ostrzał artylerii który dotyczy całego heksu.
- strzela B
- X deklaruje "returning fire" jezeli może
- przeprowadza sie ostrzał i wciela w życie efekty

Cytuj:
8.3 Stosy i Walka
8.31 Maksymalna siła ognia na jeden heks:
- 7PS piechoty lub spieszonej kawalerii może prowadzić ogień z jednego heksu, niezależnie od wielkości jednostki. Jeżeli jednostka ma 10 PS to wciąż ogień może prowadzić tylko 7 PS.
- 4PS kawalerii
- 12 PS artylerii
8.32 Połączone powyższe przypadki obowiązują – jeżeli na jednym heksie znajduje się 7 PS piechoty i 1 PS artylerii obie mogą prowadzić ogień. Mogą prowadzić ogień na różne cele lub ten sam cel, [8.34], jednak nie mogą sumować swojej siły ognia strzelając do tego samego celu.
UWAGA 1: W bitwach, gdzie jednostki nieartyleryjskie są podzielone na kilka żetonów (a,b,c itd.), i dwa lub więcej żetonów znajdują się na jednym polu MUSZĄ łączyć swoją siłę ognia strzelając do tego samego celu.
8.33 Zasada prowadzenia ognia. Ilość jednostek na heksie oraz ich kolejność w stosie nie maja znaczenia dla prowadzenia ognia. 8.31-8.32 są zasadami obowiązującymi. Artyleria może strzelać zawsze, bez względu na położenie w stosie.
PRZYKŁAD: Jeśli dwie jednostki piechoty – 5PS i 9PS oraz bateria artylerii 6PS zajmują ten sam heks, 7PS piechoty oraz bateria artylerii mogą prowadzić ogień z tego pola.
8.34 Cele zmasowane i rozproszone. Jeżeli 8 lub więcej PS jednostki nieartyleryjskiej znajduje się na jednym heksie, heks ten podlega zasadzie celu zmasowanego. Ostrzał artyleryjski na takie pole prowadzony jest z modyfikatorem +1. W przypadku gdy ogień artylerii jest prowadzony na heks zawierający 2 lub mniej PS, uzywany jest modyfikator celu rozproszonego -1. W przypadku ostrzału pola na którym znajduje się wyłącznie artyleria, żaden z tych modyfikatorów nie obowiązuje.
8.35 Jednostka na szczycie stosu ponosi straty PS i dezorganizację przed innymi jednostkami. Ieżeli wierzchnia jednostka zostanie wyeliminowana lub ulegnie dezorganizacji, pozostałe jednostki muszą wykonać UDD.
Wyjątki:
- jeżeli strata PS eliminuje wierzchnia jednostkę, pozostałe PS traci kolejna jednostka.
- jeżeli wynik 1 d+2 wyeliminuje wierzchnią jednostkę, wynik d+2 jest ignorowany. Pozostałe jednostki w stosie przechodzą UDD spowodowany eliminacja jednostki.
- zasada nie obowiązuje w odniesieniu do ostrzału artylerii ponieważ wpływa on na wszystkie jednostki na heksie [10.67]. PRZYKŁAD: Ostrzał artylerii z dystansu 5 heksów powoduje UDD dla heksu ze stosem. Wierzchnia jednostka nie przechodzi testu podczas gdy spodnia go zdaje. Ponieważ ostrzał artylerii był prowadzony z odległości większej niż trzy heksy, spodnia jednostka nie musi przeprowadzać kolejnego UDD ze względu na dezorganizacje jednostki wierzchniej.
- jednostki w stosie znajdujące się na sąsiednim heksie do jednostki przechodzącej w stan ucieczki, muszą wykonać UDD, ale dezorganizacja jednostek w stosie nie powoduje konieczności przeprowadzania dodatkowych UDD.
- jednostki walczące wręcz zgodnie z 8.36


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: piątek, 16 stycznia 2015, 23:25 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 stycznia 2006, 11:33
Posty: 524
Lokalizacja: Będzin
W minioną niedzielę, niestety sam ze sobą, rozegrałem kolejny mini scenariusz - Morning Attack at Fox’s Gap. Dwie brygady Unii muszą zdobyć drogę, która prowadzi przez górę. Konfederaci bronią się jedną brygadą, niestety wszystkie pułki są jeszcze nieostrzelane. Konfederatów wspiera 5 pułk kawalerii VA.

Dosyć fajny, wyrównany scenariusz. Możliwy do rozegrania w 2-3 godziny. Unia ma dużą przewagę, ale na plus konfederacji działa bardzo trudny teren. Moja rozgrywka zakończyła się zdobyciem Fox’s Gap w ostatniej aktywacji ostatniego etapu przez Unię. Po rozgrywce stwierdziłem, że grając Konfederacją mogłem bardziej wykorzystywać tyralierę, natomiast oddziały Unii mogłem bardziej zmęczyć - oszczędzałem je praktycznie do ostatniego etapu.

Zdjęcia postanowiłem wrzucić tutaj http://strategie23pal.tumblr.com/

W ten weekend kolejny scenariusz, popołudniowe starcie, 5 etapów, wszystkie oddziały na planszy.

_________________
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Twin Peaks (GMT)
PostNapisane: piątek, 16 stycznia 2015, 23:29 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2369
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Tumblr - to lubię :)

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.